Genial säljpitch av full smed

Kan en smedbas hos Chaggafolket i Tanzania lära oss något om sälj? Absolut, läs om hur en produktdemo av dödliga djurfällor övergår i en genialt enkel säljpitch. 

Min familj och jag rör oss mot souvenirståndet. Vi är fortfarande skakade efter smedledarens produktdemonstration av dödliga djurfällor, som jag skrev om i förra sommarbloggen. Han verkar själv vara lättad av att ha avgått med både ära och arm i behåll efter den livsfarliga övningen. På något sätt har anspänningen satt fart på körbärslikören i smedbossens kropp och färgat hans ögonvitor ännu rödare, så att de nu försvinner in i den omgivande mörka hyn. Men det stora leendet och de gulsvarta tänderna är desamma. Han betraktar oss när mina åttaåriga barn, Otto och Thea, kivas om att köpa en lätt sönderbränd elefant i trä. Och så säger han: 

– Let me show tunnels from big war, no cost. 

Därefter blir han tyst och väntar uppfodrande på vårt svar. Det är nog framförallt ”big war” som väcker intresset hos de yngre familjemedlemmarna. Själv tilltalas jag av ”no cost”. Erbjudandet är ett strålande exempel på en effektiv säljpitch mot multipla målgrupper, kort och koncist. Och trots att vi fortfarande är skakade av produktpresentationen så tackar vi av någon befängd anledning ja. 

Vi följer Smedbossens alkoholångor in i djungeln när han resignerat berättar om hur The big war startades av Massajfolket, då de upptäckte att Chaggafolket helt plötsligt hade fler getter än vad de än gång hade köpt av Massajerna. Stöld var den enda logiska förklaringen. Det finns andra källor som påstår att Massajerna såg sig som guds utsedda ägare till all jordens boskap, en välprövad retorik världen över för att rättfärdiga både det ena och det andra. Hur som helst ledde det hela till krig. Med tanke på Massajernas rykte om att vara riktiga tuffingar så valde Chaggafolket att hellre fly än illa fäkta. Eller åtminstone gå under jord. Under kriget grävde de ett tunnelsystem som sträckte sig tre kilometer från byn ner till floden. Där levde de. När Massajerna kom för att göra upp så möttes de av en övergiven by. Inte konstigt att kriget bara pågick i nittio dagar. Jag kan se mig själv som Massajkrigare, beväpnad till tänderna med spjut, pil och båge. Med mina krigarkompisar har jag gjort raketen, eller vad nu Massajer gör för att höja adrenalinet inför strid. Och vi har toksprungit till Chaggabyn bara för att upptäcka att: 

– Neeej, de är inte här idag heller. Samma visa varje dag i nittio dagar, nu skiter vi i det här! 

Det fina i kråksången var att The big war blev kort med begränsade förluster. 

Nu är vi framme vid tunneln. En jordkula som höjer sig en meter över marken med ett hål i. Jag stirrar ner i dunklet och funderar på om det verkligen var så klokt att tacka ja till smedbasens erbjudande. Den tanken ska jag hinna tänka många gånger de närmaste tjugo minuterna. I nästa nummer tar jag dig med ner i mörkret, i den sista delen av besöket hos Chaggafolket. 

Fyra tips från smedbasen 

1. Förstå och stäm av drivkrafterna hos både påverkare och beslutsfattare inför säljpitchen. 

2. Sammanfatta pitchen i en eller ett fåtal slagkraftiga meningar, som tydligt visar varför köparen ska slå till nu. Naturligtvis kan hela presentationen i sig vara betydligt mer omfattande. Men en kort koncis mening gör det enklare för köparen att fatta beslut, och den tvingar dig att verkligen finslipa ditt erbjudande. 

3. Se till att ha ett starkt varumärke att luta dig mot. Utan det kommer du att förlora affärer, hur bra du än är på att säljpitcha. 

4. Var tyst som Fantomenklippan efter att du har presenterat den slagkraftiga meningen. Själv höll jag vid ett tillfälle mun i vad som verkade vara oändligt länge, men snarare var 30 sekunder. Därefter började vd:n att resonera med sig själv. Efter ett tag sa han: – Vi kör på det Tommy. 

 

Relaterade artiklar:

- Varumärkets anatomi. 

- Svårt sälja it. / Så vanns två upphandlingar.

17 augusti 2015
Till toppen av sidan Till topp