// //

Blogginlägg av Peter Baeza

Peter Baeza

Social IT-nörd som fascineras av digitalteknikens affärsmöjligheter. Grundat InfoAction AB, ett konsultbolag specialiserat på CRM och affärsutveckling med molntjänster. Badmintonspelare med trippelexamen i udda mixen ADB, psykologi och pedagogik.

Under årets Dreamforce konferens i San Francisco har jag kunnat konstatera att mångfalden bland deltagarna är påfallande stor jämfört med liknande konferenser hemma i Sverige. Redan tidigare år har jag märkt detta när det gäller etnicitet då förmåga att tolka engelska med olika brytningar är bra på många föredrag. Även andelen kvinnliga deltagare har jag tidigare noterat är påfallande hög ,men lite slentrianmässigt tänkt att det nog beror på att ett av de stora områdena konferensen handlar om är marknadsföring där kvinnor brukar vara väl representerade. Men då ett av årets teman var kvinnor inom teknikyrken började jag lite mer medvetet kolla i olika sammanhang. Till viss förvåning kunde jag konstatera att det var många kvinnor i hackertävlingen om en miljon dollar och det var många kvinnor både i utvecklarzonen och som talare med ledarskapsfokus. På ett av de första seminarierna jag lyssnade på berättade toppchefer från företagen Stanley Black & Decker, Harvard Executive Educat...

För de allra flesta företag blir IT teknik en allt viktigare del av verksamheten och för många nya barriärbrytande företag är teknikens möjligheter själva fundamentet som gör verksamheten möjlig. Efter tre dagar på Dreamforce i San Francisco har jag sett en hel del fantastiska presentationer av ny teknik och av hur företag använder den på nya och spännande sätt. De två stora trenderna som ligger bakom de flesta nya möjligheter är utan tvekan Mobila appar och Web-appar med öppna programgränssnitt (API). När nästa alla kunder, partners och anställda ständigt är uppkopplade via mobila enheter som smarta telefoner och surfplattor ändras deras beteende och behov på ett dramatiskt sett och de företag och leverantörer som inte kan möta dessa behov kommer inte att kunna attrahera varken kunder eller anställda. Ett intressant exempel på ett företag som med hjälp av en mobil app förändrar förutsättningarna för en hel bransch är Über. I stället för att ringa taxi tar kunden sin smarta telefon ...

Att det går att samla många användare/kunder i olika nätforum torde inte komma som något överraskning för de flesta då flera av del stora nätsajterna har många miljoner användare. Att fysiskt samla många kunder på samma plats IRL (In Real Life) är en helt annan utmaning. Spontant känns det som att i en tid då det mesta finns tillgängligt direkt på YouTube så borde det vara mindre intressant att åka på en leverantörs konferens i en vecka för att få tal del av den senaste utvecklingen. Med tanke på det så känns det lite paradoxalt att just ha avslutat första dagen av konferensen Dreamforce 2013 med ca 130 000 deltagare. Dreamforce är den årliga kundkonferensen för Salesforce.com och 2003 hade den 1 300 deltagare så tillväxten är minst sagt imponerande. Själv är det femte året jag är med här i San Francisco och under de åren har den växt från 20 000 till 130 000 deltagare.  En taxichaufför vi åkte med konstaterade att han trodde att när Oracle för några år sedan hade 50 000 deltagare p...

Till toppen av sidan Till topp