Smart, eller bara ett smartass?

Svenska chefer behöver bli bättre på att formulera tydliga mål och ge feedback, visar den senaste upplagan av Global Employee and Leadership Index. Ett internationellt benchmarkverktyg som årligen publiceras av Ennova. Slutsatsen av rapporten, att vårt ledarskap äro av typen medelmåtta och något smaklöst, kryddas av att vi faktiskt ligger i framkant på att skapa tillit och öppenhet. Alltså, två riktigt bra förutsättningar för ett hyggligt arbetsklimat. Så...

...summan av kardemumman. Vi trivs ihop med chefen, på vår trygga arbetsplats. Men vi vet inte riktigt vad hen är ute efter eller vad vi ska göra. Och när vi väl presterar, får vi heller inte veta om vi gjorde rätt. 

Läs mer om undersökningen här.  

Men ägna nu inte mer av er nattsömn åt detta bekymmer, som en strumpsäljare, tömd på argument, sa till mig en gång. Vederbörande tog nämligen nattskiftet åt er och knäckte denna nöt runt sisådär fyra imorse. Åtminstone, hur målsättningarna kan förbättras och bli mindre diffusa än grekisk finansredovisning. Den där andra delen. F-f- f-f-ffffeedback. - Ja, den får ni helt enkelt efterfråga av chefen. Jag måste ju också få sova nån gång, för sjuttsingen! 

Konsten att formulera smarta mål kräver numera vare sig en ridå, eller en röd matta vilket det också säkerligen råder konsensus över. Anammandets väg från styrelserummet till gyminstruktören, läxhjälpsredan och psykologen visar bredden av verktyget. Och de sisådär tjugofyra miljoner träffar jag får serverat av google med ett enda knapptryck, styrker att denna form av andaktsutövande har haft en lyckad distribution ända sen införseln. Hur välhängd och mör modellen än må vara, så fortlever konsten att formulera mål som mångas levebröd och till största sannolikhet utan ett bäst före datum. 

Men med undersökningens resultat i bakhuvudet, så skadar det nog ändå inte med en repetition... Så, répète après moi! 

Målen ska vara specifika, mätbara, accepterade, realistiska, tidsatta och attraktiva...Capiche? 

För ytterligare utförligheter. Googla! 

Mina tankegångar så här i morgondagget rör sig istället kring hur tillgängligheten och åtkomsten till de faktiska målen egentligen ser ut. Skulle de otydliga målen istället kunna härledas till att det är kommunikationen som brister, snarare än att det är cheferna som helt plötsligt inte kan formulera sig längre. Eller var de bara på annan ort när konferensen om målformulering tog vid. 

För att säkerställa att det inte är så. Här kommer mitt bidrag till mänskligheten och rebusväldet. (trumvirvel) 

Is it a bird? Is it a plane? No, its... 

...SMARTASS! 

Som smart, fast smartare. Utrustad med ytterligare två bokstäver för att säkerställa att målen fastställs. Synliggjort och Snyggt! 

Jaha, men vad menar du med SYNLIGGÖRANDE egentligen? 

Att det ska slutas upp med eventuellt hemlighetsmakeri, att gömma intentionerna bakom pärmryggar, eller djupt nere i serverträsken. Låt inte de anställda vandra runt som zombies i kafeterian i hopp om att de går åt rätt håll. Redan vid målformuleringen bör det finnas en handlingsplan och ett fastställande för hur målen ska kommuniceras ut och hur exponeringen ska tas i drift. De ska ut, och de ska nötas in. Hyr en luftballong och flyg lågt över personalparkeringen med banderoller prydda med era målsättningar och håll sedan läxförhör via megafon på förbipasserande personal. Åtminstone om ni är en resultatinriktad och målstyrd organisation. 

Men SNYGGT då? 
Jag vet vad ni tänker. Men är inte snygg, sexig och vacker tre skilda saker så säg. Medan attraktionen innebär att målen ska vara motiverande pratar jag här om ren formgivning och paketering. Att delge operativa mål på utvecklingsmötet, eller handhavande på papper och mejl kanske inte är tillräckligt längre. Precis som traditionell reklam tappat sin verkan, får man nu istället finna nya kreativa infallsvinklar för att ta sig igenom filter och brus. Ta till hjälp av fler sinnen. Låt en barbershop-kör överlämna målen i rungande stämmor. Eller linda in målen med vistelse på kurort och laminera det skriftliga på silkespapper. 

Måste sluta. Ska göra en sökning i Svensk Varumärkesdatabas. Tyckte jag hörde ett kassaklirr! 

Kommentera gärna vad ni själva tror och tycker!

Tomas

27 augusti 2015

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp