Blogginlägg av Magnus Lundin

Magnus Lundin

Jag jobbar som varumärkesutvecklare och driver mitt företag Be Kind utifrån övertygelsen om att det enda sättet att bygga långsiktigt är att uppföra sig. Att vara mänsklig och öppen. Att göra det enkelt för kunderna och inte hålla igen på servicen.

Jag var på en intressant föreläsning om cirkulär ekonomi häromdagen. Det handlade om vad vi företagare och marknadsförare behöver göra för att komma tillrätta med trycket på planeten. Vi måste anstränga oss hårdare och redan i affärsmodellen se till att det vi gör är långsiktigt hållbart. Det är sant och riktigt. Men det är inte lika mycket diskussion om konsumenternas uppoffring. Att först köpa toppar på HM för 49 kr styck och sedan förfasas över arbetsförhållandena i Bangladesh. Är det logiskt? Att fylla kundvagnen till bredden på Ullared och stolt visa sina överfulla garderober på bästa sändningstid kanske skvallrar om hur okritiska vi är i frågan. Jag vill inte att människor ska lida och vara fattiga. Därför måste vi förstås fortsätta att köpa grejor som är producerade i låglöneländer men vi måste se till att de tillverkas under värdiga förhållanden och att pengarna hamnar på rätt ställen. Men sen kanske vi kunde göra en sak till. Handla närproducerat?  För några år sedan försök...

För hundra år sen såg jag Toto på Scandinavium. För en gammal trummis var förväntningarna skyhöga. Men det svängde inte alls. Noll och nada. Det var helt enkelt för bra. Perfekt. Men könlöst. Är det likadant för oss marknadsförare? Jag tror det. I jakten på perfektion tappar vi ofta svänget.  Jag tror vi alla är överens om att konsumenten är ordentligt trött på det polerade och tillrättalagda. Men ändå är vi så ängsliga. Vi analyserar, räknar och planerar. Men ofta ställer vi helt enkelt fel frågor och på fel sätt. Och sedan låter vi "sanningen" förblinda oss. Den kreativa reklamens fader Bill Bernbach uttryckte det ungefär så här: Vi är så upptagna av att mäta uppfattningar att vi ofta glömmer att vi kan påverka dem. Entusiastiska ledningsgrupper åker till kustnära kursgårdar och låter (oss) konsulter lotsa dem igenom den ena pedagogiska notis-övningen efter den andra. Och där sitter vi tillsammans - och gissar. Och höftskotten leder till snygga power point-slajds med politiskt kor...

Till toppen av sidan Till topp