Lönsamt socialt nätverkande

Sociala nätverk som Facebook och Twitter har i första hand anammats av privatpersoner medan många företag bara gjort några trevande försök att förstå hur den nya tekniken kan användas. Men nu ökar företagens intresse då fler och fler börjar inse det några mycket framgångsrika pionjärer tydligt visat. Socialt nätverkande är lönsamt och företag som använder den nya tekniken skapar stora produktivitets- och konkurrensfördelar.

Google underskattade efterfrågan med Google+

När sökjätten Google nyligen lanserade betaversionen av sitt nya sociala nätverk Google+ var det inte speciellt förvånande. Google lever på att användare i första hand söker information i deras system men sociala nätverk som Facebook, med 750 miljoner aktiva användare, konkurrerar om uppmärksamheten.

Det mest förvånande med Googles lansering var i stället reaktionerna från företagsanvändarna som var upprörda över att det inte fanns några företagskonton då Google+ initialt bara vände sig till privatpersoner.

I en intervju på TechCrunch medgav Googles Social Head, Vic Gundotra, att med facit i hand så var det förmodligen ett misstag att inte ha med företagskontonfrån början. Har du missat hur stort och viktigt socialt nätverkande har blivit inom företagsvärlden så kanske det kan vara en liten tröst att även Google gjort samma misstag.

Skeptiska till ny teknik

Att ny teknik möts med viss skepsis från luttrade företagsledare som sett många hajpade begrepp och metoder visa sig vara kortlivade flugor är kanske inte så konstigt. Men med tanke på att det rör sig om teknik med möjlighet att revolutionera den interna och externa kommunikationen, så finns det onekligen en viss ironi i att mycket av den tidiga diskussionen kring sociala medier på företag kom att handla om huruvida dessa skulle vara förbjudna på arbetstid eller inte.

Groupon nobbade Googles bud på 6 miljarder dollar

Ett framgångsrikt exempel är gruppköpstjänsten Groupon som lanserades 2008 och sedan dess expanderat till över 7000 anställda i mer än 40 länder. Med ett nytt erbjudande per dag och stad och många fler på förslag från olika näringsidkare är det lätt att förstå att Groupon har ett stort behov av effektivt samarbete. Groupon använder Salesforce CRM med Chatter som fungerar som ett företagsinternt socialt nätverk.

Eftersom att lösningen är helt internetbaserad kan man expandera i en takt som varit omöjlig med traditionella IT-lösningar. Groupon är också stora användare av publika sociala nätverk som Facebook när det gäller att hålla koll på vilka typer av erbjudanden som uppskattas och efterfrågas på deras olika marknader. I november 2010 försökte Google köpa Groupon för 6 miljarder dollar men erbjudandet avböjdes.

Med tanke på att det finns flera hundra bolag som erbjuder liknande tjänster som Groupon och som funnits mycket längre så är det givetvis intressant att försöka analysera varför just Groupon lyckats så exceptionellt mycket bättre än konkurrenterna. Effektivt samarbete i interna och externa nätverk är troligen en stor del av förklaringen.

Socialt nätverkande bolag är mer konkurrenskraftiga!

Även om jag är övertygad om att de flesta företag oavsett bransch skulle kunna lära sig en hel del av Groupon så är det självklart svårt att dra allt för stora slutsatser av enskilda framgångsexempel. Därför är det intressant att det nu börjar dyka upp större undersökningar som pekar på att företag som är duktigare på socialt nätverkande också är mer framgångsrika än sina konkurrenter. 

McKinsey har frågat över 3 000 chefer i olika branscher och regioner om hur nätverksinriktade deras företag är och jämfört med konkurrenskraft och lönsamhet. De kommer fram till att ju mer nätverksinriktade bolagen är ju mer konkurrens- kraftiga är de, bl a beroende på mer effektiv kommunikation och ett effektivare och mer distribuerat beslutsfattande. Kanske är det så att verktyg för enkelt internt socialt nätverkande är precis vad som saknats för bolag som försökt riva interna pyramider utan att lyckas.

Följer du konkurrenterna?!

Om du brukar använda sociala nätverk som Facebook och Twitter i ditt privata liv så jämför gärna hur effektivt du kan hålla det nätverket uppdaterat jämfört med ditt professionella nätverk. Har du koll på vilka kollegor som just nu håller på med dagens viktigaste offert, träffar spännande experter, eller har senaste nytt om er tuffaste konkurrent?

Borde inte det vara lika lätt som att veta vilken av hundratals vänner som nyligen bytt jobb, rest jorden runt, skiljt sig, fått barn eller skaffat miljöbil? Eller saknas kunskap/intresse?

Tänk helhet för att lyckas

En intressant aspekt med McKinsey-undersökningen är att den delar in den mätbara affärsnyttan av social nätverksteknik i tre kategorier. Intern, kundrelaterad och partner/- leverantörsinriktad. Noterbart är att det finns ungefär lika många punkter i varje kategori och fördelningen av dem är relativt jämn. För att få att full effekt av sociala nätverk är det med andra ord viktigt att det inte handlar om isolerade satsningar utan om ett helt nytt sätt att organisera företagets hela kommunikation.

Groupon är ett tydligt exempel på hur ett konsekvent användande av sociala nät i alla dessa tre kategorier kan ge stor effekt. Med facit i hand kommer Google med största säkerhet snabbt rätta till misstaget att underskatta efterfrågan bland företagsanvändarna. Om du tillhör dem som gjort samma misstag kan det vara värt att tänka om och börja agera så att ditt företag blir effektivare med hjälp av socialt nätverkande. 

Vad det gäller tekniken så börjar det nu dyka upp flera exempel på hur verksamhetssystem får inbyggda funktioner för att skapa social puls samtidigt som det växer fram separata system som aspirerar på att bli företagsinterna varianter av Facebook. Några exempel är Salesforce Chatter, Yammer, Socialtext och Mangosuite. Tekniken finns redan nu och är både billig och enkel.

Snabbhet, öppenhet och samarbete är viktigast

Beteendemässigt handlar det om att ta konsekvenserna av att det i en mer transparent omvärld blir allt svårare att konkurrera med hemlighetsmakeri utan i stället är det viktigare med snabbhet, öppenhet och samarbete. Det svåra handlar alltså inte så mycket om tekniken utan mer om att våga tänka om när det gäller företagets organisation och kommunikation.

Vågar du det?

Fler artiklar av Peter Baeza

Får man Facebooka på jobbet?
Kan crowdsourcing ge fler kunder?

Peter Baeza är huvudlärare för IHMs utbildning Digital & socal affärslogik med fokus på sociala medier. Peter arbetar som konsult och lärare med fokus på affärsutveckling och IT. 

20 september 2011

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp