// //

Möjlighet #1 - Bli dina kunders bästa vän

Själva kärnan i Content marketing är att skapa och distribuera innehåll som är relevant för en målgrupp. Ur den målgruppen försöker vi sedan få fram nya kunder samt fördjupa relationen till dem efter det första köpet. Men för att lyckas måste vi verkligen förstå vad som är viktigt för vår målgrupp - bli deras bästa vän. 

Det här är min sjätte post för IHM i en serie där jag listar fyra utmaningar och fem möjligheter med content marketing. I den första posten gav jag min definition på vad content marketing är. Därefter kom fyra poster om olika utmaningar - att ta reda på vad vi egentligen åstadkomma med content marketing, vikten av att välja en tydlig målgrupp, hur vi hittar ämnen att skapa innehåll kring  samt hur vi mäter. Detta är den första posten på temat möjligheter.

Hur är en bra kompis?

Det finns ett par saker som skiljer bra vänner från bekanta och främlingar - de bryr sig om hur det är med dig, och de är vill hjälpa dig att lösa problem och komma framåt. Och de ger av sin tid till dig, genom att lyssna eller komma med råd och tips.

Om du vill bli dina kunders bästa vän måste du göra likadant. Du måste vara beredd på att lägga tid på att lära känna dem, du måste vilja att det ska gå bra för dem och du måste vara redo att sätta deras behov i fokus - inte dina egna.
 
Att du i slutändan vill att de ska köpa av dig motsäger inte något av detta - snarare tvärtom. De som blir dina kunder gör det i hög grad för att de känner ett förtroende för dig och ditt företag. 
 

Hur du gör

Du börjar med det jag skrev om i min post Vilka vill vi nå?  - att identifiera en tydlig målgrupp och ta hjälp av olika delar av ditt företag för att lära känna dem och deras olika behov. Här är det viktigt att det verkligen är deras utmaningar och möjligheter du identifierar, inte vad du skulle vilja att de hade behov av.

I nästa steg ska du skapa innehåll som är relevant och värdefullt för dem - som jag skrev om i posten Hjälp, vi har inget att säga. Det handlar om att svara på deras frågor, visa på möjligheter och ibland att utmana dem att tänka nytt.
 
Men det som gör dig till en god vän är tre saker:
  1. I ditt innehåll försöker du verkligen svara på deras frågor och se utmaningarna från deras situation. Och du gör det på ett språk de kan förstå samt sprider det i kanaler där de finns.
  2. Du lyssnar på den feedback du får - oavsett om den tar sig formen av sociala interaktioner, mejl, kontakter med dina kollegor - och försöker svara även på den eller addera ny kunskap om det du redan berättat inte räcker
  3. Du respekterar deras kompetens och kunskap. Och visar det genom att varken tala ned till dem eller ger dem information som är för kvalificerad för dem.
Om du håller de här tre punkterna i ditt huvud när du skapar och sprider innehåll så har du tagit ett stort steg mot att bli dina potentiella och befintliga kunders bästa vän. De är alla viktiga på sitt sätt. Motsatsen är nämligen någon som vill framstå som en god vän, men egentligen bara vill prata om sina egna ämnen, på sitt eget språk och inte är det minsta intresserad av att lyssna eller förstå.
 
Jag tror inte det är den sortens företag du vill vara.
 
Slut för denna gång. I nästa post tar jag upp möjlighet nummer två - hur du kan använda content marketing för att bli en branschledare. Tills dess, om du har frågor eller funderingar, mejla mig på pontus [at] staunstrup [dot] se.
 
 
20 juni 2016

PRENUMERERA PÅ BLOGGEN

Läs intervjun med Aje Stenbeck, Inhouse
Läs intervjun med Johan Belin
Till toppen av sidan Till topp