IHMs nya marknadschef - vem är hon?

Hon berättar att hon är mamma till två biologiska barn samt en flyktingpojke från Afghanistan som kom till familjen när han var 12 år.

- Jag är starkt värderingsstyrd i allt jag gör, och att IHM är en stiftelse där vinsten återinvesteras i verksamheten var avgörande när jag tackade ja till jobbet som marknadschef, säger Åse Henell.

Hon utstrålar energi och känns äkta. Jag träffar vår nya marknadschef Åse Henell över en lunch, och jag vill veta mer om henne, om vad som driver henne, hur hon är som person. 

Hon brinner för samhällsutveckling och att göra allt lite bättre – allt ifrån en kampanj till att renovera ett hus. Familjen flyttade in i ett fallfärdigt hus i Ekebäck för några år sedan, och det blev många sena kvällar i målarkläder.

- Du kommer närmast från Faktum, där du varit vd i fem år. Skulle du säga att det var det viktigaste du gjort hittills i din karriär?
Faktum betyder så mycket för så många människor, som alla kämpar för sin existens. Där finns 500 försäljare och kontor på åtta orter i södra Sverige. Tiden på Faktum har utvecklat mig som person och gjort mig lite mer ödmjuk inför livets nycker. Där fick jag bl a möta välutbildade människor som ramlat igenom och förlorat allt. Det gav mig insikt om att det kan hända vem som helst, fortare än man kan föreställa sig.

- Du börjar som marknadschef på IHM i augusti. Vad har du för tidigare erfarenheter i den rollen?
Jag jobbade på Telia, där jag var kommunikativt ansvarig för lanseringarna på Sverigemarknaden bl a av bredband och 3G. Efter det var jag på GP som varumärkesansvarig i fem år, och så fick jag uppdraget att starta en kommunikationsbyrå åt IT-företaget SIGMA – Maverick by Sigma – där vi till slut blev ett 20-tal personer.

- Du kommer att ansvara för varumärke och kommunikation. Om du skulle nämna två viktiga saker för att utveckla ett varumärke, vilka skulle det vara?
Jag skulle säga synlighet och att vara i ett sammanhang som ligger nära kärnverksamheten och värderingarna.

- Vad vill du att dina medarbetare ska säga om dig som ledare?
Att jag underlättar deras arbete, att jag finns tillgänglig och är ett bra bollplank.

- Du är mitt i livet har redan jobbat i många branscher. Hur skulle du vilja se tillbaka på din karriär den dagen du slutar jobba?
Jag skulle vilja att människor har tyckt om att jobba tillsammans med mig. Men missförstå mig inte, jag har inte svårt för att fatta tuffa beslut. Jag är också väldigt rak och säger alltid vad jag tycker.

- Du kommer från en familj där alla är lärare, och nu kommer du till utbildningsbranschen. Finns det ett samband?
Jag har tänkt på utbildningsbranschen i ett par år, faktiskt. En gång i tiden ville jag bli lärare, men mina föräldrar avrådde mig – det var när det började bli riktigt tufft att vara lärare – så jag pluggade till civilekonom med inriktning marknadsföring istället. Men nu kommer jag in i ett sammanhang där jag får vara med och påverka människors liv i en positiv riktning – det känns kul! 

- Vi ser fram emot att jobba med dig på IHM. Varmt välkommen, Åse!

 
10 april 2017
Möt David Ståhlberg, entreprenör och IHM-partner
och jämför ditt resultat med andra

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Läs mer
Det är lätt att tro att digital transformation handlar om teknik. Men det gör den inte.
Till toppen av sidan Till topp