Nu rullar Digital Marketing igång!

Nu har IHM Digital Marketing rullat igång både i Stockholm, Göteborg och Malmö. IHM Digital Marketing är den första delen i IHMs Crash Course Academy - Det känns riktigt spännande för oss!

Efter de tre första dagarna av fem, träffar vi Max Wimnell och Mikael Uusitalo, lärare på utbildningen i Göteborg resp. Stockholm, för att höra lite hur det har gått.

– Hej Max och Mikael, ni precis som alla lärare på IHM, är ju yrkesverksamma utöver er lärarroll, berätta lite kort om vad ni gör.

Max: – Hej, det stämmer. Lite kort så arbetade jag intensivt med rekrytering och uthyrning av IT och teknik under några år, kände att jag ville utveckla mig själv och började på Handels. 2009 startade jag Be Better Online i Göteborg tillsammans med 2 kompisar och hoppade av Handels redan efter första terminen. 2014 fick jag ett erbjudande om att starta upp Vekst, och där jobbar jag idag som strategisk konsult.

– Du har hunnit med en hel del för att vara 27 år! Då får vi höra vad åldermannen, hela 29 år, har för bakgrund. 

Mikael: – Ja, man känner sig lite gammal :-) När jag var 14 år, startade jag en redaktionell webbplats, Techsajt, ungefär som Sweclockers.com idag, och lärde mig väldigt mycket om hur allt hänger ihop. På den tiden fanns inga utbildningar i ämnet, så jag och mina kompisar fick utforska själva. Senare läste jag Systemvetenskap och fick jobb på Be Better Onlines stockholmskontor i 4 år. Nu jobbar jag som konsult i digital marknadsföring med uppdrag som bl a Growth Manager för Soundtrack your brand på Spotify.

– Hur känns det nu när ni kört de tre första dagarna av utbildningen på respektive ort?

Max: – Det känns väldigt bra! Det är väldigt högt tempo, men det känns som gruppen hänger med bra!

Mikael: – Samma här, det är högt engagemang och alla inser vilka utmaningar de står inför.

– Vilka block är det ni gått igenom?

Max: – Modul 1: ”Introduction to Digital Marketing” och upplägget, modul 2: Search Engine Marketing (SEO), modul 3: Search Engine Marketing (PPC), modul 4: Email Marketing, modul 5: Digital Display Advertising och modul 6: Social Media Marketing (Part 1).

– Och vad återstår?

Mikael: – Nu är det uppehåll några dagar, sedan kör vi module 7: Social Media Marketing (Part 2), modul 8: Mobile Marketing, modul 9: Analytics och modul 10: Strategy and Planning.

– Det är ett riktigt mastigt program, hinner alla med?

Max: – Det är klart att alla startar på lite olika nivå, men jag upplever att alla tar till sig och testar när de kommer hem. Diskussionerna blir intensiva, och alla får ompröva sina sanningar.

Mikael: – Det är tufft, men jag upplever att alla utvecklas om än i lite olika takt.

– Hur känner ni inför att grupperna inte är så homogena?

Mikael: – Det blir väldigt bra dynamik i gruppen när de har olika bakgrund och erfarenhet.

Max: – Ja, och gruppen blir väldigt väsentlig i utbildningen. Vi försöker skapa en arena där materialet är en del, gruppen och diskussionerna är en annan och vi lärare är den tredje delen som ska få allt att hänga ihop.

– Men om några är väldigt duktiga redan från början, upplever de att de får ut något av utbildningen då?

Max: – De signaler vi fått tyder på det, men du får fråga deltagarna :-) Vi ser att en del är väldigt långt framme på vissa delar men kanske missat en del annat och därför nu får en bättre helhetsbild. Dessutom tror jag att de känner att de får en väldigt adekvat värdemätare på sina kunskaper.

Mikael: – Jag håller med. Man ser också att det är nyfikenheten som driver deltagarna framåt, oberoende av tidigare kunskap, ålder eller kön. Dessutom är digital marknadsföring en process, där man hela tiden får pröva sina sanningar.

Max: – Ja, och där ser vi hela tiden att det utbytts tankar och idéer i gruppen. I Göteborg har de skapat en LinkedIn-grupp för att kunna föra dessa diskussioner även utanför IHM, bra tänkt!

Mikael: – Även Stockholm har startat en grupp på LinkedIn, så man känner att diskussionsviljan är hög, känns bra!

– Ni är båda ganska unga och har bra karriärer utanför IHM, hur kommer det sig att ni lägger tid och kraft på det här?

Mikael: – Det är ett bra avbrott mot mitt vanliga arbete, och det är väldigt skönt att lotsa in folk i den här världen.

Max: – Precis, och det är en stor utmaning att förenkla en ganska komplex verklighet, att utnyttja våra tidigare erfarenheter och att själv få pröva sina sanningar.

Mikael: – Folk tycker och tänker väldigt mycket, och som jag sa tidigare så visar gruppen ett stort engagemang, och man får väldigt mycket energi av det.

– Då tackar vi för detta och återkommer när ni är klara med sista delen också.

Max och Mikael: – Tack själv, du är välkommen!

 

Här hittar du allt om IHM Digital Marketing.

Läs vad Petra och Magnus tyckte om IHM Digital Marketing.

 

 

25 april 2015
Möt Petra Groth, Business Support & Project Manager Bambino Mam AB
Nyexaminerade deltagare ligger bra till i internationell jämförelse
Starter i Göteborg, Stockholm och Malmö
Över 150 personer har tyckt till om programmet.
Till toppen av sidan Till topp