Blogginlägg av Monica Birgerson

Monica Birgerson

Medarbetare på IHMs marknadsavdelning. Planerar seminarier & events, skriver copy, nyhetsbrev, producerar trycksaker och annat som hör marknadsarbetet till.

Hon berättar att hon är mamma till två biologiska barn samt en flyktingpojke från Afghanistan som kom till familjen när han var 12 år. - Jag är starkt värderingsstyrd i allt jag gör, och att IHM är en stiftelse där vinsten återinvesteras i verksamheten var avgörande när jag tackade ja till jobbet som marknadschef, säger Åse Henell. Hon utstrålar energi och känns äkta. Jag träffar vår nya marknadschef Åse Henell över en lunch, och jag vill veta mer om henne, om vad som driver henne, hur hon är som person.  Hon brinner för samhällsutveckling och att göra allt lite bättre – allt ifrån en kampanj till att renovera ett hus. Familjen flyttade in i ett fallfärdigt hus i Ekebäck för några år sedan, och det blev många sena kvällar i målarkläder. - Du kommer närmast från Faktum, där du varit vd i fem år. Skulle du säga att det var det viktigaste du gjort hittills i din karriär?- Faktum betyder så mycket för så många människor, som alla kämpar för sin existens. Där finns 500 försäljare och ko...

Farsan skulle fylla 60 år. Han var en go’ göteborgare med glimten i ögat. Tummen mitt i handen men hjärtat på rätta stället. Alltid ett vänligt ord, en räv bakom varje öra och en Kålle & Ada historia i beredskap.  Presenten var given; av mig skulle ha få ett medlemskap i Fantomenklubben. Året var 1983, och i "medlemskitet" fick man affisch, Fantomens brevpapper, penna, diplom, Fantomenring och Fantomens goda och onda klistermärken; allt i en snygg, liten låda. Han blev jätteglad! Historien utspelar sig på den tiden, då Televerket (Telia) just hade datoriserat sina faktureringsrutiner. I samband med övergången, hände en del märkliga saker.  Varje månad fick mina föräldrar en räntefaktura på 9 öre. Varje månad utlöste denna restfaktura ett gräl mellan min upprörda moder, som var besatt av ordning och reda, och min far, som hade inställningen att saker och ting brukar ordna sig av sig själva. Mamma ringde och klagade, samma visa nästa månad. Till slut fick mamma nog, och då brukad...

Många sitter i ledande befattningar och behöver ha en djupare förståelse och en helhetssyn på affären för att kunna göra rätt affärsval för framtiden. Andra är specialister, vars primära kunskapsområde inte är marknad/sälj eller ekonomi. Men i företag och projekt står affären och lönsamheten alltmer i fokus, och kunskap ger trygghet och respekt.  IHM Business Management är ett av IHMs mest populära program. Det är en bred affärsutbildning som ger helhetssyn på vad som skapar lönsamhet, och därför är det också ett program som attraherar människor i olika roller, av olika skäl.  För många inträffar förr eller senare en vändpunkt i livet, då man känner att det är dags att göra något nytt, något annat. Så var det för Camilla Palmertz efter framgången med Volvo YCC (Your Concept Car) – även kallad ”tjejbilen” – den första bilen i världshistorien som gjordes av ett designteam med bara kvinnor. 4 personer från projektet startade eget, och Camilla var en av dem. - Hej Camilla! Vad roligt a...

Anders Gustafsson är Senior Vice President EMEA för Volvo Car Group och en av hans utmaningar är att rusta en hel bransch för stora förändringar. Hans utmaning är självklart också IHMs utmaning, eftersom Volvo Cars outsourcat delar av sin utbildningsverksamhet till oss. Idag har Volvo Cars Business School vuxit till en internationell akademi med program för ledare, säljare, servicetekniker och personal inom eftermarknad. Jag söker upp Tommy Sigvardsson, som fick uppdraget från Anders Gustafsson att bygga den akademi som ska rusta Volvos europeiska säljbolag och återförsäljare för framtiden. Inte särskilt förvånande är han en man som älskar utmaningar. - Hej Tommy! I dag har vi spanjorer och schweizare i huset. Berätta!   - Ja, det har vi! Det är ledningsgrupper från två av Volvos europeiska säljbolag som är i Göteborg i fyra dagar på utbildning/workshop inom ramen för Volvo EMEA Value Chain. EMEA är ett kluster av Volvos säljbolag/importörer representerade i över 60 länder; EMEA st...

Det är rubriken som fångar mitt intresse. ”Kan du inte leda dig själv, kan du inte leda andra.” Jag läser intervjun med Etons VD Hans Davidson, som berättar storyn om företaget som lyckats bibehålla och utveckla ett starkt varumärke genom att ständigt förnya. Sakta men säkert växer de sig in i det exklusiva segmentet på en internationell marknad. Han berättar också varför han skickar 170 medarbetare från 14 länder till IHM för att utveckla sitt personliga ledarskap.  ”Vi är ett internationellt bolag där många har olika värderingar, kulturer och vanor. För mig handlar det om att alla vi på Eton ska ha en gemensam plattform för beteende och förståelse. Det är värt varenda krona”. Klok VD, tänker jag. Och framgångsrik. Men långt ifrån alla chefer förstår hur de kan påverka sina medarbetares beteende och verka för att öka engagemanget. Oftast handlar det helt enkelt om att de saknar såväl utbildning som verktygen. Ledare är ett yrke som andra yrken, och vem skulle vilja flyga med en pil...

Hon missade tåget i gymnasiet och hade alldeles för roligt för att hinna plugga. Men när insikten väl kom, om hur viktigt det är med utbildning för att komma vidare, satsade hon helhjärtat på en examen Marknadsekonom DIHM parallellt med jobbet. Nu är hon 29 år och fick sin första chefsroll för 5 år sedan. Jag ringer upp Emelie Johansson, Service Manager på MTR Express för att höra hennes berättelse om resan dit, hur hon är som chef och vad det kommer sig att just hon har lyckats så bra.       - Hej Emelie Johansson! Du är 29 år och för två år sedan blev du headhuntad till jobbet som Service Manager på MTR Express. Varför tackade du ja? - Hej Monica! Jag har jobbat med tåg i hela mitt liv ;-), på flera olika tågbolag, och blev kontaktad när MTR Express skulle starta upp ett helt nytt tågbolag 2014. Jag kom in som nr 4 – VD, en kommersiell chef och en HR-chef fanns på plats. Jag tvekade inte en sekund! Jag älskar nystarter och jag älskar att jobba med utveckling, och nu skulle jag få...

Alla talar om den. Vissa har kommit långt, medan andra kör på i gamla hjulspår. Digitaliseringen - att utveckla verksamheten med modern IT-teknik - påverkar ett företag i grunden och börjar i toppen. Mot slutet av mars släpps boken "Att leda digital transformation", och författarna Marie Andervin och Joakim Jansson har arbetat med boken i tre år tillsammans med ett 40-tal co-creators från forskning och näringsliv. I april kommer de till IHM och föreläser, och vi ringer upp dem för att ställa några frågor.  - Hej Marie & Joakim! Den digitala transformationen är ett hett ämne i allt fler lednings- och styrelserum. Varför då?- Hej Monica! Det är flera saker som påverkar. Det kommer fler och fler studier som tydligt visar på att digitalt mogna bolag har bättre lönsamhet. En annan del är att konkurrensen ökar från nya aktörer, som är helt digitaliserade eller har ett digitalt anslag. Styrelser och ledningar ser också att bransch efter bransch utmanas, och det traditionella sättet att...

För en tid sedan gästades IHM av duon Marie Alani och Helena Timander, författare till boken ”Lycklig lönsamhet – om att bygga stark företagskultur”. Varför har boken fått så stor uppmärksamhet? Jag ringer upp Marie för en intervju. Hej Marie! Innan vi kommer in på frågor om företagskultur och värderingar, börjar jag helt enkelt med frågan: vem är du? - Jag har vuxit upp i en mångkulturell familj i flera olika länder och har fått uppleva olika kulturer. Jag har en B.A. i Internationell kommunikation och har även läst en hel del psykologi eftersom jag är så otroligt nyfiken på människor och beteenden. Jag har jobbat med kommunikation, varumärkesfrågor och organisationsutveckling och tycker det är extra spännande i internationella, mångkulturella organisationer då min bakgrund kommer till sin rätt. Din medförfattare och kollega, Helena Timander, har hon liknande bakgrund? - Nej, Helena är civilekonom i grunden och har jobbat inom sälj & marknad samt med HR och ledarskap, men vi ä...

Simon Elvnäs är forskaren som studerar det faktiska beteendet hos ledare och chefer. Sedan 2010 har han studerat ledares agerande i många olika typer av verksamheter med en unik och interaktiv forskningsmetodik. Resultatet? Ja, det kommer han till IHM i Stockholm, Göteborg och Malmö för att berätta om. Sammanfattningsvis kan vi avslöja att de flesta chefer: inte gör det dom ska göra inte det dom tror att dom gör inte heller det som medarbetarna vill att dom ska göra. Nedan kan du läsa Simons reflektion om tid och effekt. Läs mer om seminarierna "Det medvetna ledarskapet" här>> Nedan kan du läsa Simons reflektion om tid och effekt. EFFEKTIV vs. EFFEKTFULL Att vara effektiv är att hinna med många saker på kort tid. Att vara effektfull är att få ut största möjliga effekt av den arbetsinsats man gör.Sverige och säkert andra länder med oss är fyllt av chefer och ledare som arbetar för en ökad effektivitet. När jag frågar dem om vad effektivitet handlar om beskriver de hur de försö...

"Släpp taget och börja lita på medarbetarna! En kultur präglad av frihet för medarbetarna att fatta sina egna beslut ger fantastisk avkastning." Ur boken Freedom Inc (Getz/Carney) För många är tanken på att släppa medarbetarna fria långt ifrån självklar. Några företag har uppnått fantastiska resultat, många andra har misslyckats kapitalt.  Dr. Isaac Getz har studerat 200 företag i 25 länder och publicerar sina rön inom innovation, ledarskap, excellence och företagskultur som präglas av frihet under ansvar. Hans artiklar har publicerats i Wall Street Journal, Financial Times och många andra medier.  2009 skrev Isaac Getz, tillsammans med Brian Carney, den uppmärksammade boken Freedom Inc - Free Your Employees och Let Them Lead Your Business to Higher Productivity. Boken gavs ut i Frankrike, Tjeckien, Ungern, Sverige och Holland. I Frankrike belönades boken med DCF Best Book Award in Corporate Strategy.  Dr. Isaac Getz är professor i Leadership och Innovation Management vid det toppra...

Gång på gång får vi höra att deltagarna på vårt nya ledarprogram uppnår fantastiska affärsmässiga resultat. Det är i sig inget nytt - det är ju liksom meningen att en IHM-utbildning ska ge resultat. Men när jag får höra att programmet har påverkat deras sätt att möta och bemöta inte bara medarbetare utan även tonåringar, blir jag nyfiken på riktigt. Vad är det egentligen som är nyckeln till denna förändring? Jag beslutar mig för att intervjua Tina Gustavsson - en av de många chefer som gått programmet.  - Hej Tina Gustavsson, Unionen Chef. Du har gått IHM Verksamhetsutvecklande ledarskap. Vad tyckte du? - Hej Monica! Ja, det har jag! Jag har tidigare gått rätt många program på andra ställen och fått hur många teorier som helst, men det här var något annat. Det gav mer än alla de andra utbildningarna tillsammans. - Det är ju ett processinriktat program. Vilket är ditt starkaste intryck? - Det som direkt kommer upp i huvudet är ”den gröna bubblan” – en symbol för det utvecklande ledar...

Hon skulle behöva lägga tre timmar om dagen för att besvara alla jobbansökningar direkt. Men hennes främsta uppgift är att leda och coacha sina medarbetare så att de känner sig ”uppskattade, önskade och älskade”. Ska det hända, behöver man nog en Passion Manager, tänker jag, och stegar fram för att anmäla mig i den fantastiska receptionen av äkta kristall från Orrefors. Jag hälsas välkommen till Clarion Post Hotel av Maria Vallin, en varm, professionell servicemänniska. Hon slussar mig till baren för att beställa kaffe och vi slår oss ner i sköna, snygga fåtöljer för en pratstund om vad som döljer sig bakom hennes befattning; Passion Manager. Hon började i oktober i fjol och har tillbringat sommaren ute i verksamheten för att lära sig. -    Jag går runt och pratar med medarbetarna, jag ägnar mycket tid åt att uppmuntra dem. Mitt fokus ligger alltid på det som är bra. Vi som jobbar här är lösningsorienterade, inte problemfokuserade. Det funkar inte om man vill hålla hög servicenivå. ...

Om du visste att du skulle bli bättre på det du gör genom att förstå hur hjärnan fungerar – din egen, men också hjärnorna hos människorna närmast dig (kollegor, din chef, din familj) – skulle du då vilja veta mer?  Genom modern hjärnforskning finns nu mer information än någonsin om hur dina tankar och känslor påverkar ditt beteende, din förmåga att lära, ta risker, fatta beslut, etc. Under kommande veckor kommer vi att bjuda på två artiklar med färska rön från forskningen, båda skrivna av Dr. Tara Swart, BSc, PHD, BM BCh (Oxon). IHM presenterar Dr. Tara Swart Dr. Tara Swart är  en av de främsta i världen på att applicera neurovetenskap på ledarbeteende kopplat till affärsresultat. Hennes djupa akademiska kunskaper i kombination med hennes praktiska arbete som personlig ledarcoach till företagsledare världen över gör henne unik. Tara Swart är en eftertraktad föreläsare vid internationella affärsskolor, universitet och konferenser. Tara är medicine doktor, kompletterat med sju års stu...

”Vilka är det som minglar i Almedalen? Svaret är: alla. Och ju fler som väljer att tränga sig in, desto fler följer efter. I alla år har näringslivets höjdare hållit sig för goda för Almedalen, men nu kryper de till korset. För första gången har en Wallenberg vandrat i gränderna som en vanlig människa. ” Timingen kunde inte vara bättre för Sveriges ledande affärsskola att göra entré. ”Alla pratar vinster i välfärden. Och alla pratar om skolan. Dessutom pratar alla om läsning och bildning; också många som inte har sett en bok på vykort en gång. Men alla gillar en rejäl moralpanik – som forskarlarmen att en fjärdedel av alla skolpojkar inte längre kan läsa en sammanhållande text, eller att dagens universitetsstudenter inte kan skriva svenska. Det är rön som livar upp.” Almedalen handlar om att synas och tjäna pengar, om rosévin och mingel, om informella samtal och om politisk folkbildning. Ulrika Knutson, författare och kulturskribent vimlade bland kafferep och politikertal och citate...

Till toppen av sidan Till topp