Jag har haft förmånen att jobba i projektform i snart 20 år, och nästan alla delar av alla faser har fått sitt värde ifrågasatt. Behöver vi verkligen en SWOT-analys, vi kan ju verksamheten? Kan man göra en nyttoanalys i ett projekt som uppgraderar företagets hård- och mjukvara? Är det nödvändigt att lägga tid på en WBS, vi kan väl gå direkt till tidplanen? Och så vidare….. Ibland har argumenten varit väl underbyggda, vilket lett till en konstruktiv (och ibland animerad) dialog som gett mig nya insikter. Ibland har det handlat om illa kamouflerad okunskap, eller en vilja att komma till skott med genomförandet eftersom det är mer belönande att arbeta än att tänka.
En av de moment som många har svårt att förstå betydelsen av är riskanalysen. Inte så att man vill hoppa över den, tvärtom är det en av dom delar i planeringen som verkar vara mest lättsåld. Men vi människor verkar ha svårt både när det gäller identifiering och analys av risker, och jag vill lägga skulden på modellerna. El...