Hur går det på Business Innovation Jessica?

I början av mars var vi med på IHMs första kurstillfälle för Business Innovation. Vi rapporterade om spänningen som låg i luften både hos IHM och de 15 deltagarna (här kan du läsa det inlägget). Nu är vi nyfikna och vill se hur det går för en av deltagarna. På IHM Stockholm träffar vi Jessica Sparrfeldt från Marginalen Bank, en av de förväntansfulla deltagarna, för att höra hur det känns såhär i halvtid.

– Hej Jessica, vem är du?

– Hej, kort om mig. Jag bor i Stockholm tillsammans med familjen, jag reser gärna, både till varma och kalla breddgrader. Träning är också viktigt i mitt liv, gärna allsidig träning, såsom ”Klassikern” (Vasaloppet, Vansbrosimmet, Vätternrundan, Lidingöloppet under samma år). Jag har tidigare jobbat som säljare/marknadsförare, och för ca 6 år sedan började jag på Marginalen Bank där jag är produktchef på företagsbanken.

– Och nu läser du Business Innovation parallellt med jobbet.

– Ja, jag började med Business Management och Strategisk Marknadsföring på IHM under en period när vi jobbade igenom hela vår varumärkesplattform på Marginalen Bank. Det var otroligt mycket jobb på ett strategiskt plan, och jag fick direkt nytta av mina kunskaper. Under 2013 kände jag att jag hade full koll på hela vårt nuvarande erbjudande, men vad behövdes för framtiden? Vi vill vara en bank i framkant, och det var då jag började fundera på Business Innovation.

– Hur kändes det när du startade då?

– Det kändes bra redan från början, vi är en bra grupp med olika bakgrund, vilket har varit till stor nytta i alla diskussioner. Jag hade en viss oro att det kunde bli för akademiskt, men det har tvärtom hela tiden landat i praktiska uppgifter, där resultatet hos de olika deltagarna skapat en stor förståelse för hela innovationsprocessen. Det är lätt att blockera sig i tanken utifrån sin egen historia, man behöver allas intryck för att sedan landa det i sin egen person. Det är viktigt att kunna vara öppen i gruppen för att dela varandras erfarenheter och för att se varandras möjligheter ur ett annat perspektiv.

– Men hur går det till?

– Oj, det är en jättestor fråga, men jag försöker mig på några exempel. Handledaren går igenom innovationsprocessen och hur den kan se ut. Deltagarna ställs inför ett antal frågeställningar som tex; Vad är det för skillnad mellan en innovation och en daglig förbättring? Vi diskuterar kort i grupper och redovisar sedan vad vi kommit fram till. Här kan det först kännas lite flummigt, men handledaren konkretiserar snart uppgiften och vi får ge oss på olika tekniker för att föra processen framåt. Här kan man få inta olika roller för att öka sin förståelse för de människor vi ska leda ute på våra arbetsplatser. Ibland är man observatör, vilket är en svår roll, och ser tydligare dom som inte tar en given plats eller dom som inte lyssnar, oerhört nyttigt att ha med sig.

– Nu har ni ett antal tillfällen kvar att träffas, men kan du redan nu känna att du gör saker på ett annat sätt?

– Ja, definitivt! Både i stort och smått. Jag bryter medvetet enkla rutiner som att ta en ny cykelväg till jobbet eller ringa upp folk som jag inte brukar bara för att vidga mina vyer. Jag ska utifrån min roll på Marginalen Bank leda en workshop med folk från hela företaget i ämnet ”Morgondagens affärer”. Tidigare använde vi en väldigt klassisk segmentering när vi tittade på våra kunder - i dag använder vi en empatikarta och jobbar med en tydlig behovssegmentering, vilket känns mycket mer relevant. Jag tror att jag har blivit mycket mer nyfiken och är inte rädd för att pröva nytt. Jag är mer tillåtande både mot mig själv och andra i vad som är rätt och fel.

– Det låter som företaget har direkt nytta av att du utbildar dig?

– Absolut! Vid nästa tillfälle här på IHM ska vi börja ta fram prototyper för vårt fortsatta idéarbete ute på företagen, så det ska bli spännande.

– Du pratade tidigare om att din utbildning här var ett steg i ditt företags strävan att ligga i framkant. Kan du utveckla det?

– I bankvärlden, liksom i många andra branscher, är det ofta säljavdelningen som träffar kunderna och utifrån det drivs ett ev. förändringsarbete. Om vi, med hjälp av säljarnas kunskap om kunderna och ett bra innovationsarbete kunde skapa ett mer progressivt förändringsarbete, som gagnar våra kunder innan de ens har funderat på sina framtida behov, skulle vi skapa nytta både för våra kunder och oss själva.

– Det låter som väldigt genomgripande förändringar?

– Det är det! I framtiden måste ledningsgrupper, affärs- och produktutvecklingsavdelningar utbilda sig och alla vara en del av detta arbetet. Jag tror att detta blir IHMs mest attraktiva utbildning inom två år.

– Känns spännande. Till sist, kommer ditt arbete också att förändras?

– Ja, min roll kommer att förändras. Å ena sidan måste jag vara här och nu i det dagliga arbetet, men jag måste också tänka mer långsiktigt och ge mer tid för att säkerställa vår och våra kunders väg mot framtiden.

– Då säger vi tack och önskar dig lycka till i ditt fortsatta innoverande.

– Tack själv, det här är roligt att både prata om och att göra.

Nu har IHM Business Innovation i Stockholm kommit halvvägs, och vi ska försöka få till en intervju med någon av deltagarna till sommaren också för att se hur det känns när de är färdiga.

Nu till hösten startar vi upp IHM Business Innovation i Göteborg och Malmö också, här hittar du all information.

 

15 maj 2014

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp