Vad är ledarskap?

Någonting jag ofta blir ombedd att prata om är ledarskap. För mig är det en ganska diffus term. Vad är skillnaden på ledare och chef? För mig är en ledare en person som går i spetsen, som driver utveckling och bolag framåt. En ledare är en person som försöker se helheten och utifrån de förutsättningar som finns, göra det bästa av det. En ledare för mig är en ganska orädd, många gånger med entreprenöriella egenskaper, person. En person som vill se förändringar och dess resultat. En chef däremot, är i min värld en person som mer kontrollerar och upprätthåller ordningen, dvs att beslut och förändringar genomförs och att regelverk följs. En person som vårdar, och gör ganska mycket likadant jobb varje dag. Detta är kanske en uppfattning jag är ensam om, men som sagt, i min värld så ser jag på dessa två såhär. För andra kan säkert en chef vara samma sak som ledare, för vissa kan nog ledare vara en informell chef, en person man följer som inte egentligen har befogenhet för alla beslut, men en person man har förtroende för och vill följa.

Jag vill inte gärna vara en chef, (om jag ser till min beskrivning av det ovan) för jag är ganska dålig, om jag ska vara ärlig, på att göra samma sak varje dag. Jag tröttnar. Blir lat och försöker hitta genvägar för att förenkla, för att tillslut mer eller mindre strunta i det.

Idag har jag varit på Grillska gymnasiet i Västerås för att prata om ledarskap. Superkul at få komma och träffa alla härliga elever och lärare! Jag berättade om mig själv, självklart om mitt älskade Concept, om med och motgångar men också om hur jag försöker att vara en bra ledare. Några saker jag tycker är viktigt är:

- Vara rättvis

För mig är det viktigt att regler, förmåner och möjligheter skall gälla alla. Att premiera en person för bra genomfört arbete, men inte göra detsamma för nästa är dömt till att få missnöje. Eller låta en regel gälle några, men inte alla. Det skall vara möjligt i precis samma utsträckning för alla att premieras. Ibland kan detta bli ett problem. För, människor är olika. En del är väldigt noga med att gott arbete belönas i lönekuvertet, andra vill hellre ha flexibla arbetstider, endel vill få utbildningar… Det är ju självklart viktigt att alla har samma ”valmöjligheter” vid en premiering, men kanske är det sedan upp till den enskilda att välja vad…

- Skapa en VI-känsla

Jag har jobbat en hel del på Concept med att få en känsla av VI. När man som vi har ett kontor, och en verkstad är det lätt att det blir vi i verkstan mot dem på kontoret och tvärt om. Eller enskild mot chefen. När det blir såhär tycker jag att man tappat fokus. Om någon gör ett dåligt jobb, drabbas hela Concept. För, hur man en tycker och tänker, så är det inte jag som betalar någons lön. Det gör våra kunder. Om vi inte sköter oss mot våra kunder, kan vi diskutera ditt och mitt i all evihet, men någon lön för mödan lär vi ju inte få… Med vi menar jag, att alla talanger och resurser på Concept skall agera som en enhet, tillsammans arbetar vi för att göra kunderna nöjda. Om jag gör ett dåligt jobb drabbar det alla, likväl om någon annan gör det.

- Ha ett regelverk och rutiner som används

Att göra saker på ett visst sätt utan att det medför något mervärde är för mig totalt meningslöst. Kanske har det att göra med hur jag själv reagerar på när jag skall följa en mall som jag inte tycker bidrar- jag struntar i det. Hos oss försöker vi ha rutiner som hjälper oss i arbetet. Detsamma gäller regler. Att ha en regel eller likande som ingen förstår meningen med, är ju ganska onödigt. Ta istället bort regeln, eller rutinen. Hos oss som exempel följer våra offerter en viss rutin. Visst, i vissa fall kan detta medföra merarbete för säljaren, men, när projektet sedan skall startas, finns en tydlig struktur på upplägg och information som gynnar konstruktörens fortsatta arbete framåt (och självklart även programmeraren, tillverkningen, montage och driftsättning). Man har alltså en anledning att följa rutinen.

- Styra på fakta, inte känslor

Många beslut tas på känslor, det är inte fel. Jag har läst rapporter om att beslut som tas på utredning resp av känsla tillslut ger samma resultat. Ganska skönt för mig, som är en känslomänniska. Men, när det kommer till tex problem med medarbetare eller kunder, är det viktigt att man går på fakta, och inte känsla. När det handlar om en relation, är det viktigt att hålla sig ifrån ”Du gjorde fel och är dum”-snack, och istället visa på vad som faktiskt finns på papper. Det kan vara siffror, avtal eller annat. För, ofta handlar det ju inte om personen, utan dess handlingar. Personen i fråga är ju säkert inte en dum människa, men har lyckats göra någonting som får negativa konsekvenser.

- Ge ansvar och befogenheter

Jag är av den bestämda uppfattningen att ju mer ansvar och befogenheter du får, desto roligare blir jobbet. När man får vara med och påverka, träffa kunder, vara en delaktig, och se resultatet av sitt arbete, blir det meningsfullt och kul. Med ansvar kommer också misslyckanden. För, ibland blir det inte som man vill. Men, det är när man inte lyckas som man lär sig, och nästa gång ser man till att det blir rätt.

Jag upplever ofta att människor ser på ledare som några supermänniskor. De som har omåttlig energi, som alltid är glada, vältränade, solbrända… Ja ni förstår. Jag tror tyvärr många gånger att man skapar en bild som inte är verklig. Alla har bra och dåliga sidor. Alla har bra och dåliga dagar. Alla är vi människor. Att släppa fantasin och synen både på sig själv och sina ledare/chefer gör livet mycket lättare. Ingen är perfekt, men man kan ju försöka att bli lite bättre idag, än vad vi var igår.

Jag tycker också att en ledare skall ha förmågan att:

- Bygga team

- Se till helheten

- Stå i motvind

- Våga ta beslut

- Inse att ett jobb är ett jobb

För att bygga ett bra team måste man vara ganska prestigelös, att som ledare ha egenskapen att ständigt stå i centrum gör teambyggandet ganska svårt. Man behöver inte vara expert, men man behöver kunna skapa sig en helhet, och en förståelse för hur verksamheten fungerar. Det är ju utifrån helheten man sedan skall ta beslut. Beslut i sig är också viktigt att faktiskt ta. Det är inte bra för någon att vara oviss, istället anser jag att det faktiskt är bättre att ta ett förhastat beslut än att inte göra det. Visst, kanske blir det fel, men det är väl inte hela världen att göra om och göra rätt? Att vara ledare när allt går enligt plan, är ganska lätt. Däremot, när försäljningen sjunker, eller man gjort bort sig mot en kund eller vad det nu är, och det inte längre flyter på, det är då man skall stå där. Det är då, man skall visa vad man får betalt för, och ta sig ur krisen. Det är inte lika kul som när det går bra såklart, men som ledare är det en del av jobbet. Jag tycker också det är viktigt att man förstår att ett jobb är ett jobb. Självklart skall man göra sitt bästa, men om man ställer jobbet i relation mot vad som verkligen är viktigt, tex sin familj och sina nära, så tror jag alla är överens om prioriteringen. Dessutom, att jobba dygnet runt, året om gynnar inte någon. Människor behöver vara lediga. Träffa sina nära, sina vänner, träna eller vad det nu är man mår bra av. För mig är det väldigt viktigt att pausa, låta huvudet vila, för att sedan ta tag i jobbet med nya kraft. Jag behöver åka till stallet, ta en joggingrunda eller dricka bubbel med mina vänner. Det får mig att må bra (ja inte för mycket bubbel då, men det är ju en annan sak…).

Som jag skrev innan så upplever jag ofta att synen på hur en ledare skall vara, är lite skev. Det finns inga supermänniskor, ingen mall man skall följa för att bli en bra ledare. Jag tror, att det absolut viktigaste för att lyckas, är att man är sig själv. Och att man är ärlig. För, affärer görs inte mellan företag, de görs mellan människor. Människor bygger sina beslut på relationer. På förtroende. Alla har vi fel och brister, men de personer som försöker gömma sig bakom en fasad, upplevs istället som oärliga, och inga man vill förtro med affärer. Människor vill ha problemfria liv. Människor vill göra affärer med människor. Människor är människor, oavsett fina titlar eller fancy bil.

 

 

21 maj 2015
Till toppen av sidan Till topp