// //

130 000 kunder IRL

Att det går att samla många användare/kunder i olika nätforum torde inte komma som något överraskning för de flesta då flera av del stora nätsajterna har många miljoner användare. Att fysiskt samla många kunder på samma plats IRL (In Real Life) är en helt annan utmaning. Spontant känns det som att i en tid då det mesta finns tillgängligt direkt på YouTube så borde det vara mindre intressant att åka på en leverantörs konferens i en vecka för att få tal del av den senaste utvecklingen. Med tanke på det så känns det lite paradoxalt att just ha avslutat första dagen av konferensen Dreamforce 2013 med ca 130 000 deltagare. Dreamforce är den årliga kundkonferensen för Salesforce.com och 2003 hade den 1 300 deltagare så tillväxten är minst sagt imponerande. Själv är det femte året jag är med här i San Francisco och under de åren har den växt från 20 000 till 130 000 deltagare.  En taxichaufför vi åkte med konstaterade att han trodde att när Oracle för några år sedan hade 50 000 deltagare på en konferens så var gränsen för det möjliga nådd.Nu är det helt plötsligt mer än dubbelt så många vilket antagligen gör det till IT-världens överlägset största konferens.

Salesforce.com är ett baserat på visionen att ge affärsanvändare av IT tillgång till lika enkla nätbaserade tjänster som konsumenter är vana vid. För andra året i rad har tidningen Forbes utsett dem till världens mest innovativa företag och det är utan tvivel ett företag där internet kan sägas vare en del av deras DNA. Hur ett sådant bolag kan slå alla rekord vad det gäller kundkonferenser kan vid första anblicken te sig ganska underligt, men börjar man fundera lite kring vad som ligger bakom så går det att urskilja ett par faktorer som antagligen är potentiella framgångsfaktorer även i många andra sammanhang.

Event och kontinuerlig process i samverkan. Själva eventet Dreamforce är givetvis en kraftsamling under en kort tid som antagligen använder en ansenlig del av marknadsbudgeten. Men deltagandet inkluderar medlemskap i en onllne commuity som lever året om. Där kommunicerar föredragshållare i förväg med deltagare om vad som skall ingå i seminarier och i efterhand kan deltagare från olika företag utbyta erfarenheter med varandra. Under de senare åren har denna community blivit allt bättre och förra året hörde jag till och med en kund som sade rent ut att det är ju väldigt trevligt att åka till San Francisco och träffa sina gelikar men det stora värdet av konferensen det var det han fick ut av utbytet med andra konferensdeltagare online. Att balansera enstaka stora "Big Bang" aktiviteter med kontinuerligt engagemang samtidigt som man enkelt möjliggör samarbete både via fysisk och nätnärvaro är ett framgångsrecept som många bör kunna ta till sig.

Ömsesidigt engagemang är också en helt avgörande faktor, och utan tvekan är det så att om man inte har medlemmar i sitt nätverk som bidrar med innehåll som kommer engagemanget från alla medlemmar successivt att  avtaga när inget intressant händer. En undersökning som gjorts av företaget Bluewolf i samarbete med Sloan Management School visade att 84% av de tillfrågade 450 företagen trodde att kundengagemang skulle gå förbi produktivitet som den primära tillväxtfaktorn. Kanske kan detta ses som en indikator på att många företag anser sig ha kommit ganska långt när det gäller att optimera intern effektivitet men när det gäller att skapa och driva engagemang hos kunder, partners och andra intressenter så finns det mycket kvar att göra.

I morgon väntar Keynote med bland annat Sheryl Sandberg, COO på Facebook och Haitis premiärminister Laurent Lamothe. Blir nog en spännande mix och jag skall försöka återkomma med lite fler reflektioner från konferensen under veckan. Kolla gärna in mer om konferensen på http://www.dreamforce.com och skicka ett mail på peter [at] infoaction [dot] se om det är något speciellt som du tycker att jag skall kolla in och ta upp.

 

19 november 2013
Till toppen av sidan Till topp