// //

Barnarbete och en framgångsrik sweatshop

Det vankas glasskiosklek på lekplatsen. De shoppande föräldrarna står exalterade vid luckan med en grusglass i den ena handen och en längtan att lära ut om reciprocitet i den andra. Valutan är ofta något tilltaget lokalt och närliggande. Kortmaskinen tycker man bara synd om. - Ack, de unga, ännu så omedvetna om bankernas höga courtage!
 
Men i betalningsmomentet kan oerfarna föräldrar ibland överrumplas. Det mötande leendet som ska bekräfta barnets affärsmässighet ser plötsligt botox-injicerat ut. Det praktiseras nämligen generositet i dessa kiosker. Man får både varan och pengar. - Vadan detta bedrägeri? tänker du och börjar oroligt fick-googla om lämplig ålder för att införa penningvärde i uppfostran.
 
– Vänta nu Axel…enligt den kapitalistiska modellen ska du ju erhålla… Tills förnuftet återvänder. – Äsch!… vilken smarrig grästopping!
 
Lugn. Du behöver inte lära kommande generationer om pengar. Barnen ovan är nämligen helt naturligt spot-on. Istället är det ju våra normer som tillhör krita och jura. Lär dig istället ifrån dom. Deras affärsmodell är helt exemplarisk och speglar kärnan i nutidens och framtidens framgångsrika företag. Man ska inte ta betalt. Och man ska dela med sig. Gratisekonomin är här för att stanna och kommer inte att avta eller mojna kring internettjänster. Istället sker en eskalering av gratis in i alltfler branscher och med nya upplägg. 
 
Men framgångsrika företag som praktiserar freemium eller try & buy delar något mer än den generösa modellen med kioskentreprenörerna. Nämligen är de väldigt framåt i någonting som barn helt enkelt är bäst på. Att studera och lära sig av och ifrån andras beteenden. Något som tenderar att falla bort som vuxen. Glasskioskens uppbyggnad är helt baserat på hur andra har gått tillväga; alltifrån kassörskans agerande till hur mamma och pappa handlar. Och omedvetet kanske du själv befinner dig i ett A/B test av ett framgångsrikt företag som försöker förutse ditt nästa steg.
 
Jag tog en djupdykning i det förbjudna att tänka att det faktiskt finns en nackdel med otillåtet barnarbete. Många sälj och marknadsfunktioner jag har varit i kontakt med skulle med inflytande av en skolklass öka försäljningen markant. Men det är svårt att lära gamla att använda ståbord. 
 
I rådande stund har jag ett Officepaket, ett Apple musik konto, ett Netflix och några andra mjukvaror på så kallad Try & Buy. Osagt om vilket eller vilka så har några av dom lyckats att förbise mitt beteende.  Istället har de fått mig till att mynta och producera ett nytt uttryck. Die before you Try! – vilket är när kunderna aldrig lyckas komma igång. Hur gratis det än må vara kommer de aldrig att konverteras till kunder.
 
De äldre barnen riggade i helgen upp ytterligare en butik. Denna gång cirka sju mil norr om Oslo. Det plockades som besatt bær under undermåliga arbets- och väderförhållanden för att möta den eventuella efterfrågan i bærkiosken. En slags godartad sweatshop på eget initiativ.  En svensktextad skylt avslöjade för förbipasserande att bringebæren och blåbæren var gratis. Vid dagens slut hade barnen en 100 procentig hitrate och gick stolta in i huset med en full kassaapparat. 
 
Gratis för evigt.
 
// Tomas

 

16 augusti 2016
Till toppen av sidan Till topp