// //

Undvik att drabbas av millennialbuggen

Någon som minns Y2K? Buggen som skapade domedagsprofetior, samhällsdebatter och konspirationer om jordens undergång. Miljarder spenderades på att åtgärda, korrigera och förebygga en eventuell händelse. Och sen hände… ingenting. 
 
I dag kan man höra likvärdiga resonemang inför något som komma skall där konspirationsteorierna till viss del har återuppstått. Inom rekrytering är det apokalypser och bland ekonomer råder det Ragnarök. Jag talar om friktionerna som uppstått sen generation Y´s tillträtt som konsumenter och arbetskraft. Såkallade Millennials. Ofta associerade med negation. Åtminstone när det kommer till de senare hybriderna. 
 
Baby boom och MTV generationen har redan åtnjutit sin storhetstid och står nu redo att abdikera. Redan 2017 spås tronskiftet ske där den millenniala befolkningen kommer att krönas till det kungliga föredömet som den mest köpstarka målgruppen i världen. Och i det entreprenöriella sfären är det väldigt lite Baby boom just nu, men väldigt mycket Millennial. Men passar verkligen kontorsstolarna eller måste man ringa Kinnarps? Och kan säljtugget som Baby boom och MTV svalde bara fortlöpa eller måste man byta kanaler, värderingar och budskap? – Svaret är nej och ja.
 
De som väljer att inte ställa om sig till de nya kommer teoretiskt att träffas av någonting flygande. Nämligen en trestegsraket i ordningen; utebliven försäljning, likviditetsproblem och ett minne blott. Som arbetsgivare kan organisatoriska dilemman som ett ofrivilligt anställningsstopp att hända. Att agera passivt fungerade ju rent strategiskt vid millenniumskiftet men blir till nederlag vid Millennialskiftet. Exempel på konsekvenser genom att inte vara kundorienterad eller ha personal som trivs finns det redan alldeles för många ödesdigra exempel på i läroböckerna. Låt de inte skriva fler om er.
 
Jag har myntat ett nytt begrepp – millennialbuggen = konsekvenser och friktioner vid ett generationsskifte som uppstår när man inte förstår sig på sin framtida målgrupp eller manskap. Kommer man till ett tomt kontorslandskap en morgon eller om försäljningskurvan bågnar åt fel håll kan du mycket väl vara drabbad.
 
(Jag förlitar mig hoppfullt på alla millennials därute om ett viralt spridande om benämningen och att det ska införliva samma skräck som Y2K!) 
 
Men om man inte vill drabbas då? Vad gör man då? - Man lär känna sin nya målgrupp eller förmågor förstås och anpassar sig.
 
Nedan finns därför lite matnyttig statistik om era kommande kunder.
 
// Tomas - en millennial
 
Som målgrupp
• Millennials är födda mellan 1977 och 2000 något beroende på vem man frågar. 
• Millenials är uppväxta med en intravenös LAN uppkoppling. De senare är matade med stråldoser av wifi och samtliga har tre målsmän; mamma, pappa och internet. 
• De står för ungefär 21 procent av alla konsumentköp.
• De kollar sin mobil i genomsnitt 43 ggr per dag. (Varför är det aldrig någon som idérikt försökt sälja stickerexponering på den faktiska telefonen, som på laptops?)
• 52 procent konverserar hellre via text än via röstsamtal. (Telemarketing, hallå…hallå?)
• 46 procent producerar eget material i form av foto och video som publiceras på internet. (Är det bara jag, Daniel Wellington och Tangle Teezer som ser de virala möjligheterna?). 
• 37 procent är villiga till att köpa en produkt eller tjänst som stödjer någonting de tror på. Även om det innebär att det kostar mer. (Problematiskt det där att kunna ta mer betalt).
• De är 2,5 ggr mer early adopters på teknik. (Milleniummarketing.com)
• 63% uppdaterar sig på varumärken genom sociala medier. [Ipsos] (Vänta nu. De gör alltså jobbet åt er!)
• De är mer engagerade i att rejta produkter och tjänster än tidigare generationer  (60% kontra 46%). [BCG] (Usch! Feedback som är så billigt!)
• 44% är villiga att promota era produkter och tjänster genom sociala medier I utbyte mot en belöning. [Aimia] (Alla som söker influence. Läs igen!)
• 65% av samtliga Millennials anser att en förlorad telefon skulle det ha en mycket större negativ effekt i deras liv, än om de förlorar sin bil. [Zipcar] (Ok, det är ju bara bisarrt!)
• Endast 32% av millennials motsätter sig reklam i allmänhet, i linje med 37% av den allmänna befolkningen. [Experian Simmon].
• 83% sover med sin telefon med ljudet på. [Pew Research]
 
Och som anställda 
• 40 procent av M-generationen tycker det är helt acceptabelt att blogga öppet om sin arbetsplats. (Hurra! Transparensen är här!)
• 56% vill inte jobba på ett företag som motsätter sig sociala medier. [Cisco] (Vill någon det?)
• 92 procent tycker att företagens framgång bör mätas I mer än bara vinst. (Balanserat styrkort på plats. Check!)
• 64 procent anger att de hellre tjänar 40,000 dollar om året och gör något meningsfullt än 100,000 dollar om året för något tråkigt. (Nä fy för att ha dessa typer i organisationen!)
• 39% av Millenniarna är tatuerade. [Pew Research] (Se upp!)
• 35% av de anställda har startat egen verksamhet vid sidan av arbetet. [Iconoculture]
• 69 procent anser att vara närvaroplikt på ett kontor är helt onödigt. 
 
Övriga källor: Millennialmarketing.com, www.inc.com, danschawbel.com.
30 augusti 2016
Till toppen av sidan Till topp