Hur skall man tänka när man ska välja praktikplats?

Hej Alla,
 
Ett tag sedan sist, för det får jag be om ursäkt. Om jag tar vid där vi avslutade sist så har det hänt mycket för oss alla. Vi har alla nu varit ute ett tag på våra praktikplatser, ska jag vara helt ärlig så har jag inte så bra koll på var alla är, men har hört på omvägar att alla verkar trivas. 
 
Jag har hamnat på ett start-up-bolag, per definition. Det är ett företag som har funnits i cirka två år där man först nu har börjat utveckla något som skall marknadsföras och säljas. Där kommer jag in, uppgiften man har under andra praktikperioden från IHM är att göra en säljplan, för mig passar det alldeles förträffligt då mitt företag inte har någon säljplan i nuläget. 
 
Hur tänker man när man ska välja praktikplats, ska man välja ett stort företag eller ett litet?
- Ja, det är frågor jag ställde mig själv för mindre än ett år sedan. Slutligen landade jag på att; jag vill in på ett företag där jag kan lära mig så mycket som möjligt, det behöver inte vara den coolaste produkten eller tjänsten, men min vinning i det hela ska vara ett praktiskt lärande. Efter att jag insett det hittade jag det perfekta företaget, ett företag där jag dagligen jobbar med VD såväl som affärsrådgivare och säljare. Och utväxlingen i kunskap och erfarenhet är en grymt fräck kontrast. Samtliga anställda är ytterst behjälpliga och man känner sig som en likställd som får samma uppgifter som vilken anställd som helst, man är inte praktikanten, man är det nya tillskottet till företaget.
 
Jag bestämde från början att jag skulle ge den första tiden på praktiken fram till juluppehåll bara till att lära mig företaget så gott det gick men även komma in i en ”jobbkänsla” så nu är det dags att damma av teoriböckerna igen, nu kör vi. 
 
 
Allt Gott,
 
Yann
 
Yann Palm - 23-åring med en dröm om att arbeta på Google men som nöjer sig med Amazon - och som kommer arbeta hårt för att ta sig dit! Första anhalt IHM Säljare B2B
 
9 januari 2018

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

YH Internationell Säljare B2B - Real case
Till toppen av sidan Till topp