Ni anställer lögnare, inte bästa säljarna

Grattis till jobbet! Hoppas din arbetsgivare är nöjd – trots att det finns risk för att du for med osanning vid anställningsintervjun. Eller åtminstone undvek att presentera vissa delar av din person. Och använder du själv standardfrågor för att sålla ut de bästa kandidaterna, då får du en hel del lögner tillbaka. Att det är på detta sätt visar undersökningar från Stockholms Handelskammare och Kelly Servies i SvD.

Standardfrågorna ligger på nätet
Arbetsgivare har använt dem i decennium. Och du har säkert själv förberett dig för att svara på dem. Så tyvärr ger svaren bara en indikation på hur bra den sökande är på att skarva. Här följer några av de mest använda spörsmålen. Kan du se vilken fråga som faktiskt kan vara till hjälp för dig om du vill anställa personal? Svaret kommer längre ner i artikeln.
 
  • Varför ska vi anställa dig?
  • Vad gör du om fem år?
  • Vilka är dina styrkor och svagheter?
  • Hur skulle du beskriva dig själv?
  • Vilka ämnen tyckte du bäst och sämst om i skolan?
  • Vad vet du om vårt företag?
  • Varför vill du lämna nuvarande arbete?
  • Vad vill du tjäna om fem år?
  • Vad vill du med ditt liv?
Den enda fråga ovan som kan ge dig något av värde är: Vad vet du om vårt företag? Den ger dig en hint om hur ambitiöst den sökande har läst på om din verksamhet. Övriga spörsmål bäddar för ett tillrättalagt svar. Vilken festprisse skulle exempelvis som svar på undran om dennes svaghet säga:
 
– Jag festar mycket och har svårt att komma iväg till jobbet dagen efter.
 
Istället kommer en väl förberedd respons:
 
– Ibland tar jag mitt arbete lite för seriöst.
 
Frågan är, vad ska du då fråga om?
Jag önskar att jag kunde ge dig exempel på några bra generella intervjufrågor. Men det kan jag inte. För det finns inga sådana, eftersom ditt företag troligtvis inte är ett generellt företag som vill tillsätta en generell tjänst med en generell person.
 
Intervjufrågorna bör utgå från ditt företags kultur. Sedan förtydligas rollprofilen genom att lägga till vad som krävs för att ta ansvar för och utföra specifika arbetsuppgifter. Ett generellt råd kan jag ändå ge; frågorna bör vara oförväntade och personliga eftersom det inte går att förbereda sig på oväntade frågor. Och personliga frågor har större chans att verkligen berätta något om kandidaten.
 
Så sållar du agnarna från vetet
Ett sätt är texten i bilden ovan som Google använde när de sökte folk. Jag förstår ingenting. De vände sig förhoppningsvis inte till mig. Ett annat exempel på hur du kan förstå karaktären hos en kandidat bättre, är att höra med personer som har träffat dem utanför själva intervjun, exempelvis de som arbetar i receptionen. Eller som Zappos gjorde. De var tidigare ett av världens största skoföretag och köptes av Amazon. På Zappos brukade man tala med chauffören som hämtade kandidaten på flygplatsen. Du kan läsa mer om detta i boken Delivering Happiness: A Path to Profits, Passion, and Purpose. Den är skriven av Zappos grundare Tony Hsieh. Enda nackdelen med dessa tips är att även de snabbt blir allmängods som arbetssökande kan förbereda sig på.
 
För dig som är vetgirig
 
9 juni 2017
Till toppen av sidan Till topp