Mitt mest kontroversiella inlägg på LinkedIn!

Eftersom jag är helt inne på att förkovra mig i digitalt content, var jag ju tvungen att släppa loss lite bomber på något socialt forum. Jag läser allt jag kommer över och går IHMs fantastiska utbildning Content & Marketing Management – allt för att hitta naturliga kopplingar mellan Dynamic Sales och konsekvenserna av digitaliseringen hos våra kunder. Vad skulle hända om jag postade ett inlägg som kunde skapa disruptivitet och slå sönder folks verklighetsuppfattning när det gäller vissa sanningar inom säljvärlden?

Valet föll på Linked In. 

Jag kommer ihåg scenen i filmen ”Gladiator” när Russel Crowes karaktär med ett säkert, dramatiskt men ändå vemodigt uttryck i ansiktet utbrast ”Unleash hell”!

Lite så kändes det när jag såg reaktionerna på det, helt uppenbart, kontroversiella inlägget! 

Vad händer när vår världsbild blir ifrågasatt?

När någon omkullkastar människors verklighetsbild, kan vad som helst hända. Vissa kan bli fullständigt desillusionerade, andra blir chockade och resignerade, några blir nästan passivt aggressiva och vissa blir gudskelov intresserade. Ytterligare en reaktion var att vissa blev väldigt protektionistiska och kände sig uppenbart hotade! Tja, ni kan faktiskt följa hela kommentarsflödet, genom att följa länken nedan, när ni läst klart här!

Uppenbart så fanns ett stort intresse kring att läsa och lufta vad man ansåg, då inlägget nådde över 10 000 visningar på två dagar. För vissa är det kanske inte mycket att orda om, men för mig som inte verkat speciellt mycket i detta forum, så kändes det rätt omfattande!

Vad handlade inlägget om då?

Jo, jag hade stött på forskning som gjorts av ett Universitet i Australien: Ehrenberg-Bass Institute for Marketing Science, som med Director och Uberintelligenta forskare Byron Sharp i spetsen avlivat en gammal myt. Deras forskning visar att för att ett företag skall få tillväxt, så är det inte de befintliga kunderna man skall bearbeta, utan istället rikta sin kraft på nya kunder! Byron Sharp har till och med skrivit två böcker härom, och driver denna forskning hårt!

Man kan man lugnt säga att detta skapade en storm. 

Jag kan förvisso erkänna att jag kände en viss skam över att jag genom alla tider stått som genomförande konsult i klassrum och skanderat att det är billigare att bibehålla kunder än att skaffa nya, så reaktionerna kanske är naturliga. Några av de som reagerade hårt, hävdade att de minsann inte sett detta då de pratat med sina kunder, utan krävde en större källhänvisning än ”bara” en länk till Ehrenbergs hemsida och referens till några böcker.

I det ögonblicket tänkte jag osökt på när vår eminenta Mats Engström, strategisk utvecklingschef på IHM, berättade om Semmelweiss reflex! 

Don’t shoot the messenger!

Semmelweiss var en ungerskfödd läkare, som verkade i Österrike under mitten av 1800-talet. Han var den som upptäckte orsaken till varför kvinnor dog i barnsäng så frekvent. På den tiden var det säkrare att föda i hemmet än på ett sjukhus. Orsaken var nämligen att läkarna sprang fram och tillbaka mellan obduktionssal och förlossningssal, och drog därmed med sig bakterier som kvinnan helt sonika dog av. 

Hans lösning var enkel: Ni tvättar händerna i en kloridlösning innan ni går in på förlossningen, och saken var biff. Dödligheten sjönk dramatiskt, men det märkliga var kollegiets reaktioner! Hans läkarkollegor blev fullkomligt rasande och framförde helt irrationella argument mot sambandet och kopplingen som Semmelweiss hade påtalat. Semmelweiss blev landsförvisad till Ungern, där han gjorde samma sak, med exakt samma reaktioner från kollegiet. Det gick till och med så långt att han så småningom spärrades in på mentalsjukhus där man senare tog livet av honom!

Jag vill med detta säga att jag endast är en budskapsförmedlare av Byron Sharp och hans anhangs forskning. Jag är totalt oskyldig till dessa resultat och vad de innebär. 

Nu är jag snart redo att förmedla min nästa bomb på LinkedIn! Håll ögonen öppna!

Pssst! Här är inlägget!

 

16 mars 2018
Riki Dackén gästar Säljpodden
Ett träningsprogram för dig som vill få större genomslag i kundmötet!

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp