// //

Blogginlägg av Monica Birgerson

Monica Birgerson

Medarbetare på IHMs marknadsavdelning. Planerar seminarier & events, skriver copy, nyhetsbrev, producerar trycksaker och annat som hör marknadsarbetet till.

Jan Carlzon sa det redan på 80-talet: Riv pyramiderna! Den gamla hierarkiska organisationsmodellen är förlegad och trög. I dag behöver vi jobba i snabbrörliga, agila team, där medarbetarna har mandat att själva bestämma hur de vill jobba för att nå de gemensamma målen. Och de behöver trygga, kommunikativa ledare som har tillit till sina medarbetare och som inser att deras roll är att stötta, inte att veta bäst och peka med hela handen. Plats och tid för arbete förändras, arbetsliv och privatliv flyter ihop. Trots att det stressar oss enormt att sitta i bilköer varje dag, vid samma tid, sitter det djupt rotat i oss att vi måste åka till jobbet varje dag,  Men det är inte där vi måste vara för att arbeta, och vi kommer inte att kunna attrahera nya talanger om vi kräver att de ska infinna sig på en fysisk arbetsplats. Men rädslan är stor, och många släpper inte medarbetarna fria. I veckan lyssnade jag till Karin Zingmark, strategisk rådgivare, talare och författare. Hon är klar med li...

Känslor präglar hela vårt liv. De styr hur vi lär oss, hur vi gör affärer och hur vi fattar beslut, små och stora. Vi är skapta för ett liv där vi interagerar med andra och umgås IRL, men i dag umgås vi mer och mer via sociala medier. Det är ett umgänge helt fritt från känslor, och det vill Rana el Kaliouby ändra på.    Hon är Computer Scientist och har en PhD från Cambridge och utvecklar tillsammans med sitt forskarlag en app som förstå hur du känner dig genom att läsa av ditt ansiktsuttryck. Genom att lagra känslouttryck från 2,9 miljoner videor med människor från 75 länder har de nu byggt upp världens största databas för känslor.   Hennes forskning förenar teknologi med det emotionella och kan komma att förändra inte bara hur vi interagerar med maskiner, utan också med varann via sociala medier. Och kanske känns det bra om roboten vi snart har därhemma förstår när vi känner oss lite deppiga? Kolla här!    

När Beyoncé är på turné och har genomfört kvällens spelning, går hon igenom varenda liten detalj igen i huvudet. Hon skriver ner de saker hon vill förbättra till nästa spelning, och på morgonen skickar hon ut detta till bandet. De repar på dagen och redan kvällen efter är de bättre. I affärsvärlden talas ofta om prestation. Men många springer bara fort, utan att göra de där små förbättringarna. Saker och ting blir inte bättre och lärandet uteblir. Hur kommer det sig? Inte överraskande handlar det om tankens kraft och om vilket mindset vi har. Efter ett par år i samma yrke, planar prestationen vanligtvis ut. När vi tycker att vi har blivit tillräckligt bra, lägger vi all tid på att utföra jobbet – och med rutin kan vi springa lite fortare, hinna lite mer. Men ingenting blir egentligen bättre. Det du inte tänkt, kan du inte minnas För att lära oss något, behöver vi stanna upp och reflektera. Avsätt lite tid och träna medvetet på ett utvalt moment, fila på en enda sak, innan du springe...

Han är strategi- och affärsutvecklingschef med det prekära uppdraget att säkerställa att OKQ8 fortsätter att vara relevanta i en framtid utan fossila drivmedel. Men vad driver honom? Jag träffar Philip Palmgren, ny styrelseledamot i stiftelsen IHM. Han är en fena på omvärldsbevakning och ger sina bästa tips inom området. Men först tar vi pulsen på honom. Du drivs av att utveckla, förnya och skapa värde. På din lyra finns två strängar som vanligtvis inte sitter på samma lyra -  beteendevetenskap och affärsutveckling. Vilken ljuv musik kan uppstå i denna förening? - Jag upplever att min utbildning och erfarenhet inom HR har givit mig en väldigt bra bas att stå på i min roll som ledare. I utbildningen ingår en stor del organisationsutveckling och ledarskap vilket har genererat god insikt om vilka organisatoriska och individknutna faktorer som behöver vara på plats för att driva igenom förändring och nå framgång i det. Exempel på kritiska faktorer är delaktighet, engagemang, förankring ...

Hon är digital inföding men långt ifrån duvunge. Till vardags är Louise Brudö affärscoach med ansvar för Acceleratorprogrammet på Chalmers Ventures. Hon har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt entreprenörskap och har startat och drivit egna bolag men också som regionchef för Venture Cup. Nu tar hon plats i stiftelsen IHMs styrelse och tillför kompetens för nästa generations lärande. Vad hoppas du kunna bidra med i IHMs styrelse? - Jag vill gärna tillföra ny kunskap och erfarenhet inom ett område som inte tidigare varit representerat i styrelsen. Jag är entreprenör och kvinna och hoppas kunna vara en representant för hela min generation digitala infödingar. Jag vill vara IHMs öron i omvärlden med bäring på den digitala transformationen, särskilt inom Edtech (Education Technology). Just nu startas kluster med företag som jobbar för att förändra hur man lär sig, och där är jag uppdaterad. Jag har också effektiva metoder och processer för hur man jobbar framåt, och jag har verktyg som...

Chefsrollen har förändrats dramatiskt under senare år. En riktigt bra chef är inte den som vet mest - en riktigt bra chef kan leda affären, skapa engagemang och få andra att växa och synas. En riktigt bra chef agerar föredöme, inspirerar men har också modet att konfrontera. Och likt en idrottare som vill vara på topp, krävs ständig träning. Men vem ansvarar för att träningen blir av? - Att vara ledare och chef är ett tufft yrke och du bör veta vad du ger dig in på när du tackar jag till rollen. Det är du som bestämmer om du vill vara chef eller inte, säger Sara Rönnqvist, senior affärskonsult, på IHM i en artikel i Kollega. Många har potential att bli goda ledare, men för att lyckas och klara av att möta kraven finns det bara en väg att gå. Läs artikeln Uppgradera dig till ledare 3.0  

På 70-talet kom golfboomen till Sverige, och successivt har golf blivit en folksport. 2010 kom en tillfällig rekyl och bröt den uppåtgående trenden, vilket bland annat ledde till konkurs och rekonstruktion av flera klubbar, och vi såg nya affärsmodeller växa fram. - Sedan 2013 har det tagit fart på riktigt igen, och under 2016 såg vi fler nya golfare än på länge, säger Johan Thellmark, vvd för Golfstore – en ekonomisk förening för golfbutiker runtom på våra golfbanor.  Golfstore-kedjan bildades 1973 och finns nu i sex länder – Danmark, Norge, Tyskland, Österrike, Holland och i Sverige. Totalt 292 butiker, där de flesta drivs av PGA-utbildade Pros – vassa golfare, vars främsta uppgift är att lära folk att spela golf, inte att driva butik. Storsatsning för ökad konkurrenskraft - Ni kommer att satsa stort på utbildning för butiksägare och butikssäljare under det kommande året i ledarskap och butiksekonomi för att möta en hårdare konkurrens. Vilka är era största utmaningar?- Ja, det är ...

- Hej Helena! Vi träffade på IHM-konferensen, du och jag, och byggde lådbil ihop. Hur tyckte du att det gick?- Det gick sådär. Det värsta var att vi inte fick köra den. - Välkommen till IHM, Helena Öfverström! Du har varit lärare och forskare på Handelshögskolan och också kursansvarig på IT-universitetet, på programmet Master of Communication?- Ja, organisation och ledarskap är mitt huvudsakliga område. Jag har en bred företagsekonomisk bas att stå på och har också undervisat i marknadsföring. Men under senare år har det främst handlat om kommunikation inom organisationer och mellan människor. - Hur kom du in på det?- Jag halkade in på IT-universitetet via en kollega. Kursen handlade om hur olika professioner kommunicerar med varann, eller inte kommunicerar – de har alla sitt specifika språk. Marknadsmänniskor talar utifrån målgrupper, ekonomer utifrån siffror osv, och det handlar om att kunna mötas. Jag har alltid fascinerats av hur kunskap används som maktmedel för att hävda legit...

För fyra år sedan träffade jag Henrik Frohm för första gången. Han hade just tillträtt i rollen som IHMs försäljningschef, och jag minns att han sa: ”Min dröm är att bo i en lägenhet tapetserad med affärsmodeller”.  Sen dess har vi setts många gånger, och en sak är säker: i Henrik Frohm bor en tävlingsmänniska av sällan skådat slag, och han älskar både affärsmodeller och siffror. Hans stora passion är försäljning och han njuter i fulla drag av den emotionella storm som skakar honom i tävlingens slutskede. Hur mycket tid finns kvar, kommer vi att nå målen?? ”Zlatan, du ska vinna Champions League, jag ska slå budget med mitt lag”, skriver han i ett av sina blogginlägg, läs det här Nu siktar han mot nya mål, med ett nytt lag och går in i rollen som konsultchef på IHM. Hans nya lag är IHM Business Network – ett stort nätverk av specialister med imponerande CV:n som alla undervisar, handleder eller faciliterar på IHM Business School på deltid. - Hej Henrik! Du har en utpräglad tävlingsi...

Hon berättar att hon är mamma till två biologiska barn samt en flyktingpojke från Afghanistan som kom till familjen när han var 12 år. - Jag är starkt värderingsstyrd i allt jag gör, och att IHM är en stiftelse där vinsten återinvesteras i verksamheten var avgörande när jag tackade ja till jobbet som marknadschef, säger Åse Henell. Hon utstrålar energi och känns äkta. Jag träffar vår nya marknadschef Åse Henell över en lunch, och jag vill veta mer om henne, om vad som driver henne, hur hon är som person.  Hon brinner för samhällsutveckling och att göra allt lite bättre – allt ifrån en kampanj till att renovera ett hus. Familjen flyttade in i ett fallfärdigt hus i Ekebäck för några år sedan, och det blev många sena kvällar i målarkläder. - Du kommer närmast från Faktum, där du varit vd i fem år. Skulle du säga att det var det viktigaste du gjort hittills i din karriär?- Faktum betyder så mycket för så många människor, som alla kämpar för sin existens. Där finns 500 försäljare och ko...

Farsan skulle fylla 60 år. Han var en go’ göteborgare med glimten i ögat. Tummen mitt i handen men hjärtat på rätta stället. Alltid ett vänligt ord, en räv bakom varje öra och en Kålle & Ada historia i beredskap.  Presenten var given; av mig skulle ha få ett medlemskap i Fantomenklubben. Året var 1983, och i "medlemskitet" fick man affisch, Fantomens brevpapper, penna, diplom, Fantomenring och Fantomens goda och onda klistermärken; allt i en snygg, liten låda. Han blev jätteglad! Historien utspelar sig på den tiden, då Televerket (Telia) just hade datoriserat sina faktureringsrutiner. I samband med övergången, hände en del märkliga saker.  Varje månad fick mina föräldrar en räntefaktura på 9 öre. Varje månad utlöste denna restfaktura ett gräl mellan min upprörda moder, som var besatt av ordning och reda, och min far, som hade inställningen att saker och ting brukar ordna sig av sig själva. Mamma ringde och klagade, samma visa nästa månad. Till slut fick mamma nog, och då brukad...

För många inträffar förr eller senare en vändpunkt i livet, då man känner att det är dags att göra något nytt, något annat. Så var det för Camilla Palmertz efter framgången med Volvo YCC (Your Concept Car) – även kallad ”tjejbilen” – den första bilen i världshistorien som gjordes av ett designteam med bara kvinnor. 4 personer från projektet startade eget, och Camilla var en av dem. - Hej Camilla! Vad roligt att få en intervju med dig! Det var ett tag sen vi sågs, och du har ju just börjat på nytt jobb – berätta!  - Hej Monica! Ja, jag är tillbaka i bilbranschen, i ett verkligt spännande företag! CEVT, China Euro Vehicle Technology, som är ett utvecklingsbolag till Geely Auto. Bolaget ägs av Geely Holding som i sin tur också äger Volvo Personvagnar. CEVT är just nu mest känt för att utveckla den nya plattformen som det nya bilmärket Lynk & CO bygger sin första bil på. Den plattformen kommer delas även med Volvo.  - OK, vad gör ni, och vilken är din roll? - Vårt teams uppdrag är...

Anders Gustafsson är Senior Vice President EMEA för Volvo Car Group och en av hans utmaningar är att rusta en hel bransch för stora förändringar. Hans utmaning är självklart också IHMs utmaning, eftersom Volvo Cars outsourcat delar av sin utbildningsverksamhet till oss. Idag har Volvo Cars Business School vuxit till en internationell akademi med program för ledare, säljare, servicetekniker och personal inom eftermarknad. Jag söker upp Tommy Sigvardsson, som fick uppdraget från Anders Gustafsson att bygga den akademi som ska rusta Volvos europeiska säljbolag och återförsäljare för framtiden. Inte särskilt förvånande är han en man som älskar utmaningar. - Hej Tommy! I dag har vi spanjorer och schweizare i huset. Berätta!   - Ja, det har vi! Det är ledningsgrupper från två av Volvos europeiska säljbolag som är i Göteborg i fyra dagar på utbildning/workshop inom ramen för Volvo EMEA Value Chain. EMEA är ett kluster av Volvos säljbolag/importörer representerade i över 60 länder; EMEA st...

Det är rubriken som fångar mitt intresse. ”Kan du inte leda dig själv, kan du inte leda andra.” Jag läser intervjun med Etons VD Hans Davidson, som berättar storyn om företaget som lyckats bibehålla och utveckla ett starkt varumärke genom att ständigt förnya. Sakta men säkert växer de sig in i det exklusiva segmentet på en internationell marknad. Han berättar också varför han skickar 170 medarbetare från 14 länder till IHM för att utveckla sitt personliga ledarskap.  ”Vi är ett internationellt bolag där många har olika värderingar, kulturer och vanor. För mig handlar det om att alla vi på Eton ska ha en gemensam plattform för beteende och förståelse. Det är värt varenda krona”. Klok VD, tänker jag. Och framgångsrik. Men långt ifrån alla chefer förstår hur de kan påverka sina medarbetares beteende och verka för att öka engagemanget. Oftast handlar det helt enkelt om att de saknar såväl utbildning som verktygen. Ledare är ett yrke som andra yrken, och vem skulle vilja flyga med en pil...

Hon missade tåget i gymnasiet och hade alldeles för roligt för att hinna plugga. Men när insikten väl kom, om hur viktigt det är med utbildning för att komma vidare, satsade hon helhjärtat på en examen Marknadsekonom DIHM parallellt med jobbet. Nu är hon 29 år och fick sin första chefsroll för 5 år sedan. Jag ringer upp Emelie Johansson, Service Manager på MTR Express för att höra hennes berättelse om resan dit, hur hon är som chef och vad det kommer sig att just hon har lyckats så bra.       - Hej Emelie Johansson! Du är 29 år och för två år sedan blev du headhuntad till jobbet som Service Manager på MTR Express. Varför tackade du ja? - Hej Monica! Jag har jobbat med tåg i hela mitt liv ;-), på flera olika tågbolag, och blev kontaktad när MTR Express skulle starta upp ett helt nytt tågbolag 2014. Jag kom in som nr 4 – VD, en kommersiell chef och en HR-chef fanns på plats. Jag tvekade inte en sekund! Jag älskar nystarter och jag älskar att jobba med utveckling, och nu skulle jag få...

Sidor

Till toppen av sidan Till topp