Framtidens jobb är här!

Jag stiger av på Karlaplan och möts av en iskall vind. April, april, muttrar jag i min tunna kappa, och småspringer utmed Östermalmsgatan mot målet: nr 87D.
Där – WOW!

- Hej Otto Wiksell! Vilka häftiga lokaler ni sitter i!
- Hej! Ja, visst är det fantastisk! Framförallt är det dynamiken jag gillar i den här inkubatorliknande miljön - här sitter massor med unga, spännande företag som sysslar med bl a spelutveckling.

-    Du är VD för Razormind – vad gör ni?
-    Vi är rådgivare inom finansiering, analys och destinationsutveckling och jobbar med verksamheter inom turistindustrin. Vi startade 2009, är nu 11 personer och har kontor i Stockholm, Åre och Bryssel. Våra kärnområden är att analysera marknadssegment och förutsättningarna för etableringar, stöd och finansiering.

-    Hur ser du på branschens framtidsutsikter?
-    Turistindustrin omsätter nästan 275 miljarder. Vi ser framför oss en dramatisk utveckling – inom den närmaste 20-års perioden kommer den att fördubblas.

-    Goda utsikter att få jobb i framtiden, alltså?
-    Javisst, men det är viktigt med en bra utbildning i grunden. Jämfört med andra industrinäringar är insteget att starta upp och driva verksamhet inom turistnäringen ganska lätt och ofta krävs ingen utbildning. Kompetensnivån måste därför höjas för att vi ska kunna utveckla skarpa koncept för framtiden – koncept som är internationellt gångbara.
-    Du sitter i IHMs Advisory Board för den nya utbildningen Konceptutvecklare Event och besöksnäring för att säkerställa att framtidens kompetens blir just den som behövs för att utveckla branschen. Vad kan du tillföra där?
-    Vi har mycket att tillföra, och det är ett arbete som ger mig mycket tillbaka. Konceptutveckling är ju innovation för framtida produkter – där finns mycket kvar att göra. Vi har bistått med hur marknaden ser ut, vad man behöver tänka på när det gäller utveckling. Hur ser behovet ut framöver? Det vi tillfört har man trattat ner föredömligt på IHM. 

-    Vilken kompetens ser du som särskilt viktig för att bli konceptutvecklare i branschen?
-    Kompetensen måste vara gedigen på det teoretiska planet för att produkten ska bli bra. God uppfattning om den internationella marknaden är ett måste för att kunna jobba mot den – 30% av besökarna kommer från utlandet. Det gäller att kunna utveckla så att det passar även utländska besökare, det är där tillväxten finns. Hur ska konceptet se ut för att passa engelsmän, tyskar, fransmän? Att kunna målgruppsanpassa till en internationell publik är en viktig framgångsfaktor och här finns jättemycket kvar att göra.  I våra affärsplaner har vi alltid en internationell utblick – vilka internationella målgrupper ser vi för de närmaste 10 åren? 

-    Man måste också kunna förstå affärsflöden för att kunna förändra dem – kunna  skapa nya sätt att erbjuda nya produkter, prissätta på rätt sätt mot kunderna osv.
-    Sverige kommer att bli ett levande turistland om vi blir bra på att konceptutveckla. Ofta handlar det om korta, väldigt intensiva reseupplägg med väl förpackade aktivitets- och äventyrsstyrda produkter. Men också om temaparker med rätt ämnen – Astrid Lindgrens värld är ett framgångsexempel när det gäller kvalitet – det gäller att gå ”all in”. Ett annat exempel är Åre, som ju är ledstjärnan när det gäller positionering. De fick utmärkelse ”Världens bästa skidort” för några år sedan. Och VM. Detta har i sin tur lett till inflyttning, som ju dessutom ger en positiv samhällseffekt.

-    Känns det som om ni lyckats möta kompetenskraven i den nya utbildningen?
-    Ja, det tycker jag! IHM har en framförhållning och en metodik för att era utbildningar ska vara aktuella och relevanta och ett branschöverskridande perspektiv på utveckling – det tycker jag är bra! Den här utbildningen kommer att bli riktigt bra!

-    Tack Otto Wiksell för din tid och alla dina tankar om turism i Sverige!

Här hittar du YH-utbildningen Konceptutvecklare Event & Besöksnäring!

14 april 2014
Nu är ansökan öppen till våra YH-utbildningar
Mimmi berättar om sin LiA på True Stories
Möt några av våra YH-studenter. Klicka här!
Till toppen av sidan Till topp