SEO eller 1+1=3

Alla pratar om SEO, Search Engine Optimisation, eller sökmotoroptimering som det heter på svenska. Vi beslöt oss för att ta reda på lite mer och bestämde tid med Carl-Gustav Öberg som är VD, SEO-nörd och grundare av vår samarbetspartner Be Better Online.

– Hej Carl-Gustav, vi är lite nyfikna på hur det här med SEO fungerar, men först vill vi gärna veta lite om din bakgrund.

– Hej, om man tittar på min bakgrund i den digitala världen och mitt intresse av SEO så började det redan i högstadiet då jag byggde min första E-handel. Jag hade byggt några hemsidor tidigare men nu var det lite större och proffsigare, jag och min pappa ville sälja DVD-skivor på nätet. Jag är 28 år nu så det var ca 14 år sedan, verktygen och möjligheterna såg helt annorlunda ut, men det var då jag kom in ordentligt i det här med sökmotoroptimering och insåg hur roligt det var att driva trafik till en sida.

Jag höll på med det som hobby till 2007 och jag fick mitt första SEO-jobb på en byrå när jag var 21. Där blev jag kvar ca 1,5 år och sedan startade jag BBO.

– Vad var det som gjorde att du tog steget att öppna eget vid 23 års ålder?

– Branschen kändes väldigt stökig vid den tidpunkten, efterfrågan på SEO hade vuxit för snabbt och det fanns väldigt många aktörer som såg chansen att fakturera för något som folk inte hade koll på. Allt kändes väldigt oseriöst, och att driva trafik och nytta för kunden var väldigt viktigt för mig, jag tyckte att det var kul och kände att det måste gå att göra mycket bättre. Efter ett tag så hoppade Marcus Haglid, John Axelsson och Max Wimnell också på som delägare, så var vi igång.

– Och hur tog marknaden emot 4 st ungdomar som skulle förändra, om inte hela världen, så iaf. SEO-världen?

– Väldigt bra faktiskt, delvis för att vi tog för lite betalt :-), men också för att de uppfattade oss som väldigt seriösa. Vi startade alltid våra uppdrag med en grundlig analys och var helt öppna med alla insatser och resultat, det ökade förståelsen för SEO ute hos företagen som anlitade oss och många kände att de tidigare inte fått valuta för sina pengar.

– Så, ska vi dyka lite djupare i begreppet SEO och hur det funkar!

– SEO handlar om att förstå kundernas sökbeteende och utifrån det hamna så högt som möjligt på sökmotorernas listor, framför allt Google som dominerar, men även Bing är intressant. Det handlar om att bygga sin sajt på ett bra sätt med rätt innehåll så att kunderna hittar relevant information utifrån sitt sök. 

Ett bra exempel från verkligheten är VVS-firman som inte förstod varför de fick dåligt med trafik till sin e-handel sida med blandare när en stor del av de svenska hushållen höll på att renovera sina badrum. Efter analys var det ganska lätt att se att de flesta sökte på begreppet ”kranar”, inte ”blandare” som de angett, och när man åtgärdat det så ökade trafiken markant.

Men det är mycket mer än enstaka ord. För att Google skall få förtroende för att webbplatsen är bra på t ex ”bärbara datorer” behöver webbplatsens innehålla ord och innehåll som Google ser ryms inom just den ordrymden. Man behöver alltså sälja både Macbook Air och Lenovo ThinkPad om man skall ta förstaplatsen.

– Och här kommer AdWords in också?

– Ja, AdWords är ett annonsformat som levereras i de sökningar som görs på Google. Men lite kortfattat kan man säga att SEO, eller bra arbete med SEO, skapar fördelar på lång sikt medan AdWords handlar om att köpa in trafik per klick. AdWords kostar ofta en hel del att använda sig av och om konkurrensen är hög kan det vara för dyrt att hela tiden placera sig högt.

– Så SEO och AdWords är lite konkurrenter?

– Nej, så ser jag det inte. Men man jobbar på lite olika sätt, och gör man det smart så är det snarare så att de kompletterar varandra så att 1 + 1 blir 3.

– Ok, men förr var det många som sa sig kunna fixa genvägar upp i toppen på sökresultatet, är detta en sådan?

– Det finns inga genvägar, och de som försökt genom vissa knep eller fusk har alltid, förr eller senare, straffats av Google. Google är bara intresserade av att leverera så bra sökresultat som möjligt för konsumenterna, så länge de kan göra det så är också deras annonsmöjligheter attraktiva. Det är så vi försöker arbeta på BBO också, att bygga långsiktigt lönsamma resultat, och se till att våra kunder inte blir bestraffade av Google.

– Men hur ser Google att man fuskat?

– Det är ingen förutom Google som kan hela deras algoritm, och den utvecklas hela tiden, men till viss del kan man säga att det är konsumentens beteende som avgör om du fuskat eller inte. Om du söker på t ex. Var kan jag köpa bananer i Göteborg? Om du då klickar på något av de första sökresultaten som kommer upp och den sidan visar sig sälja bananer i Helsingborg, då backar du tillbaka till söksidan och prövar någon av de andra sökresultaten, det ser Google och inser att den första sökningen inte levererade. Tiden du spenderar på en sida har säkert också en stor betydelse, bara för att nämna några faktorer. Tänk då på att det görs över 45 miljoner sökningar om dagen på Google, bara i Sverige, så det blir mycket information att sortera och dra slutsatser utifrån.

Därutöver finns det också möjligheter att fuska genom att t ex dölja innehåll från sökmotorer eller visa ett särskilt innehåll för sökmotorer och ett annat för besökare. Ett annat område som har stor betydelse för hur man placerar sig i sökresultaten är länkarna till ens webbplats, något som förstås har lett till många kreativa lösningar på vad man bäst kan kalla fusklänkar. Flera, även i vissa kretsar välrenommerade SEO-bolag i Sverige har som huvudsyssla att skapa just sådana länkar, och det är en tidsfråga innan man som kund får lida för det - antingen för att Google bestraffar en för fusklänkarna, eller för att man inte vill fortsätta betala leverantören som då tar bort länkarna och man förlorar placeringarna.

För att lyckas med SEO långsiktigt handlar det om att producera ett bättre innehåll än alla andra, på en bättre webbplats, med en bättre användarupplevelse och med fler som länkar till ens material. Det låter kanske som att det knappt handlar om ”sökmotoroptimering” utan om sunt förnuft - och till ganska hög grad är det så, men det finns också många komponenter som är viktiga att göra rätt för att sökmotorer skall förstå hur bra man är. Grundbulten är dock, vill man vara nr 1 så bör man börja med att vara bäst i kundens ögon.

– Levererar ni den här kunskapen till reklambyråerna eller direkt till företagen?

– Det är lite olika, förut såg nog många reklambyråer oss som hot men idag har förståelsen ökat så vi samarbetar bra med ett flertal reklambyråer där vi levererar analys och rekommendationer. Men i de flesta fall så jobbar vi direkt med olika företag så kan de själva välja att sprida den kunskapen till sina leverantörer. Det är viktigt att allt drar åt samma håll.

– Ni har ju IHM som kund men vad har ni för andra kunder?

– Vi har ett väldigt brett spann, allt från enmansföretag inom e-handel till Volvo Personvagnar, Svenska Mässan eller Telge Energi för att nämna några.

– Oj, det låter som ni håller på att växa rejält?

– Ja, det går bra, men just nu är det inte fokus på att växa utan snarare att få nöjda kunder genom att öka förståelsen för det här och skapa direkt nytta.

– Men hur stora är ni idag?

– Vi är 11 i Göteborg, 3 i Stockholm, 1 i Barcelona och 1 i Umeå, så totalt 16 personer. Det gör inget om vi är 50 stycken inom några år, bara tillväxten sker på rätt sätt.

– Det finns många därute som kanske känner att det här med SEO och AdWords inte är för dem, eller att det känns stort och jobbigt, men kan man ställa sig utanför den här världen?

– Ja, om man är nöjd med de kunder man har idag och inte vill ha fler, då kan man skita i det :-)

– Så en sista fråga, finns det någon konkurrent eller hot mot Google eller ska de förbli på toppen?

– Idag så finns Bing som växer en del men är inte i närheten av det som Google är, men det är klart att det finns framtida hot, för hela deras leverans bygger på konsumenternas användande. Konsumenterna är snabbrörliga idag, så kommer det en plattform som levererar bättre resultat så är det snart där konsumenten är, men idag så ser vi inte den plattformen.

– Då tackar vi för detta och ser fram emot att skruva lite på vårt eget sök!

– Tack själv, vi ses snart för nästa rapport!

Här kan du läsa allt om intensivutbildningen IHM Digital Marketing.

 

8 juni 2015
Till toppen av sidan Till topp