Blogginlägg av Lotta Carlsson

Lotta Carlsson

Content creator / Projektledare på IHM:s marknadsavdelning

Veronica är inne på sitt andra år av YH-utbildningen Digital Marketing & Sales Analytics. En ambitiös tjej full av energi som utöver utbildningen även hinner med att jobba i stort sett heltid, driva hemsida och podd, sitta med som elevrepresentant i utbildningens ledningsgrupp samt ta hand om barn och djur på hemmaplan. Efter att ha arbetat några år som bland annat frilansjournalist, med försäljning och digital marknadsföring bestämde sig Veronica Ermanbrik, 33 år, för att börja plugga igen. Frågan var bara vad? – Det jag hade med mig var att företag generellt saknar spetskompetens i att analysera och förstå data och även om jag redan hunnit jobba en del med detta, så behövde jag lära mig mycket mer. Hon sökte en del utbildningar bland annat Digital Marketing & Sales Analytics och E-commerce Manger på IHM. Och kom in på båda, varför blev det just Digital Marketing & Sales Analytics? – Innehållsmässigt liknar utbildningarna varandra en del, och det var svårt att välja vi...

Tillsammans med en kompis startade Christofer Brandin ett UF-företag under gymnasietiden. Bolaget utvecklades med framgång under några år innan han så småningom beslöt sig för att återvända till skolbänken. Efter att ha varit inne och vänt på såväl Handels som Chalmers i Göteborg, föll valet slutligen på IHM och YH-utbildningen Säljare IT Solutions B2B. Mitt i centrala Göteborg ligger den digitala produktionsbyrån Provide-IT, där Christofer just nu gör sin första LiA-period. Vi slår oss ner i hans rum och börjar några år bakåt i tiden. Tillbaka på gymnasiet då han och en vän startade sitt UF-företag. Affärsidén gick till en början ut på att göra hembesök och hjälpa personer med tekniska prylar som krånglade. –  Det gick bra för oss och vi vann till och med en del priser. När vi insåg att vi kunde tjäna pengar på detta så startade vi ett handelsbolag. Det här var under killarnas sista gymnasieår. Bolaget fortsatte att utvecklas mot att arbeta med företagskunder och man fick avtal me...

Som två-åring stod Alexandra Breding på ett par skridskor för första gången. Konståkningen tog sedan all hennes tid och det var inte lätt att hinna med skolan. Drygt tjugo år gammal och ett VM-guld senare kände hon att hon stod vid ett vägskäl i livet. Vad skulle hon göra nu? Valet föll på YH-utbildningen Konceptutvecklare Event & Besöksnäring, och hon är i skrivande stund ute på sin första LIA på Gothia Towers i Göteborg. Alexandra började tidigt med konståkning och har hunnit med såväl juniorlandslaget som seniorlandslaget, där man tog hem ett VM-guld i teamåkning 2012. Konståkning på elitnivå kräver sitt, både i tid och pengar och säsongen 2013 bestämde hon sig för att sluta tävla. – Jag var trött på att resa och vara borta hemifrån långa perioder, och sedan var det även en ekonomisk fråga. Det är en dyr sport och det går inte att kräva att föräldrar ska ställa upp och betala för en hur länge som helst. Jag ville stå på egna ben och ”bli vuxen”. I och med VM-guldet kände jag...

Han är en av de personer som tilldelats Circle K:s årliga utbildningsstipendier. Efter genomförd examen på IHM fick han sin drömroll och därtill en position i ledningsgruppen i samma bolag. Vi möter Magnus Larsson, senior director retail operations franchise på Circle K. Under sina, hittills, 25 år på Circle K (tidigare Statoil) har Magnus Larsson hunnit med flera olika roller som bland annat säljare, stationschef och områdeschef. Det var när han arbetade som zonchef för Stockholmsregionen som han uppmärksammades internt. – I min dåvarande roll var jag ansvarig för Stockholms alla stationer och försäljningsomsättningen hade ökat rejält i regionen de senaste åren. Så det var en kombination av bra resultat bakåt och att man såg potential för mig att utvecklas framåt som gjorde att jag fick ta emot utbildningsstipendiet. Circle K delar årligen ut två utbildningsstipendier internt. Stipendiet omfattar en Marknadsekonom DIHM. I samråd med sin chef får stipendiaten välja inriktning beroen...

Sedan några år tillbaka erbjuder KappAhl sina medarbetare att ansöka till ett utbildningsprogram som man skräddarsytt tillsammans med IHM – ett så kallat ”High Potential Program”, bland annat i syfte att skapa förutsättningar för internrekrytering till chefs- och nyckelpositioner och därmed behålla talanger inom bolaget. Jag åker ut till KappAhls huvudkontor i Mölndal där jag bokat möte med Kajsa Räftegård, HR- och kommunikationsdirektör, för att få veta mer om denna satsning.    Varför ett High Potential Program? – Det är av flera skäl. Oavsett vilken position man har i företaget vill vi att man ska känna att det finns möjlighet till kompetensutveckling. Vi är också ute efter de positiva effekter som man får ut av att gå utbildning i grupp med andra inom det egna bolaget. Det skapas naturligt interna nätverk, man pratar över organisations- och funktionsgränserna, vilket gör att problem och dilemman snabbare och enklare når en lösning. Vi ser också att den här investeringen som vi g...

Häromdagen slank jag in på en spännande föreläsning på temat: "Digitalisering - Hur påverkas rollen som redovisningskonsult?" riktad till våra YH-studenter som just nu läser till Ekonomi- och Redovisningskonsult. Två klasser hade samlats i aulan och på scen stod Karin Lingsell och Jonas Jolsta från PwC – globalt ledande inom revision, redovisning, skatte- och affärsrådgivning.    Snabbfakta om PwC:   Jonas, som är regionansvarig för digitala tjänster i Västsverige, inleder med en trendspaning kring vilka begrepp som är heta just nu: IoT, Mobilitet, Big Data, Cloud, Användarvänlighet. Han vänder sig till eleverna: – IoT, Internet of Things, har ni koll på vad det är?  – Näää, hörs det från publiken tillsammans med spridda huvudskakningar.    Jonas resonerar då kring följande tankar: vad sägs om bilen som efter en krasch själv ringer upp SOS alarm och anger position dit ambulansen ska ta sig. Bilen har även koll på hur många passagerare som befinner/befann sig i bilen och eftersom all...

När Johanna Nygård inte själv hittade vad hon sökte bland utbudet av skidarrangörer, startade hon ”Systrar i bergen” - en egen resebyrå, eller outdoorbyrå som hon väljer att kalla den. De arrangerar resor, event och kurser med aktiviteter kopplat till outdoor i bergen. Med en härlig energi och en tydlig strategi kring varumärke och content marketing tar Systrar i bergen allt mer mark i resebranschen, genom att möta behovet hos en till viss del bortglömd målgrupp. Systrar i bergen vill med budskapet systerskap förmedla en känsla av att alla är välkomna upp på bergstopparna, tjejer som killar, oavsett nivå och erfarenhet.   – Systrar i bergen erbjuder skidresor, men ni har även lavinutbildning, yoga, systerfrukostar mm på programmet. Vad är tanken bakom denna mix? – Vi vill erbjuda något för alla och vara en mötesplats där man kan hitta likasinnade. Våra skidresor går till Monterosa i Italien, Hemavan, Åre och Riksgränsen i Sverige. Men vi erbjuder även sommarupplevelser, där man kan...

Emma Anderberg, sedan snart 3 år tillbaka marknadsansvarig på NetRelations, läste nyligen IHM:s program Content & Marketing Management. Jag är bland annat nyfiken på att höra hur hon upplevde utbildningen och hur hon använder sina kunskaper idag, och slår henne därför en signal. Hej Emma, om vi börjar med NetRelations vilka är ni?– Vi är en digital byrå som kort beskrivet hjälper våra kunder att ta rätt position i den digitala förändringen. Vi har funnits i dryga 15 år och har ca 90 medarbetare spridda på kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Genom strategi, design och en gedigen teknisk leverans brukar vi säga att vi utmanar föråldrade sätt att tänka och hjälper våra kunder att utforma nya digitala affärsmöjligheter och möta den digitala transformationen på bästa sätt. Alla talar om digital transformation, hur långt har ni själva kommit?– Ja, allt inom det digitala går ju väldigt snabbt. Det gäller att hänga med. Samtidigt som vi hjälper våra kunder behöver vi också kontinuer...

Så kan man sammanfatta uppgiften, det ”real case”, som YH-studenterna i Internationell Säljare B2B fick av Inteleon – företaget som står bakom tjänsten SMS Park. Gruppvis har eleverna fått ungefär en vecka på sig att besvara frågeställningar om bland annat kundsegmentering, val av budskap och marknadskanaler.  Det är en kall morgon i november men i salen, där YH-studenterna börjar droppa in, känns stämningen varm och jargongen eleverna emellan är skön. På plats finns även åtta personer från Inteleon, förväntansfulla att få ta del av vad eleverna har kommit fram till. Redovisningarna sker gruppvis och är sju till antalet, varje grupp har tio minuter på sig. Viss nervositet skiner igenom hos några när de påbörjar sina presentationer, men släpper allteftersom de blir varma i kläderna. Studenterna kommer med många kreativa idéer kring hur Inteleon kan attrahera fler företag, och ger tips på allt från marknadsundersökningar till produktutveckling av appen SMS Park. Flera elever hade även...

Linda Hallgren satsade mest på hästhoppning och mindre på skolan. Senare i yrkeslivet blev avsaknaden av en formell utbildning mer påtaglig då fler och fler efterfrågade någon form av akademisk utbildning. Idag är Linda enhetsutvecklingschef på bygghandelskedjan Optimera Svenska AB, och nybliven Marknadsekonom DIHM. Vi ringer upp Linda några dagar efter examen. – Hej och grattis! Nu är du i mål och kan titulera dig Marknadsekonom DIHM – hur känns det? – Tack! Såklart är det jätteskönt att vara klar… Men samtidigt känns det lite konstigt att inte längre ses varje torsdag här på IHM. Fast i vår grupp kom vi fram till att så länge som IHM inte byter portkod, så kan vi ju komma hit varje torsdag ändå och jobba på distans, haha.  – Smart tänkt! Din vanliga arbetsplats är ju dock på Optimera – vilka är ni? – Vi är en bred byggfackhandel, och riktar oss främst till yrkesfolk och professionella hantverkare.   – Och din roll som enhetsutvecklingschef, vad innebär den? – Jag har arbetat på...

Ett av IHMs mest populära program, IHM Business Management, har just kört igång. Några veckor efter kursstart ringer jag upp en av deltagarna, Andreas Tärnegård, för att ställa några frågor om varför han har valt att gå på just IHM. Andreas Tärnegård började som teknikchef på Borås-företaget Make IT i augusti ifjol, och tillträdde som vd för samma bolag 1 april i år.   – Hej Andreas, du har varit på Make IT i ungefär ett år nu. Vad gjorde du innan dess?– Före Make IT arbetade jag med rekrytering hos Speed Group med inriktning på att hitta specialkompetenser inom it, såväl specialister som generalister, samt chefer på ledningsgruppsnivå. Dessförinnan var jag på Pulsen under 10 år där jag bland annat arbetade som verksamhetskonsult, projektledare och senare även som konsultchef. – Vad gör ni på Make IT?– Make IT är som namnet påskiner ett it-företag, beläget i Borås och har idag 27 anställda. Vårt erbjudande är att skräddasy it-lösningar som passar varje enskilt företags rådande beho...

Till toppen av sidan Till topp