// //

Dina två viktigaste vapen som ledare i digitaliseringen

Det är de anställda som först märker av digitaliseringen. Antingen i ditt företag eller bland konkurrenterna. Digitaliseringen utmanar alla tjänster som representerar manuella och tidskrävande arbetsprocesser. De kommer att ersättas med digitala processer och nya lösningar. Resultatet är en mer effektiv och lönsam verksamhet med färre anställda och sannolikt ett förbättrat produkt- och tjänsteutbud.

Digitaliseringsvågen kommer stadigt allt närmare de flesta av oss. Nya aktörer är redan med full fart på väg in i nästan alla branscher, inklusive din egen. Dessa uppstickare använder ny teknologi och digitala lösningar för att lösa marknadens behov bättre, snabbare och billigare än vad du gör idag. Budskapet är lika enkelt som brutalt; ska du överleva, finns det ingen väg tillbaka. Digitalisera eller dö.
 
Flera branscher har redan fått erfara hur brutal digitaliseringen kan vara. Tänk Spotify (musik), Über (taxi) och Airbnb (övernattning). De förändrar spelreglerna för hela branscher genom att utnyttja teknologi för att leverera en tjänst som sätter användaren i centrum. Konkurrensen blir stenhård, och den är i ökande grad global. Det är bara att fråga Schibsteds ledning. Nyheten om att Facebook ska starta Facebook Marketplace, en ny marknadsplats för alla som vill sälja och köpa begagnat, hyvlade direkt bort närmare 3 miljarder av företagets börsvärde. Orsaken? Aktiemarknaden fruktar att Facebooks nya tjänst på sikt kommer att reducera värdet av Schibsteds annonsplatser, vilka idag representerar ca 25 % av den totala omsättningen. 
 

De kommer att märka av digitaliseringen först

Men digitaliseringen handlar inte bara om nya företag som skakar om och omvälver hela branscher - "disruptiv utveckling". För de allra flesta kommer digitaliseringen först att märkas på andra sätt.
 
Det börjar inifrån verksamheten, och det är personalen som attackeras. För digitalisering är lika girig som den är effektiv. Den slukar de anställda som representerar manuella och tidskrävande arbetsprocesser och ersätter dem med digitala processer och lösningar. Antingen finns det andra värdeskapande funktioner och uppgifter för dessa anställda, eller så blir de överflödiga. Bortdigitaliserade.
 
Processomstrukturering och optimering av arbetsprocesser är naturligtvis inget nytt. Företagen har fokuserat på detta i årtionden. Men den snabba teknikutvecklingen har förändrat mycket. State-of-the-art IT har blivit mycket flexibelt, intuitivt, kraftfullt och lättillgängligt för alla chefer och ledare - oavsett position och funktion. Teknologinköp är inte längre reserverat för IT-chefer och IT-avdelningar. Idag kommer 68 % av inköpen från andra budgetar inom organisationen. Ökad användning av molntjänster är den bakomliggande orsaken och utgör själva grunden för all digitalisering.
 

Robotar & Artificiell Intelligens

Men detta är ändå bara början. För nu är robotar och artificiell intelligens (AI) i färd med att ta över mer av våra jobb, om vi ska tro experterna.
 
Ordet "robot" får de flesta att tänka på fysiska maskiner med mekaniska armar och ben. Här har det redan hänt en hel del, särskilt under de senaste åren. Exempelvis använder Amazon idag 30 000 robotar på sina lager runt om i världen. Det motsvarar redan 25 % av den lagerrelaterade arbetskraften (för tydlighetens skull, resten är människor, även om det antalet väntas fortsätta att sjunka i framtiden). 
 
Men den verkligt stora förändringen på arbetsmarknaden är framväxten av programrobotar, det vill säga de som finns inuti datorer. Som bekant tar varken robotar semester eller blir sjuka som vi människor. Och bäst av allt för arbetsgivaren är att robotar på sikt nästan inte kommer att kosta någonting i förhållande till kostnader att avlöna människor för att göra samma jobb.
 
I en nyligen genomförd undersökning av Opus Capita, som genomfördes i 74 företag, huvudsakligen europeiska, svarade 81 % att robotprocessautomation (RPA) och AI kommer att ha en betydande inverkan på deras verksamhet inom de närmaste fyra åren. 
 
Men det slutar inte där. Enligt källor som nyligen citeras i en artikel i Nettavisen så kan upp till 2 miljarder jobb försvinna fram till år 2030 på grund av robotar och automation. Det motsvarar ungefär 50 % av alla jobb globalt idag.
 
Oxford har försökt sig på att analysera framtiden för 702 olika yrkesgrupper, och konstateras hur lätt många yrken kan komma att ersättas av automatisering i framtiden. Enligt rapporten löper 170 av dessa yrkesgrupper mer än 90 % sannolikhet/risk att försvinna medan 58 % av alla yrkesgrupperna bedöms ha mer än 50 % sannolikhet att försvinna. Vi talar här om roller som lärarassistenter, människor inom försäljning, byggnadsinspektörer, finansiella rådgivare, slakteriarbetare, svetsare, mekaniker, IT-stöd, brevbärare, frisörer etc.
 

Hårdare krav på ledare

Men den starka digitaliseringstransformationen och ökad användning av robotar medför även stora utmaningar för dagens chefer. Morgondagens marknad kommer att se mycket annorlunda ut jämfört med idag. Hela industrier genomgår disruptiv förändring, heldigitaliserade värdekedjor, globala konkurrenter och krav på helt ny kompetens som de flesta av dagens anställda inte har. I nuvarande och stundande förändringar kommer enbart de bästa att överleva.
 
De två viktigaste vapnen för morgondagens ledare är anpassningsförmåga och kloka medarbetare med kompetens som kompletterar och utnyttjar de möjligheter som teknikutveckling och digitalisering skapar. IT och teknologikompetens blir stadigt allt viktigare, men då framför allt i kombination med hur verksamheten kan utnyttja och använda modern teknik i affären och verksamheten. Företagen behöver fler IT-strateger med pragmatiska affärs- och verksamhetskunskaper, inte IT-vaktmästare som snart är bortdigitaliserade.
 
Flera av de kända startupföretagen inom IT-sektorn ger oss en inblick i vad vi kan förvänta oss. Dessa företag arbetar och tänker globalt, de skalar tjänster och kostnader upp och ner i linje med behov och efterfrågan och de utnyttja tekniken till fullo. Dessutom har de mycket få anställda. Här är några exempel:  
 
  • Instagram: Facebook betalade $ 1 miljard dollar 2012 för Instagram och deras 13 anställda.
  • WhatsApp: År 2014 betalade Facebook 19 miljarder för WhatsApp och deras 55 anställda.
  • Facebook, världens femte mest värdefulla företag, hade bara 6.000 anställda 2013 (antalet anställda har ökat till cirka 12.000 i början av 2016).
Som jämförelse hade Kodak som mest 145.000 anställda. Kodak Eastman var företaget som en gång, för inte så länge sedan, hade 90 % av världsmarknaden för film och fotokemikalier, och som dessutom var världsledande inom segmentet enklare kameror. Kodak väntade alltför länge med att satsa på digitalkameran i rädsla för att förstöra sin egen, kemibaserade filmverksamhet som årligen drog in hundratals miljoner dollar till Kodak kassan. Denna ödesdigra satsning innebar företagets undergång och finns som bekant inte längre kvar. De var störst men de blev ”disruptade”.
 
Hur digitaliserade är ni? Svara på 13 frågor här.
 
 
 
13 oktober 2016
HUR viktigare än VAD - Läs mer!
Vad innebär det för företagen, dig och mig?
Till toppen av sidan Till topp