Blogginlägg av Retoriskt

Retoriskt

Podden Retoriskt produceras av Barbro Fällman, retorikkonsult och IHM-utbildare sedan många år, tillsammans med Andreas Utterström och Mattias Bergman. Se mer på retoriskt.se och facebook.com/retoriskt.

... en modell som funkar vid lönesamtal, säljmöte, medarbetarsamtal – och femtioårskalas? Vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar, vill berätta om en metod som hjälper till att göra övertygande dragningar för mängder av sammanhang. Det här är en sjustegsmodell som vi har haft nytta av i pitcher och privata tal; om del i längre samtal; när vi har behövt bryta ner frågor och övertyga om förändringar.  Om du lär din 12-åring den lovar vi att du får det jobbigare när veckopengen ska förhandlas.   Inledning Fakta, underlag Motargument Argument för din lösning Lösning Konsekvens av lösningen (hur bra det kommer att bli) Avslutning Gör så här: Skriv först ner ditt underlag, punkt för punkt, i den här ordningen: 5, 6, 4, 3, 2, 1, 7 (det blir enklast). Kör sedan framförandet i sifferordning 1–7. Effekten är tydlig. Nu blir det exempel! Se på det här klippet från filmen ”Any given Sunday”. I ett avgörande ögonblick ska tränaren Al Pacino motivera sina spelare att fungera som ett lag...

Den 9 januari 2007 gjorde Apple revolution. När bolagets vd Steve Jobs klickade fram slajden med ordet ”Iphone” steg bolagets kurs med 8 procent. Hans presentation var dessutom ett retoriskt mästerstycke, tycker vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar. Eftersom det här framträdandet, vid en keynote i San Francisco, har blivit modern näringslivshistoria – det har setts miljontals gånger på Youtube – så har det analyserats noggrant av många experter.  Kolla:  Här är några punkter i talets början som vi ser att alla kan lära sig något av: Inledningen”Jag har väntat på den här dagen i många år” – Jobs bygger genast upp stämningen och förväntan. Det fungerar lika bra i ett vanligt kundmöte.   Konstpauser Steve Jobs har en förmåga att låta spontan och prata till synes spontant om konkurrenternas telefoner. Hans pauser visar att han är i kontakt med publiken i det stora rummet och vågar låta dem vänta lite grand. Lita på att varje gest och varje paus är minutiöst inövade.  Tretal...

När Jeff Daniels får ett utbrott i tv-serien ”The Newsroom” levererar han inte bara ett politiskt tal med massor av känslor. Vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar, tänkte tipsa om att han samtidigt använder en klassisk grundmodell.  Den är dessutom utmärkt för idéförsäljning, strukturbeskrivning och marknadsföring – även i svensk jobbvardag. Se här:   Vi är ju vana vid 4P från marknadsföringens grundkurs (ni minns Kotler va?) – men de 4 p:na i den här retoriska modellen beskriver i stället enkelt vad ett bra, övertygande framförande kan innehålla. Position, Problem, Possibilities, Proposal. Och om vi tar exemplet med Jeff Daniels i klippet: Position, nuläget:  ”Vi tror att USA är bäst i världen, men det är det inte.” Problem, alltså vad nuläget som måste förändras: ”Andra länder har bättre hälsovård, läskunnighet, matematikundervisning, spädbarnsöverlevnad, förväntad livslängd och så vidare.”  Possibilities, möjligheten att lösa problemet:  ”Vi var ju jättebra förr, slog...

Grant Cardone har gjort sig en dollarförmögenhet på säljträning. Det här klippet visar hur han försöker sälja sina webbutbildningar. Vi som gör podden ”Retoriskt!”, som IHM sponsrar, har analyserat Cardones knep som även du kan använda. Även om Grants stil är lååångt från hur en svensk telefonsäljare skulle prata är det superintressant att höra hur han jobbar:     Faktum är att Grant Cardone jobbar efter ett klassisk retoriskt upplägg, dispositio – även om han kör det på speed. Så här: Exordium, inledning​(Detta har Grant redan gjort när vi kommer in i klippet) Narratio, orientering, framställning av saken(Kunden på andra sidan luren är säljare. Om han måste försörja sin familj och sina små barn så behöver han Grants hjälp) Partitio, alltså indelning av omständigheter och förutsättningar(Argument och risker. Säljer du för lite? Då är du för dålig! Har du inga drömmar? Är du nöjd med att bara betala räkningar? ”Are you fine with letting your family down?”) Confirmatio, bevi...

Självklart! Vi som gör podden Retoriskt, som sponsras av IHM, har kollat på knallen ”Gentleman Peeler”, Joe Ades.   Joe Ades använder några klassiska grundknep för att göra ett bra säljande framträdande – och han är säkert medveten om det också. Förbered genom att analysera målgruppen.​Folk på gatan har ont om tid – notera hur korta avsnitt Ades kör. En användningsmetod och ett argument för produkten demonstreras på 10–20 sekunder.  Välj lämplig struktur/disposition.​Klassisk demonstrationsteknik och argumentation. Produkten får barnen att äta grönsaker! Både höger- och vänsterhänta kan använda den! Den sparar råvaran och gör jobbet enklare!  Stå i centrum med tyngden i båda benen.​Det fungerar ju inte här. Men Ades klädstil - ofta bar han dyra kostymer - och brittiska dialekt ger honom pondus och trygghet. Variera eventuellt med tekniska hjälpmedel, men med måtta!​Rak demonstrationsteknik är tidlös. Här behövs inga slajdar direkt. Var inte rädd för att ”tala i bilder”, ...

Till toppen av sidan Till topp