Hur ser framtiden ut? Dags att ta nästa steg?

Hur ser framtiden ut? Dags att ta nästa steg? Det här är frågor som vi alla ställer oss då och då, frågor som naturligtvis är svåra att svara på, men också frågor som är väldigt viktiga för vår karriär.

I ett försök att räta ut frågetecknen något så träffar vi Eva Sandberg som är Sverigechef på rekryteringsföretaget Harvey Nash.

– Hej Eva, berätta lite kort om dig själv och vad Harvey Nash är för företag.

– Hej, jag är affärsekonom i grunden och har jobbat många år bl a som marknadschef,  försäljningschef  och med rekrytering. 2014 så började jag på Harvey Nash som är en del av Harvey Nash Group med 7000 anställda i Europa, USA och Asien. I koncernen ingår även våra systerbolag Alumni och Impact Executives.

Vi jobbar med att rekrytera chefer och specialister till företag inom privat och offentlig verksamhet med kunder inom olika branscher som  tex. försäkringsbolag, mediakoncerner, livsmedelsindustrin,  transport,  möbelindustrin för att nämna några. Men vi jobbar också med IT Outsourcing, en del av koncernen som ständigt växer, och idag är har vi ca 3.000 IT specialister i Vietnam för att skapa kostnadseffektiva och bra IT lösningar.

– Så företagen kommer till er när de behöver tillsätta någon eller några nya till företaget?

–  Ja, oftast är det så att företagen funderar över hur de ska lösa en rekrytering, eller hur de ska jobba med kontinuerlig talangförsörjning och då kommer de till oss. Vi pratar igenom läget och tittar på förutsättningarna, och presenterar kort därefter ett antal förslag. Men vi har också det omvända, människor som kommer till oss i på jakt på nästa utmaning i sin karriär.

– Det är mycket som förändras just nu och vi blir mer och mer globala, ser vi någon förändring i rekryteringsfrågan i framtiden?

– Ja, det ser naturligtvis olika ut i olika branscher men om man pratar trender lite generellt så kan vi se att fler och fler väljer att bli sina egna konsulter och jobba i projekt på olika platser, i vår värld kallar vi det för interim. I en allt snabbrörligare värld så ökar också intresset hos företagen för olika interimslösningar, det kan vara ett mellanläge för ett företag innan en fast rekrytering är på plats eller en konsult som kommer in med kompetens för att genomföra en förändring inom företaget under en satt period.

– Om man då vill ta steget att bli interimskonsult, vad bör man tänka på?

– Titta på din kompetens, vad kan jag och vad behöver jag komplettera med för utbildning. Tänk på att utbildning inte bara är att gå på en skola, det kan också vara att vara på olika arbetsplatser eller olika avdelningar på företaget. Nätverka, identifiera vilka du tror att du behöver känna i den bransch du vill verka inom. Det här gäller inte bara om du väljer att bli din egen konsult, det gäller även om du vill ta nästa steg i ditt nuvarande eller ett nytt företag.

– Du nämner utbildning, det är naturligtvis vi på IHM lite extra intresserade av, kan du utveckla?

– Ja, har du bara jobbat några år så krävs ofta en namnkunnig utbildning eller examen för att du ska kunna konkurrera om platsen du söker. Ofta efterfrågas akademisk utbildning eller motsvarande såsom IHM, vilket ofta är den skola som nämns. Egentligen är kvittot på att du slutfört något viktigare än själva betyget. Har du däremot jobbat ett längre tag som tex. ekonomichef så måste du vara medveten om att, på en ekonomichef av idag, så ställs det helt nya krav. Då tjänsten som sådan utvecklats under åren med nya typer av krav som följd.

– Så om man är ekonomichef idag, och har suttit ett tag på den positionen, så bör man sitta still?

– Nej, absolut inte, det är bra att byta företag och bransch ibland om man vill utvecklas och klättra. Men man måste förstå och se vart utvecklingen går, för att se vad är som behöver kompletteras med så man blir en attraktiv lösning. Det är generellt sett svårt att hoppa ett steg utan att ha kompletterande utbildning.

– Kan man byta företag och bransch för ofta?

– Ja, man ska inte byta för bytandes skull. Du måste hinna tillföra något positivt i de positioner du har, då blir det också en del  av att bygga ditt CV och renommé. 

– Om man nu är på en arbetsplats och man känner att det är dags för nästa steg men känner sig lite osäker, vad och hur ska man tänka?

– Det första du ska fråga dig är vad du trivs med resp. inte trivs med på din arbetsplats. Det är ofta en bra inventering för att se vad nästa steg bör bli. Vad tycker jag är kul och vad saknas på marknaden är också bra frågor att ställa sig, att gå på seminarier och börja nätverka kan ge inspiration och vägledning. Men oavsett om du vill klättra internt eller externt så måste du först jobba igenom ditt CV.

– Och vad bör man tänka på när man gör sitt CV?

– Ska du ligga i topp bland alla CV:s som kommer in så bör du ha identifierat tydligt vad som krävs för rollen, och visa med dina tidigare erfarenheter och vad du tillfört och åstadkommit, att just du är perfekt på den tjänsten.

Här är 5 tips på vägen:

1. Det är bra att titta på vad människor i liknande positioner har för erfarenheter och utbildningar, och komplettera med det man själv saknar.

2. Dagens roller på företagen kräver allt mer digital kunskap, då behöver man klart och tydligt visa, att det är kunskaper man besitter eller att man har närliggande kompetens.

3. Berätta också vad det är som gör att du är intresserad av just den här rollen eller företaget.

4. Ljug eller överdriv aldrig, alla googlar alla idag!

5. Känner man sig osäker, betala för professionell coaching, det är värt det.

– Bra och handfasta tips, då tackar vi för oss!

– Tack själv, alltid kul att få bistå i människors utveckling, det är det jag brinner för.  

16 september 2015
Till toppen av sidan Till topp