Det oönskade ledarskapet

Vissa ska inte ha körkort (det första året)

Övningskörning. Alla som har tonårsbarn i 16-17-årsåldern vet vad jag talar om, och de av er som har begåvats med en dotter vet ännu mer vad jag talar om. Det är helt enkelt inte så lustfyllt att sätta sig i en bil, på en plats utan ratt och broms, med en dotter som i sina ljusaste stunder kan betraktas som labil. Visserligen har man hunnit bygga upp en gedigen erfarenhetsbank av misslyckat ledarskap, men då har det mer handlat om sårad stolthet. Nu handlar det om liv och lem. Hög risk att misslyckas, synnerligen taskig ersättning och förmodligen ingen uppskattning alls inom 20 år - här talar vi om ett väldigt oönskat ledarskap. Det är ett ledarskap som med fördel - för alla med ekonomiska resurser vill säga - kan outsourcas. Alternativt tycker jag att gränsen för att ta körkort flyttas fram tills avkommorna har påvisat "osedvanlig mognad" eller åtminstone ett visst mått av hyfs. 

I många länder får unga entusiastiska körkortinnehavare köra väldigt försiktigt de första åren eftersom de bara har körkortet ”till låns”. Ingen dum lag med tanke på hur många unga (framför allt pojkar) som kör innan hjärnan växer ikapp kroppsdelarna. Denna lag fanns tyvärr inte i Sverige för 34 år sedan då min gode vän tog körkort. Till det yttre framstod den gode vännen som en relativt normal 18-åring. Med den eminenta körförmåga som han redan hade uppvisat på ett antal trimmade mopeder, tog han för givet att körkortet skulle vara hans efter bara ett fåtal körlektioner. Tyvärr fick han rätt. 

Volvo PV544En halvtimme efter hemkomsten, som gudskelov skedde med buss, övertalade han sin snälle morfar att få låna hans Volvo PV. Vännen hoppade världsvan in i bilen, la resolut in backen och exakt en sekund efter avfärd hade totallängden på PVn kortats med en decimeter. I fronten. Den snälle morfadern tröstade med att det kan vara svårt att skilja på ettan och backen och konstaterade sedan att bilen nu fick bättre plats i den trånga carporten. Nåja, alla kan vi göra ett misstag så vännen fortsatte glad i hågen ut på sin första egna biltur med ett tydligt mål. Att träna på fräcka burnouts. Vilken bil kan väl vara bättre än en 60-hästars (SAE) gammal PV till denna uppgift? Kopplingen höll tyvärr bara för två försök så snälle-morfar fick själv låna en bil och bogsera hem både sin bil och den begåvade dottersonen.

VW1600 TLDetta håller inte tänkte vännen, jag måste ju ha en egen bil. Varför inte då köpa en av de riktigt stora flopparna genom tider, en VW 1600 TL kombikupé från 1974. Bilkännare fick redan på den tiden rysningar. Första dagen som stolt ägare blev inte bra. Bakåtsikten är usel ursäktade sig vännen efter att han hade backat in i några slipers när han skulle imponera på tjejerna med en kombinerad vändning och parkering som brukar lyckas. På animerad film. Veckan därpå var vännen lite sen till jobbet och efter en lång värmeperiod så tyckte han att det förlösande regnet bjöd på ett utmärkt tillfälle att pröva egenskaperna i de regummerade däcken. Däcken var det nog inget större fel på men däremot visade sig bilens vägegenskaper inte riktigt kunna matcha vännen förmåga. I en rondell och efter några snabba kast försvann den gröna faran med husse ut på gräsmattan framför polishuset och rullade runt 5 gånger innan den landade på taket. På den luttrade polismannens fråga om det inte hade gått lite väl snabbt spottade vännen ut lite glassplitter ur mungipan och intygade att någon liknande halka hade han inte upplevd sedan han var 6 år gammal.

RallyVW1600 stod inför långvarig konvalescens men eftersom den omdömeslösa VW-återförsäljaren lånade ut en VW1300 så kunde vännen snabbt ge sig ut på nya äventyr. Denna modell har mycket bättre väghållning, konstaterade vännen bestämt. Man kan köra rally med den, sa han och sladdade in på första bästa grusade skogsstig och tryckte gasen i botten. I den andra kurvan hade någon olyckligtvis planterat en tall 30 år tidigare. Efter ett visst bökande för att frigöra däcken från framskärmarna insåg vännen modstulet att det nog skulle bli tufft att fråga efter en lånebil till. Eftersom vännen i grunden är snäll så beslutade han sig för att ta tjuren vid hornen och återbörda rallybilen till den snälle VW-handlaren.

Självupptagen med sin dystra framtid som billös glömde vännen att rallybilar behöver bränsle ibland. Uppsynen på den godtrogne VW återförsäljaren när vännen knuffar in den soppatömda och kvaddade rallybilen till entrén sa det mesta som behöver sägas om 18-åringars lämplighet att få framföra fordon, eller ens existera.

16 mars 2012
Till toppen av sidan Till topp