Svenska startups + Hållbarhet = Sant

Den svenska startupbranschen rullar energiskt på - och allt oftare med klimatsmart bränsle i tanken. Hållbarhet, både affärsmässigt och miljömässigt, har blivit en grundläggande ingrediens i denna fartfyllda affärssektor. Till att börja med, vad är egentligen ett startupbolag?
 

En vanlig beskrivning låter ungefär så här: Ett nystartat innovativt företag med potential för snabb expansion, ofta i behov av tunga investeringar. I högen av svenska bolag med startupbakgrund finner man exempelvis Spotify, Klarna, Izettle och Acast. Victoria Preger, marknadschef på kreditupplysningsföretaget UC skrev nyligen på sin blogg att startupbranschen mår väldigt bra i dagsläget. Hon poängterade också att överlevnadsgraden för startupbolagen stigit från 70 till 80 % mellan 2004 och 2017.

 
Ett viktigt forum för den svenska startupvärlden är Venture cup som arrangeras varje år och ger ut pris till de mest lovande startupbolagen i Sverige. Bland vinnarna 2017 kan ett tydligt hållbarhetstänk urskiljas, exempelvis RMBLstrip vars mjukvara kan dra ner bränsleförbrukningen i lastbilar och Mimbly som återvinner vatten i tvättsystem.
 
En annan vinnare var Next period som tillverkar mensskydd av biologisk råvara, entreprenörernas hopp är att förändra livet för miljontals kvinnor i världen som inte kan ta sig till skola eller arbete på grund av brist på bra mensskydd.
 
 
Listan på nya svenska startups med ett fokus på hållbarhet fortsätter:
 
  • Foodla är en marknadsplats för köp och försäljning av organisk mat.
  • Tribotextil erbjuder ett miljövänligt alternativ till företag som arbetar med stålpressning.
  • Nutrient utvecklar koncept för att producera och sälja klimatsmarta livsmedel.
  • Organofuel möjliggör miljösäkert drivmedel med tekniska metoder.
 
Nu finns det mat att rädda! 
 
Vågen av miljömedvetna startups märks överallt. Min redaktör tipsade mig till exempel om Karma förra veckan, en app hon själv använder flitigt. Bolaget bakom appen startade i Stockholm i november 2016, och deras affärsidé är att minska matsvinnet, som de uppmärksammar som ett av vår tids största miljöproblem. Via sin app erbjuder de kunder att på ett smidigt sätt köpa mat från restauranger, caféer och bagerier, ofta till halva priset - mat som annars skulle slängas. Karma har nu över en kvarts miljon användare och vi kunde nyligen läsa att de ger sig in i Storbritannien för att minska matsvinnet i London. 
 
Ett annat exempel på hållbarhetstänket inom startupvärlden är bolaget Einride. De tillverkar förarlösa och utsläppsfria lastbilar - T-Pods - och precis som Karma startade de verksamheten för mindre än ett och ett halvt år sen. På sin hemsida skriver de att företaget vill skapa lösningar som möter dagens behov utan att äventyra framtida generationers förmåga att möta sina. En formulering helt i samklang med svenska konsumenters krav på hållbarhet.
 
Planen är att de självkörande lastbilarna ska börja transportera matvaror mellan svenska Lidl-butiker redan i höst. Veckans affärer skriver att Einride i tysthet nu utmanar självaste Tesla.
 
Summa summarum: Hållbarhet och startups går hand i hand i dagens LOHAS-samhälle. Läs mer om LOHAS här.
 
 
 
 
26 februari 2018
Med 40 % av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar hela den svenska marknaden.
Mäta kan alla klara av, men alltför få mäter rätt saker.

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp