Vad skiljer marknadsledarna från utmanarna?

Vi köper inte varumärken för att vi älskar dem utan för att de underlättar våra liv. Vi är inte ens trogna, vi är polygama märkesköpare. Hälften av nybilsköparen byter märke i varje period. Vi växlar schampo och kontorsmaterialleverantör oftare än vi tror. I de flesta marknader är märkesbytare långt fler än trogna köpare.
 
Det är dags att avliva myten om att det kostar fem gånger mer att vinna en ny kund som att behålla en befintlig. Ökad räckvidd och penetration, nykundsbearbetning och massmarknadsföring är på väg tillbaka i marknadsförarnas finrum. Inte för att det är på modet – utan för att man fått nya evidensbaserade insikter. Det lönar sig, har det visat sig.
 
Vill du veta mer om vad som skiljer de marknadsledande varumärkena från utmanarna i en produktkategori? På IHM Strategisk Marknadsföring får du lära dig hur du utformar en affärsmässigt hållbar marknadsstrategi utifrån varumärket och erbjudandet. Se aktuella utbildningsstarter här.
 

 

Pim-Pim Johansson, Pim Pim Ace Management
”Jag hade hört gott om IHM Business School från olika håll, bland annat från flera gamla tenniskollegor som själva gått där och var väldigt nöjda. Jag gillade också det faktum att lärarna fortfarande är aktiva i arbetslivet så att man får dagsaktuell undervisning.” 

Camilla Dahlén, Vitamin Well
"Utbildningarna på IHM är väldigt produktinriktade, man jobbar med case och diskuterar mycket vilket gör att det lätt att dra paralleller till sitt jobb. Det har kanske varit extra lätt för mig att relatera till det jag lärt mig då vi befunnit oss i en expansiv fas på jobbet med produktlanseringar som vi hela tiden vänt och vridit på för att förbättra. Det har också lett till att jag reflekterat mycket över de som vi gjort på jobbet och vad jag lärt mig på IHM för att se vad vi gjort bra och vad vi kan göra bättre nästa gång."
 
Jessica Sparrfeldt, Marginalen bank
"Jag började med Business Management och Strategisk Marknadsföring på IHM under en period när vi jobbade igenom hela vår varumärkesplattform på Marginalen Bank. Det var otroligt mycket jobb på ett strategiskt plan, och jag fick direkt nytta av mina kunskaper."
 
Calle Peyron, Lärare IHM
"Dagens marknader är svårbedömda, globala och i allt högre grad digitala som kännetecknas av hög konkurrens, medvetna konsumenter, krävande kunder och samarbetspartners. Till följd av detta är marknadschefens strategiska roll i företaget i stark förändring och ansvaret för företagets varumärke(-n) allt mer betydelsefullt för företagets konkurrensförmåga."
 

 

21 juni 2016

Kontakta mig, jag vill boka tid med IHMs utbildningsrådgivare!

Läs intervjun med Bengt Olander på K2 Search
Läs intervjun med Åsa Sånemyr, VD på klädföretaget Hope.
Aludd möter Arash Gilan, läs mer!
Till toppen av sidan Till topp