Välkomna till trendrapport 2014 och den stora informationskraschen

Tänk, en gång i tiden så läste jag böcker, undersökningar och forskningsrapporter. Jag hade all tid i världen. Jag kunde strukturera mitt arbete. Långsamt och metodiskt. Jo, visst, Internet fanns även på denna tid, men det var mest en avstjälpningsplats för gamla broschyrer som man gjort digitala. Inget nytt hände. Jo, några tappra bloggare fanns, och så Lunarstorm förstås. Även jag hade konto där, ”Megagurun”. Det var inte så att jag drabbats av hybris, utan min då 10-årige son tyckte att det var ett passande namn på Lunarstorm. Det var svårt att hitta information, och trendspanare fanns inte på den tiden. Eller åtminstone kallade sig ingen trendspanare. Tänk en gång i tiden, var år 2002. Året då jag skrev min första trendrapport. 

12 år senare läser jag knappt inga böcker, inga forskningsrapporter, och är det undersökningar måste de vara väldigt färska. Nu händer allt just NU. Jag gör en rapport i realtid, där sociala medier är en viktig informationskanal för mig. Det som en gång var ett problem med för lite information, har förbytts till ett fullständigt infernaliskt informativt inferno. Till en tid där vi har så mycket information att vi sällan orkar titta på mer än de två första sidorna på Google om vi söker på någonting. 

Vi lever i en tid där 25 procent inte vet när de senast var utan sin mobiltelefon. Vi lever i en tid där alla har tillgång till all information. Men har vi blivit smartare och fattar bättre beslut? 

- Nja, många forskare hävdar tvärtom. Vår stackars hjärna har inte utvecklats lika snabbt som tekniken runt omkring oss. Och vad ska vi göra av all den information vi har tillgång till idag? Hur ska jag göra när 70 procent av min träning hamnade i fel pulszon som min Runkeeper visar? Vad ska jag göra när jag inser att jag inte sovit tillräckligt djupt som min ”sömnapp” visar?

Tänk så många nya beslut vi ska ta 2014 och tro inte det blir färre 2015. Tvärtom. Vi närmar oss den stora informationskraschen och just detta är en av årets trender i Trendrapport 2014. Ett år där fokus ligger på vår hjärna och hur vi ska ta till oss all information. Och hur vi ska fatta bättre beslut. Mer om detta kommer jag berätta om under min Trendrapport. Jag hoppas vi ses då. 

Göran Adlén

 

22 april 2014
Till toppen av sidan Till topp