// //

Fantomen, var är du? Du behövs i digitaliseringen!

Farsan skulle fylla 60 år. Han var en go’ göteborgare med glimten i ögat. Tummen mitt i handen men hjärtat på rätta stället. Alltid ett vänligt ord, en räv bakom varje öra och en Kålle & Ada historia i beredskap. 

Presenten var given; av mig skulle ha få ett medlemskap i Fantomenklubben. Året var 1983, och i "medlemskitet" fick man affisch, Fantomens brevpapper, penna, diplom, Fantomenring och Fantomens goda och onda klistermärken; allt i en snygg, liten låda. Han blev jätteglad!

Historien utspelar sig på den tiden, då Televerket (Telia) just hade datoriserat sina faktureringsrutiner. I samband med övergången, hände en del märkliga saker. 

Varje månad fick mina föräldrar en räntefaktura på 9 öre. Varje månad utlöste denna restfaktura ett gräl mellan min upprörda moder, som var besatt av ordning och reda, och min far, som hade inställningen att saker och ting brukar ordna sig av sig själva. Mamma ringde och klagade, samma visa nästa månad.

Till slut fick mamma nog, och då brukade det som regel hända obehagliga saker hemma hos oss. Farsan blev förbannad, smällde igen dörren, smällde igen den en gång till och gick ut i skogen på en tretimmars promenad.

Han kom hem med glimten i ögat och skred till verket. Satte sig vid skrivbordet och tog fram Fantomens brevpapper, pennan och högen med klistermärken och började skriva.

Göteborg 1983-05-14

Kära Televerket,

Varje månad får jag och min hustru en räntefaktura på 9 öre. Detta har gjort min hustru så till den milda grad upprörd att skilsmässa hotar att upplösa ett i övrigt lyckligt äktenskap (vi har två barn).

Som betalning bifogar jag 10 öre (behåll växeln) och hoppas därmed att saken är ur världen. Om ni inte upphör med att skicka dessa räntefakturor, kommer Fantomens vrede att drabba er alla.

Vänliga hälsningar
Sven Birgerson

Och så klistrade han på Fantomens onda märke.

Redan nästa dag (på den tiden levererade Posten brev redan nästa dag) kom ett kuvert från….. Televerket!! Pappa öppnade och läste:

Käre Sven!

Bifogar 10-öringen i retur, behåll växeln. För vem vågar trotsa Fantomens vrede?

Med vänlig hälsning
Televerket

Digitalisering i all ära, men när det går fel behöver det finnas en människa i andra änden. Gärna med glimten i ögat och känsla för feeling.

Tack för det, Televerket!

 
15 mars 2017
Accelerera digitaliseringen av er affär med IHM!

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp