Vad tyckte du om IHM Digital Marketing, Petra?

I vår serie ”Vad tycker våra deltagare?” är turen nu kommen till Petra Groth, Business Support & Project Manager på Bambino Mam AB.

– Hej Petra, du har precis läst Digital Marketing på IHM. Vi är lite nyfikna på hur det gick, men först skulle vi gärna veta lite mer om din bakgrund.

– Hej, jag är 25 år och läste en säljutbildning på Nackademin i Solna innan jag fick erbjudande om att vara management trainee på Bambino Mam i 1,5 år. Där fick jag möjlighet att vara både på sälj, marknad och ekonomi. Sedan blev det en fast tjänst som Business Support & Project manager och jag trivs väldigt bra. Vi är ca 15 personer på det svenska kontoret, vilket gör att man får vara med i många delar av det som händer.

– Vad sysslar Bambino Mam med?

– Vi är ett kundnära marknads- och säljbolag för babyprodukter av märket Bambino och Mam och säljer högkvalitativa produkter via dagligvaru-, apotek- och babyfackhandeln.

– Och nu har du läst IHM Digital Marketing, hur kommer det sig?

– Jag har sedan innan ett stort intresse för marknadsföring, och det har bara förstärkts när jag har jobbat med gänget här - vi har ett stort fokus på sociala medier. Jag kände ett stort behov av att vidareutveckla mig inom området men ville samtidigt inte tappa min tillsvidareanställning, så jag googlade runt och hittade den här utbildningen. Formatet kändes bra, och min arbetsgivare instämde och uppmuntrade mig för att bygga den totala kompetensen på företaget.

– Så, hur var det?

– Det var mycket spännande och väldigt nyttigt att komma i en grupp med många självlärda på olika kunskapsnivåer. Tempot var högt, och jag kände ibland att tiden inte riktigt räckte till för alla spännande diskussioner. Sociala medier kände att jag att jag behärskade ganska bra innan, men det var andra delar i programmet som jag var helt novis på.

– Som vadå?

– Ja, t ex. E-mail marketing. Jag har sett på det som en gammal form av marknadsföring men insåg att det fanns väldigt stor nytta med det om man gjorde det rätt. Där dödades definitivt en fördom. Jag blir gärna lite nördig av mig och vill även fortsätta att grotta ner mig i SEO och Google Trends bl a. Jag skulle gärna sett att det var fler praktiska övningar och fler diskussioner inom några områden, för det blir ibland väldigt stort att greppa. 

Jag vill även ge lite ris för att materialet som vi laddade ner på nätet inte alltid var uppdaterat med handledarens senaste slides, och att det då kunde kännas lite rörigt. Men totalt sett är jag väldigt nöjd!

– Känner du och företaget att ni fått någon direkt nytta av utbildningen?

– Jag har inte hunnit applicera så mycket på jobbet ännu, men vi har ett stort jobb framför oss där jag definitivt kan tillföra en hel del. Jag känner också att det nu är mycket lättare att bedöma och förstå de digitala leverantörer vi jobbar med.

– Mycket bra! Då önskar vi dig lycka till i den digitala och analoga världen.

– Tack, det kommer bli bra!

Här hittar du mer info om Digital Marketing.

Magnus valde också IHM Digital Marketing, läs vad han tyckte här.

2 juli 2015
Nyexaminerade deltagare ligger bra till i internationell jämförelse
Över 150 personer har tyckt till om programmet.
Starter i Göteborg, Stockholm och Malmö
Vi träffar lärarna Max Wimnell och Mikael Uusitalo.
Till toppen av sidan Till topp