”Digital marknadsföring har allt med människor att göra!”

Veronica är inne på sitt andra år av YH-utbildningen Digital Marketing & Sales Analytics. En ambitiös tjej full av energi som utöver utbildningen även hinner med att jobba i stort sett heltid, driva hemsida och podd, sitta med som elevrepresentant i utbildningens ledningsgrupp samt ta hand om barn och djur på hemmaplan.

Efter att ha arbetat några år som bland annat frilansjournalist, med försäljning och digital marknadsföring bestämde sig Veronica Ermanbrik, 33 år, för att börja plugga igen. Frågan var bara vad?

– Det jag hade med mig var att företag generellt saknar spetskompetens i att analysera och förstå data och även om jag redan hunnit jobba en del med detta, så behövde jag lära mig mycket mer.

Hon sökte en del utbildningar bland annat Digital Marketing & Sales Analytics och E-commerce Manger på IHM. Och kom in på båda, varför blev det just Digital Marketing & Sales Analytics?

– Innehållsmässigt liknar utbildningarna varandra en del, och det var svårt att välja vilken av dem som jag skulle gå. Men jag hade ju själv märkt att det finns ett stort behov ute på marknaden av onlinemarknadsförare, och tilltalades även av de Google-certifieringar som man har möjlighet att ta under utbildningstiden.

Fast det var med viss nervositet som hon började på IHM; eftersom Digital Marketing & Sales Analytics då var en helt ny YH-utbildning visste Veronica inte riktigt vad hon hade att förvänta sig.

– Min rädsla visade sig vara helt obefogad. Jag har älskat hela första året på IHM. Det känns konstigt att det bara är en termin kvar här på skolan innan vi ska ut på LIA igen och sen är det examen!

I utbildningen ingår två LIA-perioder (Lärande i arbetet). I april varvade Veronica sin LIA mellan två olika företag, Panduro och Resultify.

– Jag kände att jag ville prova att arbeta både inhouse och på byrå, vilket jag fick möjlighet till på Panduro respektive Resultify. Byråsidan tilltalar personligen mig mer, då jag gillar att jobba med olika typer av uppdrag.  

Resultify har erbjudit Veronica en anställning och under sommaren jobbade hon där fullt ut innan hon återvände till skolan igen.

– Jag har fått förmånen att känna mig fram hos Resultify och fått jobba med olika projekt och uppgifter, t ex adwordskampanjer, analyser mm. Vi lär av varandra och min roll kommer utvecklas allt eftersom.

– Det var flera i min klass som inte trodde att jag skulle komma tillbaka till skolan nu i höst. Men jag vill slutföra utbildningen och ta min examen i vår som tänkt. Nu jobbar jag istället parallellt med skolan så mycket jag hinner.

Veronica är väldigt taggad inför terminens första kurs som kommer handla om statistik.

– Först blev livrädd när jag hörde ordet statistik. Jag är verkligen ingen mattemänniska. Men så fick jag veta att vi kommer lära oss mer om kognitiv analys, och hur man genom att titta på kunders beteende bakåt kan sia framåt och göra prognoser på förväntat utfall. Det roligaste jag vet är beteendevetenskap och jag tycker att det kommer in mycket här. Att se vilken påverkan det får om man gör si eller så och skruvar på innehållet i en kampanj.

Just människors beteende är något som Veronica återkommer till när jag frågar henne vad som varit bäst med utbildningen hittills.

– Variationen i de olika kurserna är jättebra, men om jag ska välja en del som jag gillat bäst så var det den allra första kursen vi läste: ”Digital Marketing and Lead Management”. Det var verkligen nervkittlande och roligt att definiera olika personas, deras förväntade behov och beteende. Inom digital marknadsföring är det faktiskt okej att ha fördomar och ofta slår de in, säger hon med ett skratt och tillägger:

– Matte är som sagt inget för mig men att kunna applicera det på något som beteende och köpmönster gör att det blir enklare att ta till sig tycker jag.

Under första terminen startade Veronica sajten Digital Madness, där hon tillsammans med några andra i klassen bloggar och gör podd-sändningar om digital marknadsföring och om hur det är att läsa på IHM.

– Det var en utmaning, jag hade aldrig gjort podd innan så det ville jag pröva. Jag drog igång projektet och fick med mig några andra i klassen. Jag ser det som en möjlighet att nätverka och lära mig nya saker.

Veronica sitter dessutom med som elevrepresentant i ledningsgruppen för Digital Marketing & Sales Analytics.

– Eftersom vi är första kullen som läser utbildningen tycker jag det är kul att vara med och kunna bidra med input på hur man kan skruva på vissa delar inför nästkommande år.

På hemmaplan finns förutom sambo och tre barn även häst, hund och några katter. Hur hinner hon med allt?

– Haha, ja jag ska börja med att säga att jag har en väldigt förstående sambo. Det handlar mycket om att prioritera och kompromissa. Och allt går bra eftersom vi vet att det är under en begränsad tid.

Innan vi rundar av intervjun ber jag Veronica om tips till den som har funderingar på att läsa Digital Marketing & Sales Analytics.

– Är du intresserad av data och av hur människor fungerar är detta en utbildning för dig. Det är lätt att tro att det bara handlar om data och inget om människor -  men inget kunde vara mer fel. Digital marknadsföring har allt med människor att göra! Det här är framtiden och vill man ha en plats där så behöver man kunna och förstå onlinemarknadsföring. Jag är överväldigad över hur eftertraktade vi elever är på marknaden. Branschen skriker efter vår kompetens!

15 augusti 2017
Rustar dig för att anta utmaningen!
Möt Alexander, YH-student på Digital Marketing & Sales Analytics
Intervju med Jonas Nordhammer på TV4.
Läs intervjun med Christian Resell, VD på Svenssons i Lammhult.
Till toppen av sidan Till topp