Blogginlägg

IHM är mer än en skola, det är ett nätverk. När du väl tagit klivet in i skolans lokaler, blir du automatiskt en IHM:are, och det innebär otaliga möjligheter för att skapa kontakter, både innanför och utanför skolans väggar. Mitt i detta affärsnätverk av möjligheter står organisation IHM People, redo att knyta ihop trådarna. Fokus ligger på det personliga mötet mellan IHM:are, främst mellan studenter och studenter, men också mellan studenter och företag. Organisationens mål är lyfta fram IHM:s nätverk som en arena för samarbeten, gemensam utveckling och social interaktion. Så här säger Olivia Simonsson, verksamhetsledare och studerande på IHM Yrkeshögskola i Göteborg: – Det är en nätverksorganisation som finns till för alla som tagit en fot in på skolan, det kan vara YH-studenter, samarbetspartners, lärare, deltagare i kvällskurser och andra. Det vi gör är att planera, skapa och genomföra olika typer av evenemang för att främja nätverkandet, för nätverkande är framtiden. Vägen till ...

Jag sträcker fram handen för att hälsa på Olivia Simonsson, som öppnar armarna och säger; ”Nej, av mig får du en kram!” Och så skrattar hon, vilket hon kommer göra åtminstone en gång i minuten under hela vårt möte. Öppna armar är en bra metafor för Olivia, som på några få månader lyckats samlat hela IHM Yrkeshögskola under den nystartade organisationen IHM People. - Stort grattis till uppstarten av IHM People! Du pluggar till konceptutvecklare event & besöksnäring på IHM Göteborg. Vem är du, Olivia, som står bakom det här lysande initiativet? - Jag är nyfiken och älskar att lära känna andra, lyssna på vilka de är, vad de gör och vad som händer i deras liv. Jag försöker alltid sätta mig in i andra människors situation och tänka utifrån deras perspektiv. - En riktig nätverkare alltså, vilka andra intressen har du utöver människor?  - Jag är uppväxt på öarna i Göteborgs skärgård, ute på Öckerö, och har åkt till fjällen flera gånger per år under hela min uppväxt, så jag älskar havet...

Finns det intraprenörer bland dina medarbetare? I så fall kan du skatta dig lycklig. Till skillnad från entreprenören är intraprenören anställd i ett företag, och är den person du behöver ägna lite extra uppmärksamhet om du vill dra fördel av dennes särskilda förmåga att lösa problem, innovera och effektivisera.  Själva ordet Intraprenör definieras som en person som förnyar verksamheten inom ett större företag eller offentlig förvaltning. Men bara drygt 6% av Sveriges befolkning* kan definieras som intraprenörer och nio länder placerar sig bättre. Vad betyder det för svenska företags förmåga att förnya sig och hävda sig i konkurrensen? För det första kan vi konstatera att det gäller för ledningen att verkligen finna, belysa och satsa på intraprenörerna för att de ska få möjlighet att verka fullt ut. De kräver spelrum och motivation, de är nyfikna, utforskande och grymma på att lösa problem för att nå sina mål. De vet att ständigt lärande är att livsnödvändighet och ser möjligheter d...

I mitten av 90-talet tog Maria Westman klivet in i Content Marketing-världen och i dag sitter hon som styrelseordförande för branschorganisationen Swedish Content Agencies. Hennes erfarenhet av Content är massiv, och som tur är drivs Maria av kunskapsutveckling, både att samla på sig och ge ifrån sig. I vår startar hon och IHM den sprillans nya kursen Content Marketing. Vi har träffat Maria Westman för att ta reda på mer om ämnet som alla vill kunna, men få helt förstår sig på. – Content Marketing, vad är det egentligen?– Det är när ett företag kommunicerar ut ett budskap kring produkter och tjänster, så att mottagaren uppfattar det som relevant och intressant. För att göra detta hämtar Content Marketing-branschen det redaktionella tillvägagångssättet för att lyfta fram en story om exempelvis ett företags internationella satsningar. Content Marketing kräver en grundlig budskapsbearbetning och att vara en bra berättare.  – Finns det några missuppfattningar om vad Content Marketing in...

Vad skulle hända på ditt företag om säljavdelningen och marknadsavdelningen kopplades närmare varandra? Gemensamma möten, gemensamma mål och gemensam kommunikation. Konceptet har nu blivit så populärt att det fått ett eget namn. Sales + Marketing = Smarketing.  Smarketing ingår i en trend som tar allt större mark bland svenska företag; nära samverkan mellan företagens olika avdelningar. Effektiv kommunikation, både internt och externt, ses som en grundläggande framgångsfaktor och här kliver begreppet Smarketing in, för via samarbete kan Sälj- och marknadsavdelningar gemensamt påverka resultatet ordentligt. Studier visar att företag som optimerat kommunikationen mellan sina sälj- och marknadsavdelningar ökat sin årliga omsättning med 20 procent.  Mia Flygring har varit delaktig i utvecklingen av IHMs nya utbildning Sales & Marketing Management och hon har tagit fasta på begreppet Smarketing. – Det är egentligen en benämning på hur man bör få ihop sälj- och marknadsprocessen utifr...

Vad är bra content marketing? Den frågan får jag ofta. Ett enkelt svar är att se till att man är relevant med sitt innehåll. Ett annat svar är att se till att det ger rätt effekt. Följdfrågan blir då oftast: ”Har du några exempel på bra content marketing?” Ja, en hel del. Här tänkte jag dela med mig av en summering från tävlingen Swedish Content Awards, och några av pristagarna samt trender som är synliga inom content marketing i år. Content marketing har ofta målsättningen i att bygga varumärke och att skapa effekt. Vi vill ju helst att målgruppen gör något, som kan leda till en affärsintäkt och en stärkt kundrelation. Bra content marketing speglar tiden vi lever i, och just nu är det ett stort fokus på att lyfta fram det mänskliga och autentiska. Människan står i centrum – både vad gäller det som är lustfyllt, men också det mer tragiska. Vi ser också ett stort fokus på miljö och hållbarhetsfrågor. Swedish Content Awards Branschorganisationen Swedish Content Agencies har årligen e...

Du har hört det förut. Digitaliseringen förändrar sättet vi marknadsför och säljer våra produkter och tjänster.  Hur du än förhåller dig till teknik och utveckling blir det allt viktigare att för oss marknadsförare att på djupet förstå omvärldsförändringarna, hur de påverkar oss som människor, våra kunders förväntningar och den egna verksamhetens förmågor. Här kommer min spaning om några av de utmaningar du som marknadsförare har att ta ställning till. Good enough Kunder och konsumenter blir allt mer polygama – de köper inte bara ditt varumärke utan även konkurrentens. Att vara en exklusiv leverantör blir mindre intressant. Ditt varumärke kommer ingå i en grupp ivriga uppvaktare, där kunden väljer första bästa; det som finns tillgängligt där och då. Fysiskt och/eller online. ”Good-enough-principen” kommer att råda i fler produktkategorier.  Hållbarhet Klimat- och hälsoångest förstärker de värderingar som är rådande hos den växande målgruppen LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainab...

  För några dagar sedan bloggade Finago om IHM-studenterna Cornelia Sporre och Adalia Najim. De två går andra året på YH-utbildningen Ekonomi- och redovisningskonsult på IHM och gav en positiv bild av branschens framtid.   – Folk som kan ekonomi kommer alltid att behövas och det kommer att behövas redovisningskonsulter oavsett på vilket sätt själva bokföringen utförs, säger Cornelia till bloggen.   Tjejerna poängterar i intervjun att digitalisering och ny teknik definitivt förändrar branschen, men kanske inte riktigt lika snabbt som många varnar för. Det råder dock ingen tvekan om att en branschomställning sker där förståelse för människor och kommunikation blir allt viktigare. Så här säger Adalia Najim till Finagos blogg.   – Många har en bild av ekonomer som att de sitter som grå möss bakom datorskärmar. Det finns säkert sådana ekonomer också, men jag tror att i framtiden måste man kunna det här med människor och förstå deras behov.   Läs hela Finagos bloggtext om de framtidsoptim...

  Content Marketing handlar om att jobba med innehåll som motor i din kunddialog. Det ger möjlighet att möta dina kunder tidigt i köpprocessen för att bygga både varumärke och relationer och finnas högt på deras mentala lista över leverantörer när det är dags för köp. Men arbetet med Content Marketing bjuder på många utmaningar. Vilket innehåll är relevant? Vilken effekt förväntar vi oss och hur styr vi arbetet för att uppnå den effekten? Hur mäter vi? IHM Content Marketing är en kurs för dig som vill starta eller utveckla arbetet med content marketing. På 4 dagar får du strategi, taktik, träning och verktyg lär dig hur du kan organisera, strukturera och följa upp arbetet. Den vänder sig till dig som har grundläggande kunskap inom marknadsföring, kommunikation och/eller försäljning och som ska starta upp eller utveckla Content Marketing arbetet i din organisation. Läs mer om kursen - Content Marketing är den framtidens kommunikation och marknadsföring som ger företag och organisatio...

Det är lätt att inspireras av Neil Finnie. Under den två timmar långa föreläsningen på IHM i Göteborg pratar han om kreativitet och innovation med ostoppbar energi. Han hinner även att gå igenom framtidens termer: AI, Internet of things, Blockchain, Industry 4.0, allting konstant varvat med med komplimanger till åhörarna. – Om du tycker han är inspirerande nu, ska du testa att vara med honom i fyra veckor, säger Petter Bäckström som sitter med bland åhörarna. Alla som läser YH på IHM får chansen Petter Bäckström var med i den första kullen IHM-studenter som gjorde delar av sin LIA-praktik på Corkscrew i England förra hösten. När startup-skolans karismatiska grundare kom till Göteborg tog Petter chansen att möta sin mentor igen.   Senast de två sågs var förra hösten när Petter under Neils ledning lärde sig entreprenörskap utifrån skolans grundläggande filosofi: Corkscrew thinking, en term som handlar om de stora fördelarna med att tänka annorlunda och nytt.   Corkscrew Startup School...

Under fyra fullspäckade dagar träffas 170 000 deltagare och över 10 miljoner deltar via länk på ett eller flera av de 2 200 seminarier som hålls på plats. Det knyts kontakter, lanseras produktnyheter och samlas såväl kunskap som inspiration. Här finns något för alla – hands on workshops blandas med demos, debatter och seminarium. Bland deltagarna finns en dynamisk mix av marknadsförare, ledare, säljare, utvecklare och administratörer.     Dreamforce är ett digitalt Mecka där de senaste digitala trenderna serveras i äkta amerikansk stil med extra allt. IHM fanns på plats i San Francisco för att trendspana och delta i diskussionerna som framförallt cirkulerade kring: AI, röststyrning och den fjärde industriella revolutionens ständigt uppkopplade konsumenter. Ta del av våra top take aways: Kunden i centrum – nu även i datadjungeln ”Customer 360” är ett begrepp som ständigt återkom och som inte i sig känns så nytt. Men det syftar på möjligheten att samla kunddata från alla olika system...

"Välkommen till framtiden", säger Fabian Spennare, när jag imponerat förklarat att jag aldrig gjort en videointervju på Google Hangout tidigare. "Vi har suttit här i framtiden i några år och nu får du äntligen också komma in här", skämtar Fabian vidare. Han är rolig, han är driven och han tillhör den nya generationen affärsmänniskor som är intresserad av affärer med ett tydligt syfte - att göra världen till en bättre plats. Möt IHM-alumnen Fabian Spennare.     – Vem är du? – Jag är en kille som är uppvuxen i Stockholm och har spenderat den största delen av livet på motorcrossbanan. Jag har kört motorcross från att jag var tre år gammal, började tävla vid sju, körde på elitnivå från att jag var 14 och höll på tills jag var ungefär 23 år gammal. Hela det här har format mig väldigt mycket, jag är en extremt tävlingsorienterad människa, jag har naturligt för att jobba med målsättning, mätbarhet, analysering, så det är inte så konstigt att mitt första riktiga jobb var inom försäljning. ...

Influencern och framgångsikonen Alexander Pärleros har lyckats med mycket, inte minst Framgångspodden, som dagligen inspirerar hundratusentals människor runt om i Sverige. Han tog examen Marknadsekonom DIHM på IHM - den enda skolan han studerat vid efter gymnasiet. Vi tog ett snack om vad han tagit med sig från IHM på sin resa mot toppen. Alexander Pärleros fick upp ögonen för IHM när han arbetade som säljare på SBS Radio i Stockholm där han gjorde ett chockartat bra jobb i tjugoårsåldern. Från att tidigare haft 25.000 kronor på kontot så började han istället tjäna flera hundratusen kronor i månaden. – Det är en extremt stor skillnad, men jag kände också att jag vill ha något mer stabilt stabilt i ryggen. Många av mina kunder, exempelvis grundaren av ICA Södertälje, Jonas Berg, och även SBS Radios VD, ja i princip alla mina framgångsförebilder hade pluggat på IHM och då blev det en självklarhet att jag också skulle plugga där. – Du tog examen Marknadsekonom DIHM. Vad lärde du dig?– ...

Simplicity Sales Consultant, Inductor Sales Engineer, Chief Information Officer. De är nästan uteslutande på engelska, de består gärna av tre ord och LinkedIn är överfullt av dem. Yrkestitlarna. Har de blivit så kreativa och många att ingen riktigt vet vem som gör vad? Vi dök ner i titeldjungeln för att söka svaret. Flera personer har de senaste åren uttalat sig skeptiskt mot den ökade floran av yrkestitlar i näringslivet. Exempelvis ekonomiprofessor Mats Alvesson påpekar i sin bok Tomhetens Triumf att fåfänga och självbedrägeri skapat en titelinflation som i sin tur suddar ut vad titlarna egentligen innebär. Fabian Spennare, Business Developer vid Easypark är en person med många titlar i CV:t och även han är kritisk mot att yrkestitlarnas innebörd blir allt mer oklara. –  Den så kallade titeljakten skapar en negativ spiral både från företagens och kandidaternas sida. De som söker jobb vill ha en viss titel för att man vet att det kommer vara till ens fördel när man söker sitt nästa...

IHM rekryterar Linnea Fredrikson till rollen som Business Manager för det växande produktområdet Crash Course Academy – korta kurser för livslångt lärande. Vi får en intervju med henne per telefon för att fråga om hennes syn på lärande, hennes förväntningar och vad hon hoppas kunna bidra med. - Hej Linnéa! Du kommer närmast från Hyper Island, vilken var din roll där?- Jag var Global Director of Courses, vilket innebar att jag ytterst ansvarade för alla våra kurser. Det är en liknande roll jag får på IHM, med ansvar att bredda utbudet och växa inom Crash Courses. - Berätta lite om din bakgrund, vem är du?- Jag började på personalvetarlinjen på Stockholms universitet, men ombestämde mig och sökte mig istället till Hyper Islands e-com utbildning. Många av mina vänner gick på Hyper Island, IHM och Berghs. Jag trivdes fantastiskt bra i utbildningsmiljön – den fångade mig faktiskt mer än själva utbildningen. Efter det följde en intensiv period, då jag reste runt i världen som manager för ...

Att erbjuda LIA-plats för YH-studenter kan tyckas omständligt. Ditt företag har högar av andra projekt som måste prioriteras och tiden räcker inte till, men sanningen är att LIA (Lärande i arbete) inte tar resurser, det ger resurser. Auktoriserade redovisningskonsulten Karin Lingsell vid Aspia, före detta PWC har länge arbetat med LIA-studerande och hon ser processen som en viktig del av hur hennes bransch utvecklas. – För oss har LIA varit bra och en viktig rekryteringskanal. Målet för oss när vi tar emot en studerande på LIA är att personen skall få utföra så många olika arbetsuppgifter som möjligt med bra coachning. Det slutgiltiga målet är att det ska bli en anställning om allt fungerat bra. Därför har vi medvetet inte tagit emot flera personer samtidigt, utan det ska finnas uppgifter att göra och tid för handledning. Vid de flesta tillfällen har vi anställt personen som utfört sin LIA hos oss.  – Hur ser det ut för er med kompetens på marknaden? Finns det tillräckligt?– Att an...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp