Blogginlägg av Martin Severinsson

Martin Severinsson

Fd Marknadschef på IHM Business School med lång och bred erfarenhet av ledarskap och som entreprenör i både börsnoterade bolag och småföretag. Brinner för en integrerad marknadskommunikation som speglar värderingar och skapar tydlighet och samsyn.

Han vill införa digital slöjd i skolan (Läs artikeln i DI här) och undrar vad vi gör med alla 40+:are (Läs artikeln i Svd här). Jonas Ogvall, vd för Svensk Digital Handel, har synpunkter på näringslivets utmaningar, och vi ringer upp för att be honom ta en titt i kristallkulan och höra hans tankar om e-handeln, framtida kompetens och digitaliseringen.  - Hej Jonas, välkommen till IHM! Du är rådgivare i ett av våra Advisory Boards som skräddarsyr framtidens kompetens – berätta! - Hej, alltid trevligt att vara på IHM. Ja, jag är engagerad genom att bidra med min kunskap om vilka kompetensbehov e-handelsbranschen har de närmaste åren. - Vilken påverkan har din medverkan, tycker du? - Som branschrepresentant känner jag att jag har stor påverkan, men också ett stort ansvar och ett framtida åtagande för medlemmarna. Utifrån de kompetensbehov vår bransch specificerar, och som passar IHMs kärnkompetenser, så lämnar ju IHM en ansökan om att starta ett nytt program till Yrkeshögskolemyndighe...

Jag träffar Aje Stenbeck, Business Director och Partner på Inhouse, ett konsult-, rekryterings- och bemanningsföretag. Aje ansvarar för affärsområdet Kommunikation och Ekonomi som bl a är specialiserade på att hjälpa marknads- och informationsavdelningar, inhousebyråer och alla typer av kommunikationsbyråer. Aje har själv bakgrund från reklambranschen och bolag som AD&D, Ogilvy. – I vilken omfattning ser ni att den digitala transformationen påverkar marknadsfunktionen och hur påverkar detta rekryteringsbehovet framöver? – Den digitala transformationen påverkar redan så mycket, att vi till stora delar talar om en helt ny spelplan, med nya regler. Dagens marknadsföring handlar mycket mer om förmågan att mäta och analysera rätt data för att kunna styra insatser och resurser. Marknadschefens fokus har tydligt flyttats från silosen marknadsföring till att förstå, stimulera och utveckla företagets affärsflöden i takt med förändrade köpbeteenden på marknaden. Varför ändra något som fu...

Vissa ska inte ha körkort (det första året) Övningskörning. Alla som har tonårsbarn i 16-17-årsåldern vet vad jag talar om, och de av er som har begåvats med en dotter vet ännu mer vad jag talar om. Det är helt enkelt inte så lustfyllt att sätta sig i en bil, på en plats utan ratt och broms, med en dotter som i sina ljusaste stunder kan betraktas som labil. Visserligen har man hunnit bygga upp en gedigen erfarenhetsbank av misslyckat ledarskap, men då har det mer handlat om sårad stolthet. Nu handlar det om liv och lem. Hög risk att misslyckas, synnerligen taskig ersättning och förmodligen ingen uppskattning alls inom 20 år - här talar vi om ett väldigt oönskat ledarskap. Det är ett ledarskap som med fördel - för alla med ekonomiska resurser vill säga - kan outsourcas. Alternativt tycker jag att gränsen för att ta körkort flyttas fram tills avkommorna har påvisat "osedvanlig mognad" eller åtminstone ett visst mått av hyfs.  I många länder får unga entusiastiska körkortinnehavare kör...

Till toppen av sidan Till topp