// //

E-handeln i Sverige växer årligen med ca 19 %

Han vill införa digital slöjd i skolan (Läs artikeln i DI här) och undrar vad vi gör med alla 40+:are (Läs artikeln i Svd här). Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel, har synpunkter på näringslivets utmaningar, och vi ringer upp för att be honom ta en titt i kristallkulan och höra hans tankar om e-handeln, framtida kompetens och digitaliseringen. 

Hej Jonas, välkommen till IHM! Du är rådgivare i ett av våra Advisory Boards som skräddarsyr framtidens kompetens – berätta!

- Hej, alltid trevligt att vara på IHM. Ja, jag är engagerad genom att bidra med min kunskap om vilka kompetensbehov e-handelsbranschen har de närmaste åren.

- Vilken påverkan har din medverkan, tycker du?

- Som branschrepresentant känner jag att jag har stor påverkan, men också ett stort ansvar och ett framtida åtagande för medlemmarna. Utifrån de kompetensbehov vår bransch specificerar, och som passar IHMs kärnkompetenser, så lämnar ju IHM en ansökan om att starta ett nytt program till Yrkeshögskolemyndigheten. Får vi ok på att köra utbildningen, har vi både affärsmässiga och moraliska förpliktelser, dels att erbjuda relevant praktik, dels att snabbt få ut människor med skräddarsydd kompetens i arbete efter examen. 

- Vilka utbildningar på IHM har du varit med och tagit fram kompetensspecifikation för? 

- Ett program som har blivit en succé är E-commerce Manager och i augusti 2016 lanserar IHM ett helt nytt program, Digital Marketing & Sales Analytics. De som väljer det programmet kommer att vara mycket eftertraktade på marknaden. 

Branschen skriker efter ny kompetens

- Kan du ge exempel på kompetenser som är, eller kommer att vara, mycket eftertraktade i er bransch?

- Webbutvecklare, digital research, user experience, webbanalytiker, e-merchandise, e-commerce men också digitala marknadsföringsspecialister och ledare. Det finns många IT-relaterade kompetenser som branschen skriker efter.  
- Finns det utbildningar för att utveckla dessa kompetenser? 
- Jag vill gärna framhålla att just YH-utbildningar eftersom näringslivet är med och specar exakt vilka kompetenser och färdigheter som ska utvecklas. Generellt vill jag också betona vikten av att alla specialistutbildningar har en koppling till affären och helheten.

Öppet 24/7/365 

- Kan du berätta kort om e-handeln?

- 2015 köpte svenskarna varor på nätet inom Sverige för ca 50 miljarder kronor och för 13 miljarder utomlands. E-handeln växer årligen med ca 19 % och denna tillväxttakt tror vi kommer att hålla i sig de närmaste 5 åren. 

- Vilka stora utmaningar står e-handeln inför?

- Svenska företag måste inse vad de konkurrerar med och hur. Internationellt har många e-handelsbolag öppet dygnet runt, men vi har fortfarande en bit kvar i Sverige. Det går inte att checka ut kl 16.00 på fredag och börja beta av orderstocken på måndag förmiddag när konkurrenterna packar ordern på fredag kväll och levererar varorna på måndag morgon. Det finns naturligtvis många skäl till att det är så, t ex att kvälls- och helgarbete är väldigt dyrt i Sverige. På sikt tror jag därför att vi måste våga tänka i nya banor här för att inte tappa mark. 

”Vi behöver förstå det digitala DNA:et”

- Om vi tittar på utmaningar kring erbjudandet, hur ser du på det?

- Jag är övertygad om att vi måste börja differentiera erbjudandet till olika kunder med olika behov. Till exempel att frakten är gratis mellan 15.00 - 18.00 men kostar extra om du vill ha den på en annan tid – oavsett tid på dygnet. Om kunden bor på landsbygden kanske hen inte förväntar sig frakt samma dag, medan en kund i Stockholm eller New York gör det. Det digitala valet får inte bli en sämre köpupplevelse. T ex måste kunden som lämnar den lokala mathandlaren för att beställa på nätet verkligen överbevisas genom att maten kommer fram lika fräsch och hel som om kunden hade valt och burit hem den själv.

- Det finns fortfarande saker som kan bli enklare kring beställning, betalning, logistik och returer. Vi måste bli bättre på att förstå det digitala DNA:et som tar bort hinder och utlöser köplusten. Jag kommer ihåg när jag var liten och skulle åka med mamma och pappa för att köpa en ny ryggsäck. Vi gick säkert till 3 olika ställen i olika delar av stan för att till sist åka tillbaka till den första butiken för att köpa den bästa eller billigaste. Hela lördagen var förstörd, alla var småsura och den inköpta ryggsäcken var inte ens den man ville ha. Det kan därför vara enkla saker som att betona tidsbesparingen genom möjligheten att göra research på nätet först. 

- En annan tjänst, som jag tror att många skulle uppskatta, är att vi – en hel familj, vänner eller ett par – ska kunna gå på stan en lördag och shoppa men utan att behöva släpa på massa kassar. Vi vill ju ha trevligt, äta lunch, ta ett glas vin, gå på bio eller gå på en konstutställning istället. Shoppingkassarna blir istället hemskickade på måndag eftermiddag. Eller levereras till vår bil i P-huset. 

Hur ligger Sverige till? 

- Den digitala transformationen är inom överskådlig tid den största utmaningen för hela näringslivet. E-handelsbranschen har naturligtvis hållit på längre än övriga branscher, men det dyker ständigt upp nya utmaningar. Lika snabbt som en avgörande konkurrensfördel kan skapas, lika fort kan den bli utmanad av en annan. Vi talar om 7 år mellan de som ligger i framkant och de som ligger i bakkant. De som inte påbörjar resan från det analoga till det digitala snart kommer att få det svettigt.

- Du som träffar 100-tals företag varje år, nämn några företag som du tycker har kommit väldigt långt.

- SKF startade med isolerade digitala försöksprojekt men har nu blivit mycket digitala. Ellos är snart ett 100 % renodlat e-handelsbolag. Stadium har numera björnkoll på vad olika kanaler gör och när de ska användas. Vi får inte glömma H&M med hela världen som arena, och om jag ska nämna ett något mer otippat bolag får det bli PWC. De har fått i princip alla sina revisorer att blogga om det som är deras egen vardag. Genom att mängder av människor dagligen söker på ”skillnad balans/resultaträkning” eller soliditet, avskrivningar eller EBITDA så PWC mängder av exponeringar på nätet. 

- Kul med enkla och vardagliga exempel. Slutligen, vad ser du mer i kristallkulan?

- Hehe, jag ser t ex att våra barn kommer att byta bank. Vem känner en 20-åring mest lojalitet till? Gammelbanken eller Apple eller Google om/när de börjar erbjuda smarta, enkla finansiella tjänster?

- Tack Jonas, mycket intressant att tala med dig.

- Tack själv!

 

25 april 2016
Infomöte i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Vad säger företagen i vårt Advisory Board?
Möt några av våra YH-studenter. Klicka här!
Läs intervjun med Johan Belin
Till toppen av sidan Till topp