"En tillräckligt stilig och tung herre följer alla efter"

Enligt konsultföretaget Kairos Future, så kommer det att behövas 250 000 nya chefer de närmaste 10 åren i Sverige. Detta innebär att var fjärde 70-talist, oavsett kön, måste bli chef. Frågan är om de kommer att vilja bli det? Kan du satsa på en chefskarriär och samtidigt vara del av en familj? 

Familj en självklarhet för kvinnorna

Att kunna ha familj är en förutsättning om vi ska kunna attrahera kvinnor till chefskarriären, eftersom kvinnor också har ansvaret för hemmet. Det är tungt att dubbelarbeta. Att företag då agerar med att presentera jämställdhetsprogram, möjligheter att göra uppehåll i karriären och ändå kunna komma tillbaka borde vara en självklarhet. 

Att ge kvinnor en löneförhöjning när de går på föräldraledighet etc. är frågor som kommer att bli avgörande när nya unga kvinnor och män ser sig omkring. (Högre lön? Ja vadå? Unga män får ofta löneförhöjning när sambon är gravid, enligt TCO utredning 2009.)
 
Stora internationella företag arbetar mer och mer med jämställdhetsfrågan, vilket är glädjande. Den främsta anledningen till detta är att man vet att blandade grupper har betydelse för lönsamhet och nytänkande och påverkar företagets image och varumärke. Och då lockar man de främsta talangerna, män OCH kvinnor. Men, tyvärr, det är fortfarande alltför få i Sverige som offentligt diskuterar de affärsmässiga konsekvenser som en sned könsfördelning i företagsledningar får. 

De internationella företagen är steget före

Flera stora företag, koncerner, som JP Morgan, British Petroleum, McKinsey och Goldman Sachs har idag program som hjälper kvinnor som varit på föräldraledighet att komma tillbaka in i jobbet igen. Varför just för kvinnor? Ja det är ju de som är hemma med barn, kortare eller längre tid. Behöver de hjälp? Ja, tyvärr är det så att kvinnor måste hjälpas om inte männen på arbetsplatsen fattar att det finns en utvecklingsaspekt i att vara ”hemma med barn”, eller om partnern hemma (oftast en man) inte ser familjen som ett gemensamt projekt. 
 
Men det finns ju, i Sverige, idag, flera företag och flera olika projekt där man arbetar med jämställdhetsfrågan, några är Volvo, Poolia, AC Nielsen, Skanska, Umeå Energi, ÅF och det finns nätverk för kvinnor på flera stora företag. Men svenska företag måste berätta om sina satsningar. Varför är företagen så blyga? Om ni satsar på ett ökat antal könsblandade grupper, (men även vad gäller etnicitet och ålder), tala om det för framtidens talanger och för era kunder! 

Var är de manliga förebilderna?

'Och var är de manliga förebilderna när det gäller jämställdheten i Sverige? Var är de ”tunga” makthavarna/männen? Det tycks mig som att vi har dåligt med sådana i Sverige idag. Vi behöver en företagsledare som går först och säger att så här ska vi göra för att får en bättre könsfördelning på alla nivåer i företaget. Är det ett omöjligt uppdrag? Nja, är det en tillräckligt tung och stilig herre så följer vi alla i hans fotspår. 
 
För ni minns väl när Steve Jobs på Apple presenterade det ”platta” företaget utan hierarkier i slutet av 70-talet? Alla smittades av denna fascinerande tanke. Eller när SAS-chefen, Jan Carlzon, på 80-talet gick ut och sa att service var det viktigaste som fanns för alla företag och organisationer, oavsett verksamhet. Hela näringslivet sprang ikapp för att bli mästare på service. Och i början av 90- talet då ASEAs VD Bert-Olof Svanholm lanserade T50, allt skulle göras bättre, men på halva tiden. Vi pratade effektivitet hela dagarna. Tänk om någon av dem eller alla tre hade sagt att nu ska vi bli bäst på jämställdhet! 

2000-talets svenske omslagsman - vem är han?

Jag ser inte 2000-talets svenske ”omslagsman”, han som talar om en av framtidens viktigaste frågor, nämligen, jämställdhet, och som förstår att det för företagen kommer att bli en viktig konkurrensfördel, både gentemot personal och kunder, när de ska locka in nästa generations personal och ledare. 
 
Lars Einar Engström
www.sexisten.se

3 januari 2012
Till toppen av sidan Till topp