Blogginlägg av Mia Flygring

Mia Flygring

Affärsområdeschef företag på IHM

I nästan hela mitt yrkesliv har jag jobbat med försäljning och marknadsföring av produkter och tjänster, både som säljare, försäljningschef och VD. På samtliga företag har vi, liksom de flesta andra företag, haft en kundstock att vårda och utveckla, nya marknader och målgrupper att bearbeta och erövra. På samtliga tjänster jag haft tillgång till någon form av marknadsavdelning, antingen inhouse eller externt. Rollfördelningen mellan mig som ansvarig för försäljningen, marknadsavdelningen och våra kunder har varit väldigt tydlig. Till för bara några år sedan visste både vi och våra kunder att vi bearbetade dem med marknadskommunikation, att säljarna ringde för att fullfölja affären och att vi som ledare på företaget skapade och var ansvariga för de årliga marknadsplanerna – så enkelt! Idag ser rollerna helt annorlunda ut, sociala medier växer dagligen och väldigt många företag inser – eller börjar inse - att de inte längre äger sina varumärken själva. Kunderna, konsumenterna och olik...

Till toppen av sidan Till topp