Vad gör KappAhls VD på IHM?

Vårt möte är bokat till 17.00 men redan 2 minuter i välkomnar Johan Åberg mig in trots att KappAhls ledning fortfarande håller på att packa ihop efter ett möte kring utveckling av hela varumärkesplattformen. Att KappAhls ledningsmöte sker på IHM är fullt naturligt, här finns alumner, återkommande gäster på föreläsningar och Johan själv är nybliven styrelseordförande för IHM Business School.

I december 2011 lämnade Johan Åberg rollen som framgångsrik VD i familjeägda JULA för att ta över rodret på börsnoterade KappAhl som då befann sig i ett mycket tufft läge. För Johan innebar det att fokus på tillväxt snabbt byttes mot omprioriteringar och att plöja vägar mot helt nya mål. Detta följdes av effektivisering, kostnadsnedskärningar och översyn av organisationen.

Visste du fullt ut vad du gav dig inpå? 

- Ja och nej, eller rättare sagt, jag var mentalt förberedd på att detta skulle bli en helt annan resa och en stor utmaning för mig som ledare. Det var också det som drev mig att tacka ja, att ta mig an en helt ny utmaning, något som också utvecklade mig. KappAhl är ett starkt varumärke med en lång tradition av framgång som hamnade i ett svårt läge. Att vända en svår ekonomisk situation, på en tuff marknad där allt fler produkter och tjänster slåss om kundens plånbok, det har varit en stor och spännande utmaning.

Hur långt har ni kommit? 
- Vi har nått de initiala mål vi satte upp för att åter skapa tillväxt, vi har tagit fram tydliga, gemensamma mål, vi har städat och renodlat, sett över sortimentet och sett över vår organisation. Arbetet fortsätter på alla områden, just nu jobbar vi exempelvis fram en helt ny varumärkesplattform som kommer att involvera varenda medarbetare. Det finns mycket offensiv kraft i KappAhl nu.

”Hey, I like your Style” och ”Fifty Shades of Grey” – håller ni på med att förändra bilden av KappAhls varumärke? 
- Vi ska ännu tydligare bli det självklara valet för vår kund, kvinnan och mannen mitt i livet. Våra goda resultat, till exempel i mätningar av vårt nya reklamkoncept ”Hey, I like your Style, visar att vi är på god väg. Designsamarbetet med Fifty Shades-böckernas författare E L James i framtagandet av den exklusiva underklädeskollektionen överträffade alla våra förväntningar. Detta är bara en början, mer kan jag inte avslöja just nu.

Du har både pluggat och jobbat i USA, berätta 
- Jag drömde om att bli arkitekt och åkte efter gymnasiet över till Kalifornien och började plugga. Eftersom jag hade släktingar där tog det inte så lång tid innan jag fick mitt green card och kunde börja jobba. Ett tillfälligt jobb på Urban Outfitters ledde till avbrutna studier och en snabb karriär, säljare, butikschef och regionchef i nordöstra USA. Jag blev kvar i USA i nästan 8 år.

Vad lockade dig tillbaka till Sverige? 
Jag började fundera över vad jag skulle hitta på med mitt liv och hade väl lite hemlängtan. Tillbaka i Sverige så jobbade jag på bland annat på H&M:s Sverige-kontor. Efter det har jag varit på hemelektronikkedjan OnOff, samt vd för Bauhaus och Jula. Det är ingen överdrift att säga att jag är en äkta detaljist.

Berätta om dina studier på IHM 
- Under tiden på OnOff ingick kompetensutveckling på IHM som en uppskattad möjlighet för nyckelmedarbetare. Jag studerade i början på 90-talet under 2 år parallellt med jobbet och tog en examen, Marknadsekonom DIHM. 
- Det var naturligtvis krävande men samtidigt ett väldigt energigivande inslag i det vardagliga arbetslivet att träffa människor från helt andra branscher, med andra erfarenheter och kreativa affärsidéer.

Vad har du främst med dig från IHM? 
- Träningen i att våga tänka i nya banor, bra lärare, nätverk, att olikheter berikar och affärsfokus förstås, men det sista är nog medfött för min del, ler Johan.

Och nu är du åter i IHM men nu som styrelseordförande, hur kommer det sig?
- Det var naturligtvis smickrande som gammal IHM-alumn att få frågan, jag var egentligen inte intresserad av ytterligare styrelseuppdrag i nuläget. Samtidigt såg jag även här en stimulerande utmaning och triggades av att kunna bidra med företags- och ledarskapsperspektivet till IHMs målsättning att vara näringslivets kompetensutvecklingspartner ”number one”. Mina utmaningar är desamma som för många andra, och IHM har en viktig roll att hjälpa oss att lösa dem, säger Johan.

Kommer du att vara en aktiv ordförande?
- Absolut, men inte bara jag. För mig är det en självklarhet att hela styrelsen engagerar sig och förstår verksamheten fullt ut. Som ny ordförande träffar jag nu löpande olika nyckelpersoner och skapar mig en tydligare bild av helheten.

Du gillar utmaningar, kännetecknar det ditt ledarskap?
- Ja, jag gillar utmaningar, testar man aldrig utanför gränserna förflyttar man sig inte. Jag är driven och väldigt målinriktad. Samtidigt är jag medveten om att det är laget som ska utvecklas tillsammans. När jag var yngre saknade jag ibland det tålamod som krävs för att lyckas.

Vilka är dina främsta ledaregenskaper? 
- Utöver målfokuserad och driven säger jag tydlig och rak. Jag tror stenhårt på jobba mot relativt få men väldigt tydliga mål.

Vilka värderingar har du som ledstjärnor? 
- Mod och tydlighet, svarar Johan bestämt.

Hur ska en stark ledningsgrupp se ut?
- Det viktigaste är att skapa en väl fungerande enhet som bidrar till företagets helhet. Det fungerar inte att människor i en ledningsgrupp bara representerar sitt eget specialistområde. Ledningsgruppen måste vara enig om de viktigaste prioriteringarna och jobba efter det. Vidare ska det vara så högt i tak att alla faktiskt vågar uttrycka vad man tycker och vill. Utan bred återkoppling riskerar man att fatta beslut på fel grunder. Och om man tar fel beslut måste man våga göra om.

KappAhl har ju många kvinnor i både ledning och styrelsen, är det kopplat till branschtradition eller är det ett aktivt ställningstagande?
- För mig är det en självklarhet av många skäl, främst kompetens. På KappAhl jobbar ett stort antal kompetenta och kreativa kvinnor. Vi står mitt i vår målgrupp, det är en av våra styrkor.

Din senaste rekrytering är ju en kvinna med IHM-examen, precis som du
- Ja, det finns flera medarbetare med IHM-bakgrund på KappAhl och jag är väldigt glad över vår nya Sverigechef som heter Anna-Karin Holck. En mycket kompetent ledare med härlig attityd och inställning.

Är du för att lagstifta om hälften kvinnor i styrelsen? 
- Jag är egentligen emot lagstiftning, jag hoppas att förnuftet ska hinna segra till sist. KappAhl visar ju att det går om man vill. På IHM Business School är det samma sak med jämn könsfördelning i både styrelsen och i ledningsgruppen.    

Tack för din tid, lycka till med både KappAhl & IHM!
– Tack för det, avslutar Johan och lämnar för kvällsskiftet med förberedelser inför morgondagens landschefsmöte.

18 mars 2014
Till toppen av sidan Till topp