Blogginlägg av Martin Severinsson

Martin Severinsson

Fd Marknadschef på IHM Business School med lång och bred erfarenhet av ledarskap och som entreprenör i både börsnoterade bolag och småföretag. Brinner för en integrerad marknadskommunikation som speglar värderingar och skapar tydlighet och samsyn.

När man stöter på grupper med deltagare från många olika länder i IHM-huset, blir man alltid lite nyfiken. Vilka är dom, vilket företag kommer de ifrån och vad gör de på IHM? Den här gången visar det sig vara en världsberömd skjorttillverkare med huvudkontor i Borås som just nu utvecklar 36 av sina medarbetare från ett dussin olika länder inom personligt ledarskap. Jag ber ansvarig lärare att fråga om Etons vd, Hans Davidson, har lust att träffa mig och berätta mer. Glädjande nog städar Hans snabbt fram en ledig lucka i kalendern, och några dagar senare träffas vi över en thé och kaffe. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte förväntade mig att Hans skulle vara oklanderligt snyggt klädd, och det var han också (får man fuska med det i hans position? I så fall när? Det ska jag fråga nästa gång….). Vi inleder med att tala om Eton som varumärke. Jag berättar för Hans att jag som har varumärkesutveckling som profession är mycket imponerad över hur Eton över decennier, genom modeväxlinga...

I dag är vi lite extra stolta på IHM Volvo Cars Business School! Som strategisk kompetensutvecklings-partner till Volvo Car Norway och delaktiga i flera program vill vi gratulera Volvo i Norge till den fina utvecklingen – ni har gjort ett fantastiskt jobb! I norska finanstidningen Dagens Næringsliv presenterades den 12 maj Norsk Kundebarometers senaste rapport om vilka företag som har de mest nöjda kunderna. Efter flera år av svaga resultat hamnar numera flera bilföretag i toppen. Volvo tillhör de företag som har klättrat kraftfullt i listan, från plats 17 till en imponerande sjätteplats på totallistan. Jämfört med branschkollegorna är Volvo nu på en hedrande tredjeplats och i rygg på BMW som är tvåa efter Toyota på billistan.       – Detta är väldigt roligt, säger Øystein Herland, VD för Volvo Car Norway. Jag framhåller att det är den målmedvetna och systematiska process som ligger bakom det positiva resultatet. Alla våra anställda och återförsäljare har genomgått ett program för ...

Aulan på IHM i Göteborg var full när IHM och SAJ bjöd in till inspirationskväll med tema trender och arbetsglädje. Årets föreläsare och årets genombrott 2014, Göran Adlén och Dennis Westerberg föreläste, skratten duggade tätt och stämningen var görgo’, som vi säger i Göteborg. Monica Birgerson från IHM och Stefan Jonsson var kvällens värdar.  Bilden: Monica Birgerson, Göran Adlén, Dennis Westerberg och Stefan Jonsson. Foto: Thom Estifanos.

Vårt möte är bokat till 17.00 men redan 2 minuter i välkomnar Johan Åberg mig in trots att KappAhls ledning fortfarande håller på att packa ihop efter ett möte kring utveckling av hela varumärkesplattformen. Att KappAhls ledningsmöte sker på IHM är fullt naturligt, här finns alumner, återkommande gäster på föreläsningar och Johan själv är nybliven styrelseordförande för IHM Business School. I december 2011 lämnade Johan Åberg rollen som framgångsrik VD i familjeägda JULA för att ta över rodret på börsnoterade KappAhl som då befann sig i ett mycket tufft läge. För Johan innebar det att fokus på tillväxt snabbt byttes mot omprioriteringar och att plöja vägar mot helt nya mål. Detta följdes av effektivisering, kostnadsnedskärningar och översyn av organisationen. Visste du fullt ut vad du gav dig inpå?  - Ja och nej, eller rättare sagt, jag var mentalt förberedd på att detta skulle bli en helt annan resa och en stor utmaning för mig som ledare. Det var också det som drev mig att tacka ...

Till toppen av sidan Till topp