Blogginlägg av Maria Westman

Maria Westman

Maria Westman är lärare på IHM Content Marketing. Hon är även styrelseordförande i Swedish Content Agencies, branschföreningen för contentbyråer.

Vad är bra content marketing? Den frågan får jag ofta. Ett enkelt svar är att se till att man är relevant med sitt innehåll. Ett annat svar är att se till att det ger rätt effekt. Följdfrågan blir då oftast: ”Har du några exempel på bra content marketing?” Ja, en hel del. Här tänkte jag dela med mig av en summering från tävlingen Swedish Content Awards, och några av pristagarna samt trender som är synliga inom content marketing i år. Content marketing har ofta målsättningen i att bygga varumärke och att skapa effekt. Vi vill ju helst att målgruppen gör något, som kan leda till en affärsintäkt och en stärkt kundrelation. Bra content marketing speglar tiden vi lever i, och just nu är det ett stort fokus på att lyfta fram det mänskliga och autentiska. Människan står i centrum – både vad gäller det som är lustfyllt, men också det mer tragiska. Vi ser också ett stort fokus på miljö och hållbarhetsfrågor. Swedish Content Awards Branschorganisationen Swedish Content Agencies har årligen e...

Affärsutmaningar, kommunikationsutmaningar, organisationsutmaningar… de finns där hela tiden. Det är spännande att få ta del av utmaningar med det är också en fantastisk känsla när man knäcker koden och vänder utmaningen till att bli en möjlighet. Jag får ofta frågan från mitt nätverk vilka utmaningar som andra har inom kommunikation och marknadsföring, och då gärna med betoningen på content marketing. Och som lärare på IHM Business School och som kommunikationsrådgivare på Chimney har jag en förmån i att löpande kunna ta del av företags olika utmaningar. Några av de utmaningar som jag har stött på under det senaste året tänkte jag dela med mig av här, tillsammans med exempel på vad som kan göra utmaningen till en möjlighet. Utmaning: Vi är fast i produktorienterad kommunikationDet finns många ursäkter till att fortsätta göra som man alltid har gjort. Och när det kommer till att kommunicera sina produkter och tjänster så fortsätter man gärna på samma sätt som tidigare. ”Vi måste öka...

Till toppen av sidan Till topp