Vad tyckte du om IHM Digital Marketing, Magnus?

Stiftelsen IHM har som enda mål att stärka svenska företags konkurrenskraft. Med det som utgångspunkt, startade vi i våras Digital Marketing, en intensivutbildning på 5 dagar.

Våra utbildningar justeras och värderas ständigt utifrån deltagarnas och företagens kommentarer, för att alltid leverera maximal nytta. Under sommaren och hösten kommer vi att publicera några korta intervjuer med våra deltagare så att ni får en tydligare bild av de olika programmen.

Först ut är Magnus Jonsson, 49 år, Digital Channel Manager på NCC, som precis läst IHM Digital Marketing.

– Hej Magnus, det ska bli spännande att höra hur du upplevde utbildningen, men först vill vi gärna höra lite om vem du är och din bakgrund.

– Hej, jag är 49 år, är gift och har 2 barn, 23 respektive 13 år gamla, bor i Stockholm. Jag har en bakgrund som journalist och blev webbredaktör på den digitala tidningen ”Sverige Nytt” redan 1996. Det var en tryckt tidning som gick ut till många utlandssvenskar runt om i världen.

Efter den erfarenheten blev det några år som webbkonsult på Ericsson, och sedan var jag med och byggde upp en intern webbyrå på Vattenfall år 2002. Där var jag kvar till 2008 då jag började här på NCC.

– Och vad gör du som Digital Channel Manager på NCC?

– Lite kortfattad kan man säga att jag är ansvarig för systemet och strukturen av sajten på koncernnivå, internt och externt. Sedan jobbar de olika affärsområdena med innehåll.

– Hur kom du kontakt med IHM Digital Marketing och varför valde du att gå den?

– Jag läste om den i ert nyhetsbrev. NCCs olika affärsområden jobbar lite olika i den digitala världen, och jag blev inspirerad av dem som jobbar på ”NCC Housing”, alltså vår boendeavdelning, och deras sätt att möta kunderna digitalt. I mitt jobb ingår det att inspirera alla att ta ett tydligt steg in i den digitala världen. Trots att jag varit inne och petat i det mesta, kände jag att jag behövde ett bättre grepp om helheten och de möjligheter som finns, och då stämde IHM Digital Marketing bra in. Dessutom var den tidsmässigt lagom lång och ett bra pris.

– Utbildningen är ju omfattande och intensiv, kände du att du fick ut det du förväntat dig?

– Ja, det tycker jag. Som jag sa tidigare har jag jobbat med de flesta bitarna, men jag kände att det var skönt att få allt serverat samtidigt för att se hur det hänger ihop, en bra översikt. Sedan fanns det delar som jag kände att jag redan behärskade och andra delar av utbildningen jag velat borra mig ner djupare i. 

– Vad skulle du velat fördjupa dig i?

– Google Analytics och AdWords är oerhört spännande, och om denna utbildning var på basic-nivå, skulle gärna se att det fanns en advance-kurs i dessa delar.

– Till sist, vilka skulle du rekommendera att gå utbildningen?

– Är man marknadschef eller beställare och känner sig osäker i den digitala världen så tycker jag absolut att man ska gå. Man får helheten, terminologin och en bra förståelse för vem som ska göra vad. Man blir en bättre beställare helt enkelt. Är man väldigt digitalt bevandrad, kanske man ska vänta tills ni har en ”Advance”, jag var nog mittemellan på vissa delar.

– Då tackar vi för detta och önskar dig lycka till med utvecklingen av NCC:s digitala värld.

– Tack, den kommer garanterat att fortsätta att utvecklas, men själv så börjar jag som sitemanager på Postnord.com i september. Där kommer vi bland annat att satsa på att verka mer i sociala medier.

– Spännande, lycka till! 

Här hittar du mer om IHM Digital Marketing.

Petra valde också IHM Digital Marketing, läs vad hon tyckte här.

30 juni 2015

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp