Vilka är det som läser Business Management?

Jag möter Jenny Widén, rådgivare på IHM Business School sedan 15 år tillbaka. Hon har just välkomnat och introducerat 40 nya deltagare till ett av IHMs populäraste program, Business Management. 
 

– Hej Jenny, vad härligt glad du ser ut!

 Ja, det är alltid lika roligt att önska nya deltagare välkomna, de är så underbart drivna, entusiastiska och förväntansfulla. 

– Höga krav också, antar jag?

 Självklart, men det är ju det som är så stimulerande för handledarna och lärarna.  

– Vem går IHM Business Management? Finns det några gemensamma nämnare bland deltagarna?

 Den främsta gemensamma nämnaren är att alla har ett jäkla driv. Annars är det är en skön mix av människor i olika åldrar, roller och befattningar med olika bakgrund, erfarenheter och utmaningar. 

– Är det en medveten strategi eller slumpar det sig så? 

– Det är synnerligen medvetet. En stor del av framgången i programmet är just att deltagarna är så olika – om för många är ”samma typ” uppstår inte den dynamik som driver verklig utveckling. Genom att mixa olika erfarenheter, utmaningar, branschkunskaper och tankesätt skapas helt nya insikter och perspektiv under utvecklingsprocessen

– Här möts egna företagare, de som drömmer om att bli det, människor från storföretag, de som ska ta över familjeföretaget och de som vill klättra och utvecklas. Minst 60 % av deltagarna har redan en chefsposition och i drygt 70 % av fallen är det arbetsgivaren som helt eller delvis finansierar deltagaren.

– Vilka är de vanligaste privata och professionella utmaningarna som deltagarna har?

– De vill ha kvittens på sin kunskap
– Många strävar efter högre chefspositioner 
– Entreprenörer som vill starta eget
– Att få livspusslet att gå ihop. Men genom att plugga parallellt med jobbet tappar man inte fart.

– Vilken utbildningsnivå har de som går, skiljer det mycket mellan deltagarna?

– Väldigt många har eftergymnasial utbildning, en hel del har akademisk examen men anser att de saknar tillräckliga kunskaper och färdigheter inom specifika områden. Det som vi brukar säga kan sammanfattas som affärsförståelse i praktiken.   

– Som rådgivare träffar du ju massor av olika människor varje dag, i personliga möten, prova-på lektioner, infomöten, via telefon, chatten och Linkedin? Har du verkligen svar på alla detaljfrågor?

– Nja, det vore förmätet att påstå det, men visst har jag hunnit bygga upp mängder av erfarenhet, inte minst genom att jag alltid strävar efter att följa upp varje enskild deltagare efter utbildningen för att stämma av förväntan mot utfall. Det ger mig värdefull kunskap, som jag sedan försöker förmedla till dem som funderar på att börja studera på IHM.  

– Vilka är de vanligaste funderingarna/frågorna?

– Definitivt att säkerställa att programmet är på rätt nivå i förhållande till egna förkunskaper och utvecklingsbehov, men också att det är meriterande, dvs att det stärker deltagarens cv. Många som kommer till IHM har högt satta mål för framtiden.  Boka rådgivning här!

 Business Management har länge varit ett av IHMs mest populära program med extremt nöjda deltagare (NKI hamnar ofta mellan 4,6-5,0!!). Vad ligger bakom framgången?

– Mixen mellan ekonomi, marknadsföring och affärsförståelse, och insikten om hur viktigt det är att finna balansen mellan dessa områden. Känslan räcker inte för att driva en framgångsrik verksamhet. Som deltagare blir man ständigt utmanad att tänka i nya banor och tänka framåt. Alla måste delta och bidra samt lära sig att argumentera och övertyga på ledningsgruppsnivå. I gengäld får man ta del av andras erfarenheter, får nya insikter och perspektiv. Att deltagarna jobbar med lärare från näringslivet och med riktiga aktuella affärscase bidrar också till hög relevans. Sist, men kanske främst, fantastiska lärare med ett grymt engagemang.

– Om du skulle sammanfatta, vad skulle du säga att man får med sig från utbildningen?

1.    Tankesätt / mindset – att alltid se och ta hänsyn kopplingen mellan affären, marknadsföring och  ekonomi. 
2.    Begreppsapparaten – att sätta saker och ting i ett sammanhang och kunna klä det i ord
3.    Att lyfta blicken och våga tänka i nya banor
4.    IHM Business Management är en välkänd utbildning, ett certifikat är en meritering som öppnar dörrar i näringslivet  

– Konkurrerar Business Management med universitet / högskolor?

– Både och. I takt med att hela näringslivet i större utsträckning efterlyser praktiska färdigheter snarare än teoretiska kunskaper och här har IHM alltid spelat en viktig roll. IHM Business Management ger meritering för ”doers”. En annan aspekt som många missar är att många unga som redan har bra jobb inte vill släppa sin position för att börja om efter några år i skolbänken. På IHM kan de ju både jobba kvar och samtidigt meritera sig för nästa steg. 

– Business Management är ju ingångsprogrammet i examensutbildningen Marknadsekonom DIHM. Kan man även läsa BM separat? Hur många läser vidare och tar en examen DIHM?

– Javisst kan man läsa BM separat. Programmet lanserades 2008, så det har hunnit bli 1 000-tals människor som har gått programmet. Delar av programmet förändras över tid - affärscasen t ex måste alltid vara aktuella/relevanta. Samtidigt ger BM dig generella verktyg och kunskaper som är relativt tidlösa. Här lär du dig att våga tänka i nya banor och sätta en struktur kring affärsutveckling.  
– Ungefär 30-40% läser vidare på IHM och vi har många deltagare som jobbar en längre tid för att återkomma och ta sin examen senare. 

– Vad läser de som fortsätter att studera med målsättningen att ta en Marknadsekonom DIMH examen?

– Det beror väldigt mycket på vilka utmaningar och inriktningar deltagarna har i sin professionella vardag eller vad de tror de kommer ha mest nytta av. Deltagarna kan ju välja mellan 3 inriktningar; marknadsföring, verksamhetsutveckling och affärsutveckling.

– Hur står sig en Marknadsekonomexamen från IHM mot en Civilekonomexamen i svenskt näringsliv?

– Den står sig väldigt bra, vilket många rekryterare kan intyga. Här får man inte glömma att IHM har långt över 40 000 alumner i svenskt näringsliv som väldigt ofta söker nya medarbetare med IHM bakgrund. Men naturligtvis kan en DIHM inte mäta sig mot en akademisk examen i de företagskulturer där akademisk meritering är ett måste.

– Så om man har både en akademisk examen och en DIHM ligger man bra till?

– Haha, ja definitivt, men det finns ju väldigt många exempel på att DIHM räcker hela vägen till de absoluta toppjobben även internationellt.

– Vad har du själv för bakgrund?

– Jag hade bestämt mig för att bli språklärare och påbörjade studierna i franska på ett universitet i Lyon. När jag sedan kom hem för sommarlov, så hjälpte jag min pappa som drev reklambyrå med IHM som kund. Att byrån låg i IHMs fastighet gjorde att jag naturligt kom i kontakt med IHMare, och plötsligt blev jag övertalad att jobba med IHMs hotellverksamhet som ju också låg i samma kvarter. Det var ju inte alls vad jag tänkt mig men när jag började fundera på att återuppta språkstudierna så fick jag dels ett nytt jobb som projektledare, dels garantier om en utvecklingsplan inklusive vidareutbildning. Sedan dess har jag varit IHM trogen.   

– Hur kvalificerar man sig som rådgivare?

– Jag har haft förmånen att få gå flera IHM utbildningar genom åren. IHM som arbetsgivare är mycket positiva till att medarbetarna regelbundet vidareutvecklas. Jag har examen Marknadsekonom DIHM (4 terminer) samt tagit enstaka certifikat inom strategisk marknadsföring m m. Det är en självklarhet att jag i jobbet som rådgivare håller mig ständigt uppdaterad.

 

Intresserad av personlig rådgivning? Boka här!

 

 

Välj en tid som passar direkt i kalendern!
Möt Marie Camemyr, HR specialist Crane Currency
Tips som kan hjälpa dig vidare i karriären.
Vilka företag, vad jobbar de med, var bor de?
Till toppen av sidan Till topp