Digital Densitet i Sommarvärmen

Så är det dags igen! Denna gång bär det av till Barcelona för ett dygns intensivt utbyte av nya tankar och idéer med ca 50 kollegor från affärsskolor från alla kontinentens världsdelar.

Denna gång är det affärskolan IESE i Spanien som står för värdskapet - och vilket värdskap sedan! Ett av passen är förlagt till ett tomt och öde Sagrada Familia. Att vandra runt i detta Antoni Gaudis mästerverk, som normalt har fler än 10 000 besökare en vanlig dag, är onekligen en speciell upplevelse. Att sedan sitta på en av bänkarna, blicka upp mot den mosaikbeklädda kupolen 60 meter ovanför ger onekligen tillfälle till reflektioner. En del är av privat natur – det är trots allt mitt i semestern och hjärnan är inte riktigt inställd på arbete ännu. Långsamt vandrar dock tankarna tillbaka till temat för konferensen - digitaliseringen av näringslivet.

Under dagen har vi fått arbeta med ett sprillans nytt ramverk, framforskat hos vår värdskola. Modellen är, som alla bra modeller, förrädiskt enkel. Formeln lyder: Den digitala densiteten i en bransch är resultatet av digitaliseringen av dom ingående företagens relationer, interaktioner samt information. I sann IHM-anda började vi att tillämpa ramverket direkt i ett case. New Yorks taxiverksamhet beskrevs för oss. Resultatet lät inte vänta på sig – jag hade inte en aning om att taxiverksamhet påverkades så snabbt och delvis radikalt av den digitala teknikens möjligheter!

Nästa övning handlade om att tillämpa ramverket på våra egna affärsskolors vardag. Vi hade samlats i ”case” grupper. Idéer och gula lappar strömmade fritt i rummet. Tankarna fortsätter att vandra iväg. Plötsligt inser jag att det för min egen del är dags att öka den digitala densiteten (och tyngden) av IHM.

Hur? Enkelt - genom att börja blogga från min vardag som innehållsansvarig för våra DIHM program så kommer jag att skapa en ny digital relation med alla er som är nyfikna på hur våra program egentligen skapas och utvecklas. Dessutom kommer jag ju att digitalisera information om en alldeles sprillans ny modell (formeln ovanför) som kan hjälpa oss alla att skapa ännu mer framgångsrika företag i Svensk Näringsliv.

Hmm, vilket program kan passa för denna modell. Är det Business Innovation eller kanske Strategisk Marknadsföring? Ännu mer digital densitet!  Där tror jag dock att rapporteringen från min vardag tar slut för denna gång. Välkommen tillbaka!

30 juli 2014
Till toppen av sidan Till topp