Från säljare i skönhetsbutik till Sales Manager online

Emma Kinnås, 23 år, slutför just nu sin YH-utbildning, Säljare IT Solutions på IHM Göteborg och har redan blivit rekryterad. Hon arbetar 60% för sin nya arbetsgivare, Facebookmarketingföretaget Zalster, och när exjobbet är inlämnat ska hon gå upp till 100%. Se aktuella YH-starter här

Vi ringde upp Emma och bad henne berätta om utbildningen och framtiden.

- Du är mitt uppe i ditt examensarbete nu? Hur går det?
- Vi ligger i fas, men det är väldigt tight om tid, så det är viktigt att dubbelkolla hur man själv och hela gruppen ligger till. Jag gör det ihop med fyra andra från samma klass och vi jobbar med Jetshop, som  är en E-handelsleverantör med säte här i Göteborg.

- Vad går ert arbete ut på?
- Syftet med vårt exjobb är att se hur öppna varumärkesföretag är för att öppna egen e-handel istället för att sälja sina produkter via återförsäljare (varumärkesföretag är företag som säljer produkter tätt sammankopplade med sina egna varumärken, exempelvis designbolagen Klong, Sagaform osv). 

- ...och hur kollar ni upp det här?
- Vi gör marknadsundersökningar, där vi nått ut till både varumärkesföretag med egen e-handel och de som inte har det. Vi har sen ställt frågor till samtliga, så att man sen kan jämföra svaren och se om man kan finna ett mönster i dem.

-Om vi hoppar tillbaka två år och ett halvt år, hur kom du först i kontakt med utbildningen och IHM?
- Ursprungligen var det rekommendation från en arbetskamrat. Jag jobbade tidigare i skönhetsbutik som säljare, och kollegan gick IT-solutions fast året över mig. När jag läste på, kände jag att det hela lät relevant.

- Hade du ett tidigare IT intresse?
- Nej, det kan jag faktiskt inte säga. Det var mer så att jag gjorde en liten analys av hur samhället ser ut idag, allt vi gör har på något sätt digitaliserats! Det hade jag kanske inte tänkt på innan. Jag tänkte sen att det här kommer bara bli större, och det har det ju blivit under de här två åren jag studerat.

- Var det något på IHM som överraskade dig?
- Jag blev förvånad över hur kompetenta många av lärarna är, hur mycket det är värt som student att faktiskt ha en lärare som kommer direkt från arbetslivet, från sitt företag direkt in i vårt klassrum. För man vill ha konkreta exempel, man vill inte bara ha de teoretiska modellerna som står snyggt i böckerna, utan man vill veta exakt hur man kan applicera det i  verkligheten. Det har IHMs lärare kunnat förklara.

- Nu när din studenttid börjar gå mot sitt slut, vad har du tagit med dig?
Jag har blivit säkrare på att jag klarar av mer än jag tror - att jag kanske inte tidigare satts på prov, men det har jag nu. Man sätts i obekväma situationer som man måste lösa på något sätt. Då märker man snart att det går bättre och bättre, och så gör man om det igen och igen och igen, och till slut går det riktigt bra!

- Och vad händer nu efter studierna? Drömmar? Planer?
- Jag fick erbjudande från Jetshop. Jag fick även erbjudande från ett annat bolag som jag valde att gå vidare med, så jag har precis börjat min tjänst som Sales Manager på ett bolag som heter Zalster. De jobbar med att automatisera och optimera Facebook-annonser. Jag valde dem på grund av att de är väldigt öppna för förändringar och input, vilket jag tycker är kul, att känna att man kan göra skillnad. En annan viktig anledning är att de är ett väldigt härligt gäng med höga ambitioner.

- Vad består din tjänst av där?
Det jag kommer göra är att sälja vår tjänst, först och främst till kunder inom Norden, och om några år ser vi framför oss att Zalster ska expandera globalt.

- Men gör du det här samtidigt som du avslutar ditt exjobb? Hur hinner du med allt?
Ja, jag jobbar 60 procent och kör exjobbet parallellt! Det är bara att köra, antar jag. Det är en kortare period, så jag kände att det ändå var värt det att komma in så mycket i teamet på Zalster för att sen kunna köra fullt ös när exjobbet väl är avslutat.

Vi gratulerar Emma Kinnås till hennes lyckade studier och nya tjänst! För att få ännu större inblick i dessa studier tog vi även ett snack med Säljare IT Solutions utbildningsledare, Stefan Töreki.

- Intresset från branschen är jättestort, eftersom de har svårt att rekrytera bra säljare i dag. Hela digitaliseringen gör att själva yrkesrollen förändras också - det är många som bara har gymnasiekompetens, men företagen märker att det inte räcker. Deras personal behöver mer nischad kunskap. Jag skulle säga att behovet ökar hela tiden, så jobb finns det verkligen.

- Hur går studierna till i praktiken?
-
 Det är en heltidsutbildning, med mycket grupparbete och mycket självständigt arbete. En heldag kan bestå av ett teoripass på förmiddagen och sen ett case och diskussion på eftermiddagen.

- Vad för typer av case diskuteras?
- Det kan se ut på många olika sätt. Inteleon, som står bakom SMSpark, var här och föreläste om hur deras säljprocesser ser ut och gav sen ett case, där de ville ha hjälp med att bearbeta sina företagskunder. Sen fick studenterna redovisa vad de kommit fram till i slutet av den delkursen.

- Hur skulle du beskriva studiemiljön?
Föreläsningssalarna har runda bord där det är lätt att kunna arbeta i grupp. Det ska inte bara vara föreläsningar, utan rum för att få igång samtal och erfarenhetsutbyten. Alla får ju snabbt egna erfarenheter av säljarbete, och det är viktigt att få med det i undervisningen. 

- Vilken roll har utbildningens ledningsgrupp?
Ledningsgruppen består av företagsrepresentanter från IT-branschen, just nu finns exempelvis från Microsoft, Cisco och Acando representerade. Att företagen är med i ledningsgruppen beror på att de vill påverka och medverka till att hög kompetens kommer ut på marknaden, kompetens de sedan kan anlita. 

- Och avslutningsvis, vilka arbetsroller leder utbildningen till?
När studenterna går ut ska de vara fullfjädrade säljare med teknisk inriktning, och yrkesrollerna kan vara till exempel Key Account Manager, företagssäljare, projekt- och säljledare. 

Läs mer om YH-utbildningen Säljare IT Solutions här

Läs mer om övriga YH-utbildningar på IHM

 
17 april 2018
YH-utbildningar med start januari 2019
- Hon är en doer, och en äkta Molly! säger Erik, Social Media Manager på Odd Molly.
Möt några av våra YH-studenter. Klicka här!
Till toppen av sidan Till topp