Hur ska tjänsten SMS Park nå fler företagskunder?

Så kan man sammanfatta uppgiften, det ”real case”, som YH-studenterna i Internationell Säljare B2B fick av Inteleon – företaget som står bakom tjänsten SMS Park. Gruppvis har eleverna fått ungefär en vecka på sig att besvara frågeställningar om bland annat kundsegmentering, val av budskap och marknadskanaler. 

Det är en kall morgon i november men i salen, där YH-studenterna börjar droppa in, känns stämningen varm och jargongen eleverna emellan är skön. På plats finns även åtta personer från Inteleon, förväntansfulla att få ta del av vad eleverna har kommit fram till. Redovisningarna sker gruppvis och är sju till antalet, varje grupp har tio minuter på sig. Viss nervositet skiner igenom hos några när de påbörjar sina presentationer, men släpper allteftersom de blir varma i kläderna. Studenterna kommer med många kreativa idéer kring hur Inteleon kan attrahera fler företag, och ger tips på allt från marknadsundersökningar till produktutveckling av appen SMS Park. Flera elever hade även tagit fram väl genomarbetade förslag till kampanjer för olika marknadsföringskanaler.

Presentationerna håller hög kvalitet rakt igenom, och med tanke på att de bara har haft en vecka på sig att lösa uppgiften tycker jag att de imponerar med flera av sina förslag. Exakta detaljer kan jag inte nämna här, eftersom flera idéer kan komma att användas skarpt av Inteleon. Deras spontana reaktioner till eleverna direkt efter presentationerna löd: ”När gör ni er LIA-period?”, ”Grymma case!”, ”Mycket bra idéer!” 

Det är andra gången ni på Inteleon medverkar med ett real case i YH-utbildningarna på IHM. Vad är era intryck från dagens redovisningar?
 – Det var jättebra input. Bra för oss att få ett utifrån-perspektiv då det är lätt att vi själva blir hemmablinda, säger David Goracy, Marknadschef.
 
Helena Joelsson, COO fyller i:
– Vi blev påminda om saker som vi själva har tänkt göra, men där vi inte fått tummen ur ännu. Till exempel har marknadsundersökningar funnits på vår att-göra-lista ett tag. Sedan var det många bra förslag till appen som vi tar med oss. Nu tänker vi gå igenom elevernas presentationer och idéer mer noggrant, hemma på kontoret. Vår målsättning är sedan att återkoppla till studenterna om ungefär ett halvår, och berätta vilka förslag vi har valt att genomföra i praktiken och resultatet av dessa.
 
Kan ni se någon eller några av eleverna hos er på Inteleon framöver?
– Absolut! Vi är alltid intresserade av nya talanger som vill att utvecklas tillsammans med oss, säger David Goracy.  
 
Debriefing och feedback
Uppgiften med SMS Park är en del i kursen Internationell Marknadsföring som ingår i YH-utbildningen Internationell Säljare B2B. Per-Anders Grösfjeld är handledare och lärare i kursen, som pågår under fyra veckor. Dagen efter presentationen av uppgiften, har Per-Anders en debriefing med studenterna där jag också får möjlighet att vara med och lyssna. Studenterna får gruppvis några minuter att prata ihop sig sinsemellan, och sedan berätta för Per-Anders och resten av klassen hur de upplevde arbetet med uppgiften och sin egen insats. Därefter ger Per-Anders feedback på gruppernas presentationer, som överlag höll hög kvalitet. Han ger även generella råd och tips för framtiden kring när man kör en skarp presentation för kund. Eleverna skyndar sedan iväg för att hinna plugga det sista inför morgondagens sluttenta, och jag får några minuter med Per-Anders. 
 
Till vardags arbetar du som Truck Rental Manager på Volvo Trucks, med ansvar för den globala marknaden inom Volvos lastbilsuthyrning. Hur hamnade du som lärare på IHM? 
– När jag för några år sedan fick frågan om jag kunde hålla en YH-kurs på IHM, så passade det bra i tiden. Jag hade en del övertid att ta ut, och saknade mitt tidigare läraryrke till viss del – även om jag inte önskade arbeta med det på heltid. Att därför kunna kombinera mitt vanliga arbete med en 4-veckorskurs per år passade mig perfekt, och jag har turen att ha en arbetsgivare som ställer sig positiv till att jag gör detta. Det blir en slags kompetensutveckling för mig själv, eftersom jag måste se till att hålla mig à jour med det senaste inom mitt område för att kunna genomföra kursen på bästa sätt. Dessutom får jag tillgång till ett stort affärsnätverk inom IHM-sfären där jag kan utbyta erfarenheter och lära nytt.
 
Det är andra gången du kör ett skarpt case i dina klasser, är det ett koncept som du kommer fortsätta med?
– Ja, absolut. Det blir ett trippel win-win. Inteleon, i detta fallet, var mycket nöjda och vill gärna göra om det igen. Eleverna får en möjlighet att knyta det som de har lärt sig till verkligheten och får en bra träning inför sluttentan. Och slutligen får jag som lärare nya idéer genom att lyssna på såväl elever som företag. 
 
Kursen avslutas med tentan imorgon. Hur har det varit att undervisa klassen?
– Det är en väldigt ambitiös klass och det har varit roligt att följa dem och se hur långt de har kommit i sin utveckling bara under dessa veckor. 
 
Jag ser att du har fått en present av dina studenter, vad gömmer sig i den?
– En flaska vin, hm jag undrar om de hoppas att jag ska dricka den under tiden som jag rättar tentorna, haha. Skämt åsido, det var en jättefin gest av klassen och roligt att få – blir perfekt till fredagsmyset.
 
-----------
Inteleon grundades 2009 med syftet att lansera en betaltjänst för parkering som helt och hållet skulle kunna ersätta befintliga P-automater. Resultatet blev SMS Park som idag är en tjänst som fungerar för alla, oavsett mobiloperatör, kontantkorts-/abonnemangsform eller mobiltelefon. Idag är SMS Park en av de ledande tjänsterna i Sverige för parkeringsköp.
 
 
24 november 2016
Läs mer om utbildningen!
Rustar dig för att anta utmaningen!
Andrew Jarder sitter i ledningsgruppen för Internationell Säljare B2B - Läs intervjun
Till toppen av sidan Till topp