Hur bra är inte medlyssning?

Jag älskar verkligen kicken av att se andra utvecklas! När ögonen glimmar till och man kan se att något förändras. Den där insikten om att när gör jag något lite annorlunda, kan jag nå extremt mycket bättre resultat. Einstein sa en gång något i stil med ”Definitionen av Galenskap är att göra samma sak om och om igen och vänta sig olika resultat. Om du vill se andra resultat, gör inte samma sak.”

Den senaste tiden har jag jobbat intensivt med en av Volvos största återförsäljare och coachat säljchefer via medlyssning. I praktiken innebär det att jag varit med säljchefer i den dagliga driften och coachat det dagliga operativa ledarskapet - allt ifrån målsamtalet mellan chef och anställd, till säljsamtalet i bilhall samt på telefon. En fantastisk utmaning och en WOW-känsla, då jag insett vad viktigt det dagliga ledarskapet är! 

Det är lätt att som chef, medarbetare, människa bemöta, leda och bedöma en person efter mina egna preferenser. Vad lätt det är att fastna i ett instruerande ledarskap och direkt komma med lösningar på ett problem eller en utmaning! Det kräver en hel del mod, kraft och intresse för att bli mer coachande i sitt förhållningssätt. 

Om medlyssning nu är så bra, och vi i sittande möte med en individ kan se effekten av insatsen vi gör, varför gör vi det då inte systematiskt och strukturerat? Vad är det som gör att vi väljer här och nu och inte framtida resultat? Vill du ha 10 000 kr idag eller 1 miljon om ett år?! 

Frågan har enligt mig flera svar. Dels tar det tid. Vi behöver avsätta vår egen tid för att kunna utveckla andra. För många är det också outforskat område och initialt ganska så svårt. Det gäller att ha rätt verktyg för att på ett strukturerat sätt kunna ge individen de förutsättningar som krävs, och lyfta den person man skall coacha och inte sänka. En utmaning i sig. 

Är det värt det? Alla dagar i veckan! Resultatet och den positiva känslan, som både du som chef eller ledare får, och den positiva feedback och utveckling den du coachar får, är ovärderligt. Ni kommer inte bara närmare varandra i er profession, ni når även BÄTTRE RESULTAT! 

 
4 april 2018
Ett träningsprogram för dig som vill få större genomslag i kundmötet!

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp