// //

Blogginlägg av Mats Engström

Mats Engström

Utvecklingsansvarig Affärs- & Marknadsutveckling IHM

Det finns ett känt citat från Steve Jobs: ”You’ve got to start with the customer experience and work back to the technology – not the other way around”. Forskare inom företagsekonomi kallar det synsättet för att gå från en produkt- till en tjänstelogik. Enligt tjänstelogiken skapas värdet först när kunden använder produkten och inte teknologin i sig, eller i tillverkningen. Och därför bör produktens kundnytta och den ”tjänst” den utför i kundens verksamhet vara den centrala utgångspunkten för affärsutvecklingen i ett företag. Den ansatsen är inte alltid självklar i ett teknikutvecklande företag.  När Hans Vestberg avgick som vd för Ericsson ville många se en tekniker som hans efterträdare. De hävdade att Ericsson lagt alldeles för lite pengar på teknikutvecklingen de senaste åren, och nu behövdes det någon som förstår teknik för att vända skutan. Nu blev det Börje Ekholm som fick vd-uppdraget. Han var också mycket noga med att betona sin utbildningsbakgrund som civilingenjör när ha...

Till toppen av sidan Till topp