Kunden stör och ärlighet varar inte längst

Det är med viss undran och oro jag läser Sverigestudien som nu kommit för 4:e året i rad. Studien är ett initiativ från Preera, Skandia, och Volvo IT. Dessa företag säger sig vilja ”bidra till en ökad förståelse för samhällets utmaningar genom att tillföra kunskap om svenskarnas värderingar”. 

Många intressanta fakta, men jag fastnar för två som jag tycker är mycket värda att notera, kundtillfredställelse och ärlighet.

46 punkter som är viktigare än kunden  

Inom såväl privat som offentlig sektor rankas de ”anställdas hälsa” som det viktigaste på en arbetsplats och på andra plats kommer, inom det offentliga ”erkännande av arbetstagarens prestation” och, inom det privata ”humor och glädje”. Ja det är ju viktiga områden, ingen tvekan om det. Det oroande är att ”kundtillfredställelse” kommer först på 47:e plats. Det innebär att vi svenskar har 46 punkter som är viktigare än kunden och det betyder, enligt mig, att vi har glömt vem som betalar våra löner. 

Nej, det är inte ”företaget”, nej det är inte ”stat och kommun” det är kunden, brukaren, som via skattsedel, faktura eller kontant betalar för en tjänst eller vara. Och därigenom våra löner. Har vi glömt bort det? 

Kund = pengar

I länder som vi normalt ser upp till och vill efterlikna, USA, UK, Australien och Kanada ligger kundtillfredställelse på första plats eftersom man där insett kopplingen kund – pengar. Här måste vi skärpa till oss och börja fundera på det här med konkurrens och marknadens villkor. Sverige vill ju bli, och håller på att bli, ett turistland, så det vill till att vi tar fram ett leende när människor från andra länder hälsar på och vill ha service. Kanske det är så att de ”nya generationerna” unga människor, inte fått sambanden klara för sig? 

Ärlighet tappar mark

När det gäller ärlighet så tappar detta begrepp mark Efter att ha legat i topp ett par år så är ”ärlighet” nu nere på 5:e plats. Oroande. Ännu värre än att vi tappat kundfokus. Har vi blivit så avtrubbade att vi tycker att en lögn här och där inte är så mycket att bråka om? Är det för jobbigt med att framföra sin ärliga mening eller är vi rädda för att förlora jobbet? Är vi skrämda till tystnad? Skrämd att hålla med kejsaren även när hen är naken, så vi inte missar julbonusen. 

Vad detta betyder för privatlivet kan jag ju undra över, ljuga lite skadar ingen, eller bättre, säg ingenting så har du ingenting sagt och får vara ifred, eller den bästa, det din partner eller kollega inte vet mår hon/han inte illa av. Om det är så vi börjat tänka så är vi på ett sluttande plan och vi vet ju att när det sluttar, så går det utför.

Lars Einar Engström
www.sexisten.se

 

22 maj 2012

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp