// //

Så får du HR-chefen att rysa och ge dig jobbet

Som du ser i citatet nedan verkade HR-chefen gilla min ansökan. Min fru däremot, som också är HR-chef, var inte lika imponerad. Hon är en mer försiktig general. Hur som helst. Om du vill att din ansökan ska bli läst bland hundratals andra – då behöver den sticka ut. Att berätta en historia är ett sätt att göra det på. Då kan du skapa intresse för din person och rentav skryta, utan att det märks. Under citatet hittar du historien som skapade rysningar. Kanske ett grepp som passar även dig när du ska söka nästa jobb?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gammal som gatan – starkare än någonsin

Jag trodde inte mina ögon. Min holländska kollega skrev att mitt förslag skulle ta företaget rakt åt he... en betydligt varmare plats. Själv arbetade jag i England och var mer van med britternas diplomatiska formuleringar. Holländaren hade mejlat sin åsikt till ledningsgruppen, sälj, marknad, produktion och våra distributörer i Europa. Uppenbarligen gillade han inte min rapport om att fasa ut Nortel-routrar till förmån för Cisco.

Jag anklagades för att vara partisk
Visst, jag hade arbetat med Cisco:s produkter sedan 1990. Då som marknadsansvarig för Telia Stockholms datakomportfölj med en omsättning på 350 miljoner kronor. Men att jag skulle vara partisk, nej. Min analys var grundlig och rekommendationen objektiv. Fast det spelade naturligtvis ingen roll när känslorna började svalla på AT&T / Unisource UK.

Företaget delades i två delar – Nortel mot Cisco – kollega mot kollega
Vilken sida skulle vinna? Mitt i den uppseglande bataljen ville min fru flytta hem till Sverige och vi lämnade helt sonika slagfältet. Men historien tog inte slut där. Några år senare, när jag ledde en global marknads- och säljavdelning på Ericsson/HP, då fick jag höra att AT&T / Unisource hade slutat att använde Nortel som routerleverantör. Min första tanke var naturligtvis:

– Vad var det jag sa.

Idag vet jag att det inte handlar om rätt eller fel, utan snarare om att förändring tar tid. Och att det främst rör sig om att förstå människors drivkrafter och att styra beteende. Utan den förståelsen är affärs- varumärkes- och säljstrategier lika värdefulla som bortglömda nyårslöften.

Hur gammal är då en gata?
Svaret är: jag är gammal nog för att ha arbetat med allt från digitala marknadsstrategier – till hur du bäst stöder dina säljare i deras vardag. Anledningen är att jag har hunnit vara säljcoach, produkt-, marknads- och försäljningschef, marknadsdirektör, vd på reklambyrå, copywriter, tekniker, account manager, lärare i marknadsföring, kommunikation och försäljning på skolor såsom Hyper Island, Beckmans Designhögskola och IHM Business School där jag även bloggar.
 
Erfarenheterna ovan har gjort mig snabbare, effektivare och starkare än någonsin. På LinkedIn hittar du mer om mig och artiklar jag har fått publicerade i tidningar som Svenska Dagbladet, Computer Sweden, IT24, Resumé och Dagens Media.
 

Fick jag då jobbet?

Nej, även om de gillade ansökan så hade jag upptäckt tjänsten för sent. De hade redan kommit överens med en annan kandidat.
 
Andra knep du kan använda för att synas när du söker jobb: Min jobbansökan blev ett bombhot
 
17 oktober 2016
Ladda ner din personliga kompetensprofil här.
Möt Emelie Johansson, Service Manager på MTR Express
Löpande utbildning – en investering för framtiden
Läs intervjun med Bengt Olander på K2 Search
Till toppen av sidan Till topp