Äger företaget inte sitt varumärke längre?

I nästan hela mitt yrkesliv har jag jobbat med försäljning och marknadsföring av produkter och tjänster, både som säljare, försäljningschef och VD. På samtliga företag har vi, liksom de flesta andra företag, haft en kundstock att vårda och utveckla, nya marknader och målgrupper att bearbeta och erövra. På samtliga tjänster jag haft tillgång till någon form av marknadsavdelning, antingen inhouse eller externt. Rollfördelningen mellan mig som ansvarig för försäljningen, marknadsavdelningen och våra kunder har varit väldigt tydlig. Till för bara några år sedan visste både vi och våra kunder att vi bearbetade dem med marknadskommunikation, att säljarna ringde för att fullfölja affären och att vi som ledare på företaget skapade och var ansvariga för de årliga marknadsplanerna – så enkelt!

Idag ser rollerna helt annorlunda ut, sociala medier växer dagligen och väldigt många företag inser – eller börjar inse - att de inte längre äger sina varumärken själva. Kunderna, konsumenterna och olika intressenter har tagit över makten över vårt varumärke. 

Men har denna nya insikt fått oss att ändra arbetssätt? Har det ändrat vårt sätt att arbeta med marknadsplanerna? Har vi rätt kompetens på rätt plats? Eller gör vi som vi alltid har gjort och hoppas på det bästa?

Personligen erkänner jag, det är först nu det gått upp för mig att jag inte längre kan ta förgivet att mina nöjda kunder driver mitt företags varumärke, så som jag vill att det skall uppfattas. Mina kunder måste faktiskt tycka att vi är excellenta eftersom det är först då de blir mina ambassadörer och t o m ställer upp som försvarare mot angrepp mitt i natten från ett besviket blogginlägg. 

Kan jag då som ansvarig för försäljningen verkligen lägga allt ansvar när det gäller sociala medier och content marketing på marknadsavdelningen? Eller börjar gränserna mellan både ledning, IT, marknad och försäljning suddas ut och istället flätas samman? 
Jag tror det, och jag har lovat mig att redan idag börja fundera på vilken kompetens såväl jag själv, mina säljare och min VD behöver för att vi inte skall fortsätta jobba som vi alltid gjort, för omvärlden ser helt annorlunda ut idag, och helt säkert imorgon. 

Hur funderar ni där ute kring de här frågorna? Kommentera gärna så återkommer jag med nya insikter och funderingar, för nu har jag klivit in i bloggosfären på allvar!

Mia

13 oktober 2014
Till toppen av sidan Till topp