Hej igen, och igen!

Det är alltid roligt att stöta på bekanta ansikten i våra korridorer och härom dagen så träffade vi Lännart Nilsson som tog sin Marknadsekonom DIHM redan på 80-talet.

– Hej Lännart. Är du tillbaka?
– Hej, ja nu har jag precis avslutat Verksamhetsstyrning här på IHM, känns riktigt bra.
– Och vad hände efter din DIHM-examen?
– Oj, mycket, hur lång tid har du på dig :-), du kan få en kortvariant. Jag var väldigt sugen på att jobba internationellt och hamnade först på Jonsered, sedan Husqvarna där jag bl a var Marketing Communications Manager. Så jag har nu mer än 30 års erfarenhet av internationellt reklam-/varumärkesarbete och upphandling av marknadsföring och media. Och jag har varit några vändor här på IHM parallellt och läst både Informatör/Copy och Strategic Brand Management.
– Och nu är du här igen!
– Ja, och jag tycker att IHMs utbildningsformat är bra och har passat mig väldigt bra genom karriären.
– Så, vad tyckte du om IHM Verksamhetsstyrning?
– Bra! Det är första gången på länge som jag studerar något annat än marknadsföring. Processerna och modellerna är nog främst framtagna för att styra hela verksamheter men jag kommer att ha stor nytta av många av dessa i min fortsatta marknadsplanering. 

Vi läste och diskuterade också mycket om ledarskap i förändringsarbete, vilket är viktigt när man t ex positionerar om ett varumärke. Min erfarenhet säger att det viktigaste i ett sådant förändringsarbete är arbetet internt i företaget: 

  • Produkt-/utvecklingsavdelningarna som kanske måste tänka om när det gäller design och egenskaper. 
  • Dotterbolag över hela världen med olika kulturer och språk som skall förstå och acceptera.
  • Säljare som plötsligt måste presentera varumärket och produkterna på ett nytt sätt osv. 

Här tar jag med mig flera lärdomar från kursen.

– Spännande! Och vad är planerna för framtiden?
– Nu driver jag företaget Brandplanner AB. Brandplanner hjälper bolag att ta kontrollen över sitt varumärke innan man går till en reklambyrå. Jag tycker att det är viktigt att man inom företaget har koll på sitt varumärkeslöfte, vem kunden är och med vilket budskap man vill övertyga. 
– En strategisk partner?
– Strategisk och operativ partner! Man kan säga att jag fungerar som ditt företags reklam-/varumärkeschef när det behövs. Förutom att tillsammans med företagsledningen ta fram en varumärkesstrategi, hjälper och stöttar jag vid upphandling och planering av tjänster från reklambyrå, mediabyrå, tryckerier och alla andra producenter. En solid varumärkesplattform tillsammans med bra briefer till byråer och andra leverantörer skapar god kommunikationsekonomi.
– Låter som du har fullt upp som vanligt, då får vi bara önska lycka till!
– Tack, och vi ses säkert igen!

5 februari 2014

IHM Update

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Till toppen av sidan Till topp